|
|
|
||
Poslední úprava: KCLSEDLA (23.09.2005)
Požadavky pro získání atestace: práce v semináři, referát, seminární práce (5-10 stran), závěrečný test a ústní zkouška. Charakteristika kurzu: Seminář je na podkladě četby primární a sekundární literatury zaměřen na základní proudy české literatury 19. století, a to s ohledem na podíl jednotlivých děl na spoluvytváření pojetí "národa", "národnosti", "tradice", "mýtu". Interpretace jednotlivých děl by měla vést k vystižení napětí mezi prvky romantismu a biedermeieru, (novo)romantismu a realismu. Díla budou okrajově probírána rovněž na pozadí inspirace světovou literaturou (Mácha - Byron, Havlíček - Gogol, Němcová, Světlá - Sandová, Zeyer, Vrchlický - románské literatury, čeští realisté - Dostojevskij, Tolstoj, Maupassant, Flaubert, Zola). Další přesahy míří do oblasti hudby a výtvarného umění (zejména bod 3 - pojetí mýtu u Smetany, Alše). |
|
||
Poslední úprava: KCLSEDLA (03.05.2004)
Viz seznam povinné četby (odborná literatura bude dále upřesněna na semináři) Dějiny české literatury II (1960), III (1961) Jakubec, J.: Dějiny literatury české II (1.díl 1929, 2. díl 1934) Novák, A.: Přehledné dějiny literatury české (1936-1939, 1995) Vlček, J.: Dějiny české literatury (1951, 1960) Hrbata, Z.: Romantismus a Čechy (1999) Hroch, M.: Na prahu národní existence (1999) Janáčková, J.: Stoletou alejí (1985) Jirát, V.: Portréty a studie ((1978) Krejčí, K.: Česká literatura a kulturní proudy evropské (1975) Macura, V.: Český sen (1998) Macura, V.: Znamení zrodu (1983, 1995) Šalda, F.X.: Duše a dílo (1922) Tureček,D.: Biedermeier a české národní obrození (Estetika 1993) Urban, O.: Česká společnost 1848-1918 (1984) Vodička, F.: Struktura vývoje (1969, 1998) |
|
||
Poslední úprava: KCLSEDLA (03.05.2004)
1) česká literatura ve službách obrozenských ideálů - Puchmajer, Thám, Rubeš 2) podoby českého romantismu, mezi romantismem a biedermeierem, kritika biedermeieru - Mácha, Nebeský, Erben, Němcová, Frič, Sabina, Tyl 3) májovci jako průlom romantismu k realismu - Hálek, Světlá, Neruda 4) pojetí mýtu u Čecha, Zeyera, Vrchlického, Jiráska, Třebízského, Wintra (na pozadí sporů školy národní a kosmopolitní) 5) regionalismus českého realismu a jeho přesahy - Nováková, Klostermann, Baar, Mrštíkové, Herben, Rais, Stašek, Holeček
|