PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Fenomén dětství v literatuře 20.století - ABO500186
Anglický název: Childhood as a Literary Phenomenon
Zajišťuje: Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2015
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: doc. PhDr. Hana Šmahelová, CSc.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Dítě/dětství jako téma literatury a dětství/literatura pro děti jako téma teorie a dějin literatury - to jsou dvě úzce propojené roviny, kterými lze vymezit uvažování nad tvorbou pro děti, a to jak z hlediska historického tak i teoretického. Oba aspekty budeme sledovat na vybraných dílech od konce 19. století do současnosti. Cílem semináře je poskytnout základní poznatky pro porozumění tvorbě pro děti jako specifické, ale zároveň neoddělitelné součásti celého literárního diskurzu.

Poslední úprava: Řehořová Jana, Ing. (01.08.2014)
Podmínky zakončení předmětu

aktivní účast (max. 3 absence), referát (písemná příprava podkladů).

Poslední úprava: Řehořová Jana, Ing. (01.08.2014)
Literatura

Dějiny české literatury IV. (AKD, 1995)

Novák A.: Přehledné dějiny literatury české (1995/1936 - 1939)

Chaloupka O. - Voráček, J.: Kontury české literatury pro děti a mládež (1979)

Čapek, K: Marsyas čili Na  okraj literatury (1971)

Fučík, B.: O knihu pro mládež (1941)

Nezkusil, V. - Chaloupka, O.: Vybrané kapitoly z teorie dětské literaturyI-III (1973)

Šmahelová, H.: Počátky kritického myšlení o dětské literatuře I.-II. (antologie textů)

- Návraty a proměny. Literární adaptace folklórních pohádek

- Prolamování struktur (2002)

Uličný, O.: Prostor pro jazyk a styl (1987)

Urbanová, S.: Metamorfózy dětské literatury (1999)

Poslední úprava: Řehořová Jana, Ing. (01.08.2014)
Sylabus

1) Úvod (přednáška): historické a teoretické vymezení literatury pro děti mládež

2) Dítě (dětství) jako téma a jako zdroj poetiky v literatuře pro děti  i pro dospělé:

- dětství jako idyla (Němcová, Sládek);

dětství jako zdroj básnické imaginace (Nezval, Halas, Skácel, Mrázková);

homo ludens (Frynta, Šrut, Nikl);

na hraně dětství (Kainar, Jirous, Aškenázy) 

Poslední úprava: Řehořová Jana, Ing. (01.08.2014)
Vstupní požadavky

znalost dějin ČL 19.st. a 20.st., interpretace literárního textu 

Poslední úprava: Řehořová Jana, Ing. (01.08.2014)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK