PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Rozvíjení digitálních kompetencí - ABO700285
Anglický název: Building digital literacy skills
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Jana Šindlerová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jana Šindlerová, Ph.D.
Třída: A - Mezioborová nabídka VP: Lingvistika
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Jana Šindlerová, Ph.D. (18.12.2023)
Seminář se věnuje budování digitální gramotnosti ve školách, z různých úhlů pohledu zkoumá možnosti a meze zapojení digitálních technologií a umělé inteligence ve výuce (nejen) českého jazyka. Seminář je určen pro studenty učitelských programů a je prakticky zaměřený. V rámci semináře budou prakticky využívány digitální technologie. BYOD (Bring Your Own Device).

V případě náhlého zhoršení epidemiologické situace bude seminář možno absolvovat plně distančně.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jana Šindlerová, Ph.D. (03.08.2020)

Studenti se seznámí s digitálními kompetencemi z pohledu učitele a žáka ve škole 21. století. Získají základní přehled o dostupných digitálních zdrojích a nástrojích pro výuku (nejen) českého jazyka na 2. stupni ZŠ a SŠ. Osvojí si dovednosti plánování výuky za pomoci digitálních technologií a nástrojů.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jana Šindlerová, Ph.D. (03.08.2020)

Aktivní účast na semináři

Vytvoření vzdělávacího materiálu s účelným využitím digitálních technologií, nebo vytvoření vzdělávacího materiálu zaměřeného na rozvoj digitálních kompetencí žáků.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Jana Šindlerová, Ph.D. (28.08.2022)

Strategie digitální gramotnosti ČR na období 2015-2020. 2015. Dostupné z: https://www.mpsv.cz/files/clanky/21499/Strategie_DG.pdf

Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. 2014. Dostupné z: http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/strategie/digistrategie.pdf

Rámec digitálních kompetencí učitele. 2018. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/50714/download/

Digitální gramotnost. Zpráva o stavu a výuce digitální gramotnosti a komparace se zahraničím. 2017. Dostupné z: https://www.mpsv.cz/files/clanky/31592/Digitalni_gramotnost_reserse.pdf

Altmanová, J. a kol. 2010. Gramotnosti ve vzdělávání: příručka pro učitele. Praha: Výzkumný ústav pedagogický.

Bawden, D. 2008. Origins and concepts of digital literacy. In Digital Literacies: Concepts, Policies & Practices, s. 17-32. Dostupné z: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.741.4617&rep=rep1&type=pdf

boydová, danah. 2017. Je to složitější. Sociální život teenagerů na sociálních sítích. Praha: Akropolis.

Brdička, B. 2011. Jak moderní technologie ovlivňují vzdělávání. In Sborník příspěvků z Metodického portálu www.rvp.cz [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, s. 31-36.

Brdička, B. 2009. Difuze technologií ve škole 21. století. Informační a komunikačné technologie ve škole. Metodická příručka. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, s. 15.

Černý, M. a kol. 2015. Tablet ve školní praxi. Brno: Flow.

Černý. M. a Kovářová, P. (eds.) 2018. Vzdělávání s využitím aplikací podporujících smartwatch. Brno: Flow.

Černý, M. 2019. Digitální kompetence v transdisciplinárním nahlédnutí: mezi filosofií, sociologií, pedagogikou a informační vědou. Brno: MUNI press.

Gilster, P. 1997. Digital literacy. New York: Wiley Computer Pub.

Greenfield,S. 2016. Změna myšlení. BizBooks.

Komárek, M. 2014. Hrozí našim dětem digitální demence? Třetí díl diskuse: věčný boj [online]. Dostupné z: http://literarky.cz/reporta/17348-xxx

Kovářová, P. a kol. 2012. Trendy v informačním vzdělávání. Zlín: VeRBuM.

Kovářová, P. 2019. Informační bezpečnost žáků základních škol. Masarykova univerzita. 264 s. ISBN 978-80-210-9270-9.

Slussareff, M. 2022. Hry, sítě, porno. Rodičovský průvodce džunglí digitálního dětství a puberty. Brno: Jan Melvil Publishing.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jana Šindlerová, Ph.D. (18.12.2023)

Digitální gramotnost jako vzdělávací oblast: vymezení a seznámení se základními dokumenty;

Digitální kompetence učitele a žáka;

Digitální technologie jako prostředek rozvoje kritického a kreativního myšlení;

Digitální identita v digitálním světě; bezpečnost, legálnost, etičnost práce s technologiemi; digitální občanství;

Sociální sítě: téma, nástroj, nebo prostředí výuky?

Digitální zdroje a nástroje pro výuku;

Využití nástrojů umělé inteligence při výuce (generování textu, obrázků, zvuku) - příležitosti a rizika;

Nástroje pro distanční výuku;

Digitální prezentace učitele a školy;

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK