|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marie Škarpová, Ph.D. (28.08.2019)
Česká básnická tvorba 17. století, která dnes tvoří nezanedbatelnou součást českého literárního kánonu, sehrála v dějinách české literárněvědné barokologie výrazně inspirující roli: souvisí s ní zásadní pramenné objevy, iniciovala mnohé pozoruhodné ediční projekty, metodologicky inspirující studie i vášnivé diskuse a polemiky, a výrazně přispěla nejen k probuzení zájmu o české slovesné baroko, ale též k profilování samotné disciplíny (poměrně početná sekundární literatura věnovaná českému baroknímu básnictví umožňuje seznámit se s frekventovanými přístupy české literárněvědné barokistiky vůbec od jejího ustavení začátkem 30. let 20. století až do současnosti i s jejími nejvýraznějšími představiteli). Těžištěm naší práce v semináři bude společná analýza a interpretace vybraných českých básnických skladeb 17. a počátku 18. století. Vzhledem k určení kurzu nejširšímu okruhu zájemců budeme pracovat především s novodobými edicemi, vzhledem k velkému rozsahu materiálu a různému stavu edičního zpřístupnění české barokní poezie bude výběr textů omezen pouze texty v češtině. Kurz je koncipován tak, aby kromě seznámení s nejvýraznějšími básnickými osobnostmi a díly českého barokního básnictví nabídl úvod do dějin české barokní literatury a současně do historie bohemistické literárněvědné barokistiky, představil její základní metody a přístupy a poskytl základní orientaci ve vybraných aspektech českého literárního života 17. a první poloviny 18. století. Kromě možnosti reflektovat přínosy i slabá místa dosavadních čtení vybraných českých barokních básnických skladeb v konfrontaci s vlastní interpretací tak kurz nabídne rovněž malý úvod do dějin české literárněvědné barokistiky. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marie Škarpová, Ph.D. (28.08.2019)
Kurz je koncipován tak, aby kromě seznámení s nejvýraznějšími básnickými osobnostmi a díly českého barokního básnictví nabídl úvod do dějin české barokní literatury a současně do historie bohemistické literárněvědné barokistiky, představil její základní metody a přístupy a poskytl základní orientaci ve vybraných aspektech českého literárního života 17. a první poloviny 18. století. Kromě možnosti reflektovat přínosy i slabá místa dosavadních čtení vybraných českých barokních básnických skladeb v konfrontaci s vlastní interpretací tak kurz nabídne rovněž malý úvod do dějin české literárněvědné barokistiky. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marie Škarpová, Ph.D. (28.08.2019)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marie Škarpová, Ph.D. (28.08.2019)
Požadavky pro získání atestace: zájem a aktivní práce v semináři krátký vstupní referát |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marie Škarpová, Ph.D. (28.08.2019)
Literatura primární: BRIDELIUS, Fridrich: Jesličky. Staré nové písničky. Eds. Pavel Kosek – Tomáš Slavický – Marie Škarpová. Brno: Host – Masarykova univerzita 2012. ČEJKA, Mirek (ed.): Adam Michna z Otradovic. Básnické dílo. Texty písní 1647–1661. Praha: NLN 1999. KALISTA, Zdeněk (ed.): České baroko. Praha: ELK 1941. KOPECKÝ, Milan (ed.): Fridrich Bridel: Básnické dílo. Praha: Torst 1994. KOPECKÝ, Milan (ed.): Zdoroslavíček Felixe Kadlinského. Brno: UJEP 1971. ŠKARKA, Antonín (ed.): Adam Michna z Otradovic: Básnické dílo. Praha: Odeon 1985 (ŠKARKA, Antonín (ed.): Adam Michna z Otradovic: Das dichterische Werk. München: W. Fink 1968.) TICHÁ, Zdeňka (ed.): Růže, kterouž smrt zavřela. Výbor z české poezie barokní doby. Praha: Odeon 1970.
