PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Syntax I - ACC110025
Anglický název: Syntax I
Zajišťuje: Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Svatava Škodová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Svatava Škodová, Ph.D.
Anotace
Předmět je určen pro nerodilé mluvčí češtiny. Přístup k syntaktické problematice proto zohledňuje iniciální absenci znalosti syntaktických modelů, kterými implicitně disponují rodilí mluvčí češtiny díky výuce na základní a střední škole.<br>
Přednáška se na základě teoretického východiska, věnuje vztahu mezi významovou a formální rovinou, zejména větným vzorcům a hierarchizaci větné propozice. <br>
Dále se zaměřuje na syntagmatické vztahy v rámci věty a jazykové prostředky sloužící k jejich vyjádření, upozorňuje na vzájemné vztahy slovních druhů a větných členů. Přednášky synchronním způsobem. Přednášky probíhají synchronně a jsou částečně vedeny formou dialogu se studenty. Jejich monologický záznam je nahrán a zpřístupněn v Moodle. Podmínkou je, aby na seminář přicházeli obeznámeni s přednáškou. V rámci semináře je přednáška rekapitulována elicitačním způsobem, tj. vyučující se v úvodu dotazuje na základní problematiku a termíny. <br>
Semináře v návaznosti na přednášky mají za cíl prakticky procvičit syntagmatické vztahy na úrovni slov a vět, poukázat na rozdíl mezi syntaktickými vztahy na rovině formální a sémantickými vztahy na rovině významové. Vedou studenty k rozpoznání a osvojení formálních prostředků sloužících k vyjádření těchto vztahů. Velký důraz se klade na valenční syntax a transformační cvičení upevňující a prohlubující znalosti českého jazyka poukazováním na provázanost morfologicko-syntaktických struktur. Pozornost se též věnuje komunikačním funkcím a modalitě výpovědi, slovosledu, aktuálnímu členění výpovědi, vybočením a odchylkám ve vyjadřování syntaktických vztahů (motivovaným i nemotivovaným), funkci negace ap. <br>
V rámci semináře se klade důraz na aktivní přístup studentů a na diskusi reflektující daný diskutované jevy v češtině a mateřském jazyce studentů.

Pro tento předmět jsou důležité aktivní znalosti (praktické i formální) české morfologie. Výrazně se tedy doporučuje zápis předmětu až po absolvování seminářů z MORFOLOGIE.

Opakovaný zápis do předmětu je povolen. <br>
Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (13.02.2024)
Cíl předmětu

Předmět má teoretické a praktické cíle:

TEORETICKÉ: Seznámit posluchače se syntaktickými přístupy v české jazykovědě a s vybranými syntaktickými tématy v rámci těchto přístupů. 

PRAKTICKÉ: Zdokonalovat užívání syntaktických struktur v češtině, a to jak na úrovni syntagmatickém, větné, ale i souvětném. Studenti se zároveň učí analýze syntaktického materiálu pomocí vybraných grafických zápisů. 

Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (25.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu

70% docházky v semináři.

Aktivní práce v semináři:  

Předpokládá se, že studenti přicházejí na seminář s aktivně osvojenými termíny a koncepty, které jsou prezentovány v průběhu přednášek. 

Vypracované domácí úkoly odevzdané v prostředí Moodle. 

Zvolené téma seminární práce, která bude v rámci předmětu zpracovávána v ZS. Téma práce, rešerše literatury k tématu a jeho krátká anotace (cca 300 slov) budou odevzdány v prostředí Moodle. 

Opakovaný zápis předmětu je povolen. 

Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (13.02.2024)
Literatura

Základní literatura: 

Základní:

BAUER, J. - GREPL. M. (1986): Skladba spisovné češtiny. Praha. 

Čechová, M. a kol. (1996): Čeština řeč a jazyk. Praha.

GREPL, M. – KARLÍK, P. (1998): Skladba češtiny. Olomouc: Votobia.

GREPL, M. – KARLÍK, P. (1999): Skladba češtiny - cvičení a výklad. Praha: ISV.

KARLÍK, P. – NEKULA, M. – RUSÍNOVÁ, Z. (eds.) (1995): Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN.

KOPEČNÝ, F. (1958): Základy české skladby. Praha. 

PANEVOVÁ, J. a kol. (2014): Mluvnice současné češtiny 2. Syntax češtiny na základě anotovaného korpusu. Praha: Karolinum.

ŠMILAUER, V. (1966): Novočeská skladba. Praha. 

Doporučená:

DANEŠ, F. – HLAVSA, Z. (1981): Větné vzorce v češtině. Praha: Academia.

GREPL, M.  –  KARLÍK, P. (1986): Skladba spisovné češtiny. Praha: SPN.

HIRSCHOVÁ, M. (2013): Pragmatika češtiny. Praha: Karolinum.

KARLÍK, P. – NEKULA, M. – PLESKALOVÁ, J.  (2002): Encyklopedický slovník češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.

