Seminář k úvodu do literární vědy - ACC110018
Anglický název: Seminar for the Introduction to Poetics
Zajišťuje: Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023 do 2024
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: 22 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Tomáš Vučka
Vyučující: PhDr. Tomáš Vučka
Rozvrh ZS   Nástěnka   
Anotace -
Anotace: Seminář má především dva úkoly: na rovině praktické seznámí studenty se základními metodami a postupy literárně-vědného a literárně-historického bádání, poskytne informace o základních dostupných pramenech (knihovny, databáze, lexikony, dějiny literatury apod.) a prostřednictvím praktického cvičení – seminární práce – uvede studenty rovněž do problematiky vypracovávání odborného textu v českém jazyce za využití všech formálních postupů (citace, bibliografické údaje, práce s prameny apod.).

Ve své druhé rovině se seminář orientuje především na klíčové otázky a problémy literární vědy a teorie: na základě vybraných teoretických, odborných textů ukáže vývoj a proměny základních pojmů literární vědy (literatura a literárnost, autor a text, lyrika, epika, drama, základní estetické kategorie, problematika fikčního světa, naratologie, recepce uměleckého artefaktu, intertextualita apod.).
Poslední úprava: Vučka Tomáš, PhDr. (13.09.2020)
Podmínky zakončení předmětu -

Podmínkou zakončení předmětu je úspěšné absolvování testu, který ověří, zda student rozumí základním konceptům a metodám literární vědy, zda se orientuje v základních pojmech literární teorie a zda dokáže tyto pojmy vysvětlit a doložit na konkrétních příkladech. Podmínkou připuštění studenta k testu je pravidelná účast (max. jsou možné tři neomluvené absence), dále účast aktivní (spolupráce během semináře s vyučujícím a dalšími studenty) a četba předepsané odborné literatury.

V případě distanční výuky bude forma zakončení předmětu upřesněna dle možností on-line výuky (vypracování seminární práce s využítím relevantních metod literární vědy a konceptů literární teorie).

Tuto atestaci je možno skládat i v následujícim akademickém roce.

Opakovaný zápis předmětu je povolen.

Poslední úprava: Vučka Tomáš, PhDr. (07.11.2022)
Literatura

Literatura:

Aristotelés. Poetika. Praha 1993

Bachtin, M. M. Román jako dialog. Praha 1980.

Bílek, P. Hledání jazyka interpretace. Brno 2003.

Culler, J. Krátký úvod do literární teorie. Brno 2002.

Eagleton, T. Úvod do literární teorie. Praha 2005.

Eco, U. Šest procházek literárními lesy. Olomouc 1997.

Eco, U: Umění a krása ve středověké estetice. Praha 1998.

Glanc, T, ed. Exotika. Výbor z prací tartuské školy. Brno 2003.

Haman, A. Úvod do studia literatury a interpretace literárního díla. Jinočany 2000.

Homoláč, J. Intertextovost a utváření smyslu v textu. Praha 1996.

Horatius: O umění básnickém.

Ingarden, R. Umělecké dílo literární. Praha 1989.

Jakobson, R. Poetická funkce. Praha 1995.

Jankovič, M. Nesamozřejmost smyslu. Praha 1991.

Lotman, J. Štruktúra umeleckého textu. Bratislava 1990.

Mukařovský, J. Studie z estetiky. Praha 1966.

Mukařovský, J. Studie z poetiky. Praha, 1982.

Müller, R. – Šidák, P. Slovník novější literární teorie. Praha 2012.

Nünning, A. Lexikon teorie literatury a kultury. Brno 2006.

Pešat, Z. Tři podoby literární vědy. Praha 1998.

Platón. Hippias větší, Ión.

Sedmidubský, M., et al., eds. Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Brno 2001.

Šklovskij, V. Teorie prózy. Praha 1933, 2003.

Todorov, T. Poetika prózy. Praha 2000.

Vodička, F. Struktura vývoje. Praha 1998.

Wellek, R. - Warren, A. Teorie literatury. Olomouc 1996.

Poslední úprava: Vučka Tomáš, PhDr. (13.09.2020)
Metody výuky -

Standardní výuka bude probíhat prezenčně, kdy s látkou předmětu (jednotlivými tematickými okruhy) budou studenti seznamováni formou přednášek či seminářů. Výklad bude doplněn využitím primární a sekundární literatury, naskenovanými texty (studenti dostanou potřebné vytištěné texty tak, aby s nimi mohli v průběhu výukové hodiny pracovat) a názornými prezentacemi v power-pointu. V případě distanční výuky budou přednášky a semináře nahrazeny on-line výukou (výuka v programu zoom). Studentům budou rovněž zaslány potřebné studijní podklady a materiály (přednášky a semináře v power-pointu, naskenované texty apod.). Budou rovněž využívány verze výukových předmětů v programu moodle.

Poslední úprava: Vučka Tomáš, PhDr. (13.09.2020)
Sylabus

1. Úvodní hodina: seznámení s tematickými bloky semináře, primární i povinnou literaturou, se zdroji (knihovny, databáze, periodika, sborníky apod.), forma vypracování seminární práce (bibliografické údaje, citace, práce s prameny a sekundární literaturou).

2. Základní studijní materiály: slovníky literárních pojmů, encyklopedie, lexikony, dějiny české literatury, vývoj periodizace dějin české literatury.

3. Básník, básnická tvorba, recepce uměleckého díla a koncept mimese: Platón a Aristotelés

4. Literatura, literárnost, literární text, umělecký text

5. Literární teorie: koncepty, pojmy, metodologie

6. Literární žánry a jejich proměny: lyrika, epika, drama

7. Text a autor

8. Recepce literárního textu: horizont očekávání, konkretizace, nedourčenost, distance

9. Interpretace a interpretační modely a perspektivy

10. Literární estetika: estetický objekt, estetická funkce, umělecký artefakt

11. Intertextualita

12. Naratologie, fikční literární svět, čas, prostor, pásmo postav

Poslední úprava: Vučka Tomáš, PhDr. (13.09.2020)