Literatura sekundární: BECKER, Hansjakob a kol. (eds.): Gestliches Wunderhorn. Große deutsche Kirchenlieder. 2. vyd., München: C. H. Beck 2009. BENTHIEN, Claudia: Barockes Schweigen. Rhetorik und Performativität des Sprachlosen im 17. Jahrhundert. München: W. Fink 2006. Berkovec, Jiří: České pastorely. Praha: Supraphon 1987. Černý, Václav: Michna z Otradovic a Václav Jan Rosa v evropských souvislostech. In týž. Až do předsíně nebes. Čtrnáct studií o baroku našem i cizím. (Ed. Jarmila Víšková). Praha: MF 1996, s. 141–215. Jireček, Josef: Idylická skládání ze XVII. věku. Osvěta, 9, 1881, s. 18–27. KOUBA, Jan: Slovník staročeských hymnografů (13. - 18. století). Praha: EÚ AV ČR 2017. KNŐRER, Ekkehard: Entfernte Ähnlichkeiten. Zur Geschichte von Witz und ingenium. München: W. Fink 2007. KREBS, Jean-Daniel (ed.). Die Afekte und ihre Repräsentation in der deutschen Literatur der Frühen Neuzeit. Hamburg: Peter Lang Verlag 1996. LEHÁR, Jan: Brideliana I. Bridelův Mundus symbolicus. Studia Comeniana et historica, 2, 1972, s. 97–113. LEHÁR, Jan: Brideliana II. Bridelovy básnické meditace, jejich výstavba a geneze. Studia Comeniana et historica, 2, 1972, s. 117–129. PELÁN, Jiří: K otázce „marinismu“ v české barokní poezii. Hudební věda, 38, 2001, s. 81–91. ŠKARKA, Antonín: Éros v písni českého baroku, Československá rusistika 13, 1968, s. 35n. ŠKARKA, Antonín: Novost básnického umění Adama Michny z Otradovic. In týž. Půl tisíciletí českého písemnictví. (Ed. Jan Lehár). Praha: Odeon 1986, s. 335–358. ŠKARKA, Antonín: Fridrich Bridel nový a neznámý. Acta Universitatis Carolinae philologica, monographia XIX 1968. Praha: UK 1969. ŠKARKA, Antonín: Kapitoly z české hymnologie. In týž. Půl tisíciletí českého písemnictví. (Ed. Jan Lehár). Praha: Odeon 1986, s. 190–303. ŠKARPOVÁ, Marie: Concetto v české hymnografii 17. století? Hagiografické písňové texty A. Michny z Otradovic v kontextu dobové estetiky. In Gáfriková, Gizela (ed.). Hugolín Gavlovič a jeho dielo v dobovom literárnom a kultúrnom kontexte. Bratislava: Ústav slovenskej literatúry SAV 2013, s. 150–171. TICHÁ, Zdeňka: Česká poezie 17. a 18. století. Praha, ČSAV 1974. TICHÁ, Zdeňka: Adam Václav Michna z Otradovic. Praha: Melantrich 1976. VAŠICA, Josef: České literární baroko. Praha: Vyšehrad 1938. WIEGMANN, Hermann (ed.): Die ästhetische Leidenschaft. Texte zur Affektenlehre im 17. und 18. Jahrhundert. Hildesheim – Zürich – New York: Georg Olms Verlag 1987. Další studijní literatura bude upřesňována v průběhu kurzu.
. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marie Škarpová, Ph.D. (28.08.2019)
Těžištěm naší práce v semináři bude společná analýza a interpretace vybraných českých básnických skladeb 17. a počátku 18. století. Vzhledem k určení kurzu nejširšímu okruhu zájemců budeme pracovat především s novodobými edicemi, vzhledem k velkému rozsahu materiálu a různému stavu edičního zpřístupnění české barokní poezie bude výběr textů omezen pouze texty v češtině. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marie Škarpová, Ph.D. (28.08.2019)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marie Škarpová, Ph.D. (28.08.2019)
Tematické okruhy: I. básnictví jako alegorická exegeze tzv. čtverého smyslu Písma a biblická parafráze II. konceptuální poezie III. duchovně sponsalistní skladby, interference sakrálního a profánního v barokní poezii IV. ethos a pathos v barokní poezii V. alamódní duchovní poezie VI. locus amoenus, scalae Dei, přírodní idyla a tzv. přirozená teologie v barokní poezii VII. barokní básnická idyla VIII. duchovní ukolébavky a tzv. kolébkové písně IX. pastorales sacrae – pastorální a bukolická poezie X. obchůzkové koledy |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marie Škarpová, Ph.D. (28.08.2019)
viz Literaturu |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marie Škarpová, Ph.D. (28.08.2019)
základní orientace v raně novověké literatuře a kultuře vítána, není však podmínkou, rozhodující je motivace a aktivní práce v kurzu |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marie Škarpová, Ph.D. (28.08.2019)
výběrový kurz pro studenty bakalářského i magisterského programu |