Čeština jako zděděný jazyk - ABO700638
Anglický název: Czech as Heritage Language
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 12 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Anna Paap, M.A.
Mgr. Marie Boccou Kestřánková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Marie Boccou Kestřánková, Ph.D.
Anna Paap, M.A.
Neslučitelnost : ABO700287
Rozvrh LS   Nástěnka   
Anotace
Předmět Čeština jako zděděný jazyk se zabývá češtinou u dětí žijících v zahraničí. Jde o děti, které se učí češtinu často jen od svých příbuzných a vyrůstají vícejazyčně. Budeme se zabývat nejprve vícejazyčností v kontextu rodiny, dále pak pojmy dvojí gramotnosti a prostředím českých škol v zahraničí. Budeme analyzovat nahrávky dětí a návazně na to diskutovat o způsobech výuky češtiny pro tyto děti. Zkusíme si i práci s konkrétními aktivitami do výuky pro děti ve třetím ročníku ZŠ. V praktické části se zaměříme na vyučování pádů. Kurz proběhne kompletně online přes platformu Zoom.
Poslední úprava: Paap Anna, M.A. (03.02.2025)
Cíl předmětu

Lépe porozumět celkovému kontextu a jazykové úrovni dětí vyrůstajících v zahraničí. Zvolit vhodnou metodu pro jejich výuku a umět připravit konkrétní aktivitu pro tuto cílovou skupinu.

Poslední úprava: Paap Anna, M.A. (03.02.2025)
Literatura

Lanza, E. 2007. Multilingualism in the family. In Handbook of multilingualism and
multilingual communication, ed. A. Peter and W. Li, 45–67. Berlin: Mouton de Gruyter.

Montrul, S. 2015. The Acquisition of Heritage Languages. Cambridge: Cambridge
University Press.

Peukert, H., Gogolin, I. 2017. Dynamics of Linguistic Diversity. John Benjamins Publishing.

Schwartz, M. 2013. Successful family language policy: parents, children and educators in
interaction. Dordrecht: Springer.

De Houwer, A. (2020). Why do so many children who hear two languages speak just a single language?. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht25(1).

McCabe, M. (2016). Transnationalism and language maintenance: Czech and Slovak as heritage languages in the Southeastern United States. International journal of the sociology of language2016(238), 169-191.

Janská, Eva – Beranská, Veronika – Čermák, Zdeněk – Doležalová, Markéta et al. (2024). Výzkum potřeb krajanských komunit v jednotlivých zemích z hlediska udržení jejich vazeb na ČR. Souhrnná výzkumná zpráva. Nové přístupy ke koordinaci krajanské problematiky. Prague: Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta.

Poslední úprava: Paap Anna, M.A. (03.02.2025)
Sylabus

1. Bilingvismus v rodině, pojem zděděný jazyk
2. „Family language policy“, OPOL a alternativy
3. Gramotnost v obou jazycích (biliteracy, biscriptuality)
4. České školy v zahraničí, přezkoušení, návrat dítěte ze zahraničí do ČR
5. Pojetí výuky češtiny v českých školách v zahraničí
6. Přizpůsobení výuky češtiny potřebám dětí v zahraničí
7. Vytváření konkrétních aktivit pro výuku pádů

Studenti se blíže seznámí s pojmem bilingvismus v kontextu rodiny a lépe porozumí jazykové situaci českých a poločeských rodin v různých částech světa. Zjistí, s jakými výzvami se
rodiny potýkají a jaké strategie volí u dětí od nejranějšího věku až po teenagery. Potom si nejprve obecně přiblížíme pojem bilingvální gramotnosti (biliteracy) a následně konkrétně
ukážeme na příkladu žáků českých škol v zahraničí. Budeme analyzovat nahrávky dětí v zahraničí a návazně na to diskutovat o obsahu výuky češtiny pro tyto děti. Na aktivitách do výuky si ukážeme možné přizpůsobení výuky češtiny potřebám dětí v zahraničí.

Kurz bude probíhat kompletně online přes platformu Zoom.

Požadavky pro úspěšné absolvování předmětu: pravidelná docházka, aktivní účast v diskusi, plnění úkolů.

Poslední úprava: Paap Anna, M.A. (03.02.2025)