|
|
|
||
Předmět je určen pro nerodilé mluvčí češtiny. Přístup k syntaktické problematice proto zohledňuje iniciální absenci znalosti syntaktických modelů, kterými implicitně disponují rodilí mluvčí češtiny díky výuce na základní a střední škole.<br>
Přednáška se na základě teoretického východiska, věnuje vztahu mezi významovou a formální rovinou, zejména větným vzorcům a hierarchizaci větné propozice. <br> Dále se zaměřuje na syntagmatické vztahy v rámci věty a jazykové prostředky sloužící k jejich vyjádření, upozorňuje na vzájemné vztahy slovních druhů a větných členů. Přednášky synchronním způsobem. Přednášky probíhají synchronně a jsou částečně vedeny formou dialogu se studenty. Jejich monologický záznam je nahrán a zpřístupněn v Moodle. Podmínkou je, aby na seminář přicházeli obeznámeni s přednáškou. V rámci semináře je přednáška rekapitulována elicitačním způsobem, tj. vyučující se v úvodu dotazuje na základní problematiku a termíny. <br> Semináře v návaznosti na přednášky mají za cíl prakticky procvičit syntagmatické vztahy na úrovni slov a vět, poukázat na rozdíl mezi syntaktickými vztahy na rovině formální a sémantickými vztahy na rovině významové. Vedou studenty k rozpoznání a osvojení formálních prostředků sloužících k vyjádření těchto vztahů. Velký důraz se klade na valenční syntax a transformační cvičení upevňující a prohlubující znalosti českého jazyka poukazováním na provázanost morfologicko-syntaktických struktur. Pozornost se též věnuje komunikačním funkcím a modalitě výpovědi, slovosledu, aktuálnímu členění výpovědi, vybočením a odchylkám ve vyjadřování syntaktických vztahů (motivovaným i nemotivovaným), funkci negace ap. <br> V rámci semináře se klade důraz na aktivní přístup studentů a na diskusi reflektující daný diskutované jevy v češtině a mateřském jazyce studentů. Pro tento předmět jsou důležité aktivní znalosti (praktické i formální) české morfologie. Výrazně se tedy doporučuje zápis předmětu až po absolvování seminářů z MORFOLOGIE. Opakovaný zápis do předmětu je povolen. <br> Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (13.02.2024)
|
|
||
Předmět má teoretické a praktické cíle: TEORETICKÉ: Seznámit posluchače se syntaktickými přístupy v české jazykovědě a s vybranými syntaktickými tématy v rámci těchto přístupů. PRAKTICKÉ: Zdokonalovat užívání syntaktických struktur v češtině, a to jak na úrovni syntagmatickém, větné, ale i souvětném. Studenti se zároveň učí analýze syntaktického materiálu pomocí vybraných grafických zápisů. Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (25.09.2023)
|
|
||
70% docházky v semináři. Aktivní práce v semináři: Předpokládá se, že studenti přicházejí na seminář s aktivně osvojenými termíny a koncepty, které jsou prezentovány v průběhu přednášek. Vypracované domácí úkoly odevzdané v prostředí Moodle. Zvolené téma seminární práce, která bude v rámci předmětu zpracovávána v ZS. Téma práce, rešerše literatury k tématu a jeho krátká anotace (cca 300 slov) budou odevzdány v prostředí Moodle. Opakovaný zápis předmětu je povolen. Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (13.02.2024)
|
|
||
Základní literatura:
Doplňující literatura:
Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (25.09.2023)
|
|
||
Přednáška. Skupinová diskuse. Syntaktické rozbory různého typu. Syntaktická analýza textu. Kritické čtení odborného syntaktického textu. Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (13.02.2024)
|
|
||
Tematické okruhy:
Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (13.02.2024)
|
|
||
V prostředí Moodle budeme užívat paralelní seminář, v tomto prostředí budete dostávat a odevzdávat případné domácí úkoly. Název kurzu v Moodle: Syntax ČJ pro cizince I https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=4938 Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (25.09.2023)
|