Předmět je kombinací úvodu do lingvo-didaktiky a aplikované lingvistiky a jazykového semináře a vede k rozvoji pokročilých jazykových kompetencí v angličtině na úrovních C1 a C2 za využití analýzy odborných textů orientovaných na témata jazykového vyučování a osvojování, a to formou textových, žánrových a obsahově orientovaných přístupů k výuce jazyka. Studenti si upevňují schopnost používat pokročilé jazykové prostředky na úrovni gramatiky, slovní zásoby a textové výstavby a zároveň se seznamují s klíčovými tématy didaktiky a osvojování cizích jazyků. Prostřednictvím mikrovyučování vybraných gramatických a lexikálních jevů si pak osvojují základní techniky prezentace jazyka při vyučování a učí se k těmto mikrovýstupům podávat a přijímat zpětnou vazbu.
Předmět je vyučován v anglickém jazyce.
1.–2. Podmiňovací způsob a podmínková souvětí; Jak se učíme.
3.–4. Konjunktiv; Jak se učíme a jak si osvojujeme slovní zásobu.
5.–6. Vedlejší věty; Jak se učíme a jak si osvojujeme gramatiku.
7.–8. Inverze; Kapitoly z historie jazykového vyučování (přímé a nepřímé metody)
9.–10. Důraz (včetně vytýkacích vět); Kapitoly z historie jazykového vyučování (komunikativní metoda)
11.–12. Užití členů a determinátorů; Kapitoly z historie jazykového vyučování (alternativní metody)
Předmět se vyučuje v anglickém jazyce.
Poslední úprava: Gráf Tomáš, PhDr., Ph.D. (22.01.2020)
The subject is a combination of introduction to linguo-didactic, applied linguistics and practical language seminar aiming to develop advanced language competences at the levels of C1 and C2, using specialist texts on language teaching and acquisition in the form of text-, genre- and content-based approaches to language teaching. The students gain greater command of advanced language forms at the level of grammar, lexis and discourse while encountering key topics and issues in the fields of language teaching and acquisition. Using short micro-teaching slots on selected aspects of grammatical and lexical features they learn essential techniques of presenting new language and they learn to give and receive feedback. The subject is taught in English.
1.–2. Conditionals. How do we learn?.
3.–4. Subjunctives. How do we learn and acquire lexis?
5.–6. Dependent clauses. How do we learn and acquire grammar?
7.–8. Inversion. History of language teaching (direct and indirect methods)
9.–10. Emphasis (including cleft-clauses); History of language teaching (communicative language teaching)
11.–12. Using articles and determiners. History of language teaching (alternative methods)
Poslední úprava: Gráf Tomáš, PhDr., Ph.D. (22.01.2020)
Podmínky zakončení předmětu -
Všechny požadavky pro zápočet je nutné splnit do konce zkouškového období akademického roku, ve kterém si student předmět zapsal.
Poslední úprava: Gráf Tomáš, PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
All of the credit requirements must be fulfilled by the end of the exam period in the academic year in which the student enrolled for the subject.
Poslední úprava: Gráf Tomáš, PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
Literatura -
Hewings, M. (2009) Grammar for CAE & Proficiency. Cambridge: CUP. Mann, M., Taylore-Knowles, S. (2008) Destination C1&C2. Grammar & Vocabulary. Oxford: Macmillan Publishers Ltd. McCarthy, M., O'Dell, F. (2005) English Collocations in Use. Cambridge: CUP. McCarthy, M., O'Dell, F. (2002) English Vocabulary in Use. Advanced. Cambridge: CUP. Oxford Advanced Learner´s Dictionary. (2005) 7th edition. Oxford: OUP. Skipper, M. (2002) Advanced grammar & vocabulary. Newbury: Express Publishing.
Poslední úprava: Gráf Tomáš, PhDr., Ph.D. (19.09.2019)
Hewings, M. (2009) Grammar for CAE & Proficiency. Cambridge: CUP. Mann, M., Taylore-Knowles, S. (2008) Destination C1&C2. Grammar & Vocabulary. Oxford: Macmillan Publishers Ltd. McCarthy, M., O'Dell, F. (2005) English Collocations in Use. Cambridge: CUP. McCarthy, M., O'Dell, F. (2002) English Vocabulary in Use. