Pedagogická komunikace - ABO500119
Anglický název: Pedagogical Communication
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: oba
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (22)
letní:neurčen / neurčen (22)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
Mgr. Piotr Paweł Pierścieniak
Rozvrh   Nástěnka   
Cíl předmětu

Cílem semináře je seznámit studenty s problematikou pedagogické komunikace, s tradicí a metodami jejího výzkumu a přispět k rozvoji jejich komunikativní kompetence. Dílčí teoretická témata, probraná formou studia odborné literatury a diskuse o ní, budou směřovat k praktickému využití formou modelových cvičení a výzkumných projektů.

Poslední úprava: Smolková Eva (24.01.2012)
Literatura

Povinná literatura:

 

CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál, 1994.

GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005.

HÖFLEROVÁ, E. Školský dialog a jeho vliv na rozvoj řeči dětí. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 2003

LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria publishing 1989.

MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.

NAVRÁTIL, S.; KLIMEŠ, K.; FLEISCHMANN, O. Komunikace v pedagogických situacích. Ústí nad Labem: PF UJEP 1992.

PAŘÍZEK, V. Učitel v nezvyklé školní situaci. Praha: SPN 1990.

PETTY, G. Moderní vyučování. Praktická příručka. Praha: Portál, 1996.

PROKEŠOVÁ, L.; STUCHLÍKOVÁ, I. K vybraným problémům pedagogické komunikace. Č. Budějovice: PF JU 1990.

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005.

SVOBODOVÁ, J. Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 2000.

 

Vybrané příspěvky z pedagogických a didaktických periodik.

Poslední úprava: Smolková Eva (24.01.2012)
Požadavky ke zkoušce

Aktivní práce v semináři, prezentace výzkumného projektu zadaného v semináři, písemná analýza vybraného problému (podklad pro ústní zkoušku), ústní zkouška

Poslední úprava: Smolková Eva (24.01.2012)
Sylabus

Hlavní tematické okruhy:

 

  1. Pedagogická lingvistika vs. komunikace ve škole, charakteristika pedagogické komunikace, základní typy pedagogické komunikace, specifika jednotlivých typů ped. kom., zásady pro efektivní komunikaci, bariéry v ped. komunikaci, významné směry zkoumání pedagogické komunikace

 

  1. Komunikace učitele ve škole (komunikace verbální a neverbální, bariéry komunikace, zpětná vazba), faktory ovlivňující projev učitele (vyučovací předmět, typ školy, velikost třídy, druh kolektivu), analýza učitelova projevu na základě materiálů ze žákovských korpusů i dalších dostupných materiálů

 

  1. Komunikace žáka/studenta ve škole (analýza školních písemných prací žáků, analýza jejich ústního projevu ve vyučovací hodině, práce s žákovskými korpusy), rozvoj komunikativních dovedností žáků.

 

  1. Vyučovací hodina (typy interakce během vyučovací hodiny, samostatné nahrávání vyučovací hodiny, analýza nasbíraného materiálu)

 

  1. Učebnice a další materiály v pedagogické komunikaci (interaktivní tabule, výukové programy ad.)
Poslední úprava: Smolková Eva (24.01.2012)