PROUZOVÁ, H. – JIRSOVÁ, A. (1997): Slovesa pro praxi. Valenční slovník nejčastějších českých sloves. Praha: Akademie věd České republiky.

SVOZILOVÁ, N. – PROUZOVÁ, H. – JIRSOVÁ, A. (2005): Slovník slovesných, substantivních a adjektivních vazeb a spojení. Praha: Academia.

UHLÍŘOVÁ, L. (1987): Knížka o slovosledu. Praha: Academia.

Doplňující literatura:

  • Běličová, H. Sémantická struktura věty a kategorie pádu, 1982.
  • Daneš, F. K systematickému syntaktickému popisu slovanských jazyků. SaS 26, 1965, 112–117.
  • Daneš, F. Sémantická struktura větného vzorce. In OSS 2, 1968a, 45–49.
  • Daneš, F. Pokus o strukturní analýzu slovesných významů. SaS 32, 1971a, 193–207.
  • Daneš, F. Větné členy obligatorní, potenciální a fakultativní. In Komárek, M. (ed.), Miscellanea linguistica, 1971b, 131–138.
  • Daneš, F. & Z. Hlavsa ad. Postavení slovesa v struktuře české věty. In Havránek, B. (ed.), Československé přednášky pro VII. mezinárodní sjezd slavistů ve Varšavě, 1973a, 129–139.
  • Daneš, F. & Z. Hlavsa ad. Práce o sémantické struktuře věty, 1973b.
  • Daneš, F. & M. Komárek ad. Teoretické základy synchronní mluvnice češtiny. SaS 36, 1975, 18–46.
  • Daneš, F. & Z. Hlavsa. Hierarchizace sémantické struktury věty. In Havránek, B. (ed.), Československé přednášky pro VIII. mezinárodní sjezd slavistů v Záhřebu. Lingvistika, 1978, 67–78.
  • Daneš, F. & Z. Hlavsa ad. Větné vzorce v češtině, 19811.
  • Daneš, F. & Z. Hlavsa ad. Větné vzorce v češtině, 19872.
  • Dokulil, M. Slovenský příspěvek k sémantice a syntaxi slovesa. SaS 11, 1948/1949, 68–78.
  • Hlavsa, Z. Nový pohled na skladbu a vyučování českému jazyku. ČJL 33, 1982/1983, 120–129.
  • Hlavsa, Z. Koncepce větného vzorce v gramatickém popisu slovanských jazyků – čtvrt století zkušeností a problémů. In Petr, J. (ed.), Československá slavistika 1988, 1988, 99–107.
  • Kamiš, K. & J. Nekvapil. Současný spisovný jazyk: Valenční pojetí skladby ve škole, 1988.
  • Karlík, P. Hypotéza modifikované valenční teorie. SaS 61, 2000, 170–189.
  • Karlík, P. Moravské pokračování syntaktické koncepce Františka Daneše. In Čmejrková, S. & J. Hoffmannová ad. (eds.), Užívání a prožívání jazyka, 2010, 27–32.
  • Kořenský, J. K problému větněsémantických funkcí nedějových významů českého slovesa. SaS 32, 1971, 208–216.
  • Kořenský, J. Funkce českých sloves být a mít ve větněsémantické struktuře „situace“ (state of affairs).  23, 1972, 159–168.
  • Kořenský, J. Konstrukce gramatiky ze sémantické báze, 1984.
  • Mathesius, V. O soustavném rozboru gramatickém. SaS 8, 1942a, 88–92.
  • Mathesius, V. Řeč a sloh. In Havránek, B. & J. Mukařovský (eds.), Čtení o jazyce a poesii, 1942b, 11–102.
  • Mathesius, V. Čeština a obecný jazykozpyt, 1947.
  •  2, 1986.
  •  3, 1987.
  • MSoČ 2, 2014.
  • Novotný, J. Valence dějových substantiv v češtině, 1980.

Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (25.09.2023)
Metody výuky

Přednáška.

Skupinová diskuse. 

Syntaktické rozbory různého typu. 

Syntaktická analýza textu. 

Kritické čtení odborného syntaktického textu. 

Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (13.02.2024)
Sylabus

Tematické okruhy:

  1. Syntax; Různé přístupy k syntaxi; Řeč – promluva – výpověď
  2. Výpověď a věta; Větné vzorce v češtině
  3. Skladební vztahy významové a formální
  4. Hierarchizace větné propozice
  5. Slovní druhy a větné členy
  6. Predikace; Věty jednočlenné a dvojčlenné; Větné ekvivalenty
  7. Základní větné členy – podmět a přísudek
  8. Předmět
  9. Adverbiále času, místa, způsobu, příčiny
  10. Přívlastek
  11. Negace v češtině

Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (13.02.2024)
Studijní opory

V prostředí Moodle budeme užívat paralelní seminář, v tomto prostředí budete dostávat a odevzdávat případné domácí úkoly. 

Název kurzu v Moodle: Syntax ČJ pro cizince I https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=4938 

Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (25.09.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK