|
|
|
||
Předmět Čeština jako zděděný jazyk se zabývá češtinou u dětí žijících v zahraničí. Jde o děti, které se učí češtinu často jen od svých příbuzných a vyrůstají vícejazyčně. Budeme se zabývat nejprve vícejazyčností v kontextu rodiny, dále pak pojmy dvojí gramotnosti a prostředím českých škol v zahraničí. Budeme analyzovat nahrávky dětí a návazně na to diskutovat o způsobech výuky češtiny pro tyto děti. Zkusíme si i práci s konkrétními aktivitami do výuky pro děti ve třetím ročníku ZŠ. V praktické části se zaměříme na vyučování pádů. Kurz proběhne kompletně online přes platformu Zoom. Poslední úprava: Paap Anna, M.A. (03.02.2025)
|
|
||
Lépe porozumět celkovému kontextu a jazykové úrovni dětí vyrůstajících v zahraničí. Zvolit vhodnou metodu pro jejich výuku a umět připravit konkrétní aktivitu pro tuto cílovou skupinu. Poslední úprava: Paap Anna, M.A. (03.02.2025)
|
|
||
Lanza, E. 2007. Multilingualism in the family. In Handbook of multilingualism and Montrul, S. 2015. The Acquisition of Heritage Languages. Cambridge: Cambridge Peukert, H., Gogolin, I. 2017. Dynamics of Linguistic Diversity. John Benjamins Publishing. Schwartz, M. 2013. Successful family language policy: parents, children and educators in De Houwer, A. (2020). Why do so many children who hear two languages speak just a single language?. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht, 25(1). McCabe, M. (2016). Transnationalism and language maintenance: Czech and Slovak as heritage languages in the Southeastern United States. International journal of the sociology of language, 2016(238), 169-191. Janská, Eva – Beranská, Veronika – Čermák, Zdeněk – Doležalová, Markéta et al. (2024). Výzkum potřeb krajanských komunit v jednotlivých zemích z hlediska udržení jejich vazeb na ČR. Souhrnná výzkumná zpráva. Nové přístupy ke koordinaci krajanské problematiky. Prague: Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta. Poslední úprava: Paap Anna, M.A. (03.02.2025)
|
|
||
1. Bilingvismus v rodině, pojem zděděný jazyk Studenti se blíže seznámí s pojmem bilingvismus v kontextu rodiny a lépe porozumí jazykové situaci českých a poločeských rodin v různých částech světa. Zjistí, s jakými výzvami se Kurz bude probíhat kompletně online přes platformu Zoom. Požadavky pro úspěšné absolvování předmětu: pravidelná docházka, aktivní účast v diskusi, plnění úkolů. Poslední úprava: Paap Anna, M.A. (03.02.2025)
|