|
|
|
||
Úvodní náslechová praxe je součástí bakalářského studia učitelství a představuje v systému pedagogických praxí úvodní typ praxe, jehož účelem je prvotní seznámení se se změnou role ve školském prostředí, zvykání si na pohled z jiné perspektivy, ale i s problematikou a cíli pedagogické praxe jako takové.
Úvodní náslechová praxe se zaměřuje především na reflexi prvních zkušeností adeptů učitelství s realitou škol, s legislativním rámcem školy a s jejím prostředím, přičemž student je zejména v roli pozorovatele pedagogického dění. Na základě tohoto typu praxe by se měl osvojit způsoby kritické reflexe školního prostředí, a to z různých úhlů pohledu vzhledem k předmětu pozorování. Tento typ praxe plní funkci formativní (motivace k profesi a ke studiu teoretických pedagogicko-psychologických disciplín), funkci informativní (rozvoj konkrétních představ studentů o pedagogických jevech, vnímání pracovní a sociální atmosféry škol, ilustrace a verifikace teoretické výuky) a funkci instrumentální (utváření pozorovacího citu a rozvíjení dovednosti pedagogicky „vidět a slyšet“, dovednosti orientovat se v pedagogických situacích a pozorované jevy dokumentovat. Poslední úprava: Králíková Andrea, Mgr., Ph.D. (04.02.2021)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty s prostředím středních škol z perspektivy vyučujícího předmětu český jazyk a literatura, s kurikulem předmětu, s konkrétními pedagogickými dokumenty školy i s návaznými učebními materiály. Poslední úprava: Králíková Andrea, Mgr., Ph.D. (04.02.2021)
|
|
||
Bailey, K. M. (2006) Language teacher supervision. A case-based approach. Cambridge: Cambridge University Press. Bitljanová, V. & Edwards, S. & Pekařová, I. (2000) Práce se studenty na praxi ve škole. Příručka pro mentory. Liberec. Čapek, R. (2001) Pedagogická praxe pro studenty: od hospitace k souvislé praxi. Hradec Králové: Gaudeamus. Malderez, A. & C. Bodóczky. (1999) Mentor courses. Cambridge: Cambridge University Press. Mason, J. (2002) Researching your own practice. London: Routledge. Saginor, N. (2008) Diagnostic classroom observation. Thousand Oaks: SAGE. Corwin Press. Wajnryb, R. (1992) Classroom observation tasks: A resource book for language teachers and trainers. Cambridge: Cambridge University Press. Walker, R. & C. Adelman (2005) A guide to classroom observation. London: Routledge. Wragg, E.C. (1999) An Introduction to Classroom Observation. London: Routledge. Poslední úprava: Králíková Andrea, Mgr., Ph.D. (21.02.2023)
|
|
||
Podmínky pro splnění atestace jsou následující: účast na stanovených seminárních setkáních absolvování náslechových hodin (observace v hodinách českého jazyka a literatury na individuálně zvolené škole, a to v rozsahu minimálně 4 vyučovacích hodin, přičemž 2 hodiny jsou zaměřeny na výuku literatury, 2 hodiny na výuku jazyka) + konzultace s učitelem českého jazyka a literatury na zvolené škole písemné zpracování reflexe náslechových vyučovacích hodin vypracování reflexe vzdělávacích materiálů zvolené (resp. observované) střední školy na základě zadaných kritérií (ŠVP zvolené školy) a prezentace v rámci semináře Poslední úprava: Králíková Andrea, Mgr., Ph.D. (23.01.2023)
|
|
||
Organizace úvodní náslechové praxe: kurz kombinuje společné setkávání frekventantů v průběhu semestru a individuální studium, resp. individuální plnění zadaných povinností v rámci praxe (příprava, návštěvy školy, individuální observace, reflexe). V průběhu semestru se uskuteční 4 společná seminárních setkání, a to v následujících termínech, vždy v čase konání kurzu, který je vypsán v rozvrhu (15.50 až 17.20): 1. 1. 10. 2024 (Začínáme již v 1. týdnu semestru.) / Úvodní setkání. V rámci prvního společného setkání na počátku semestru budou studenti seznámeni s koncepcí tohoto typu praxe, s úkoly, které budou v rámci praxe plnit, s podmínkami atestace, jakož i s dalšími specifiky tohoto typu praxe.) 2. 5. 11. 2024 (1. část prezentace studentů) 3. 26. 11. 2024 (2. část prezentace studentů) 4. 10. 12. 2024 / Závěrečné setkání. Kurz bude uzavřen formou společného setkání a kritické diskuse s reflexí zadaných úkolů i celkového průběhu úvodní náslechové praxe.) Obsahová náplň předmětu:
Poslední úprava: Šormová Kateřina, Mgr., Ph.D. (02.09.2024)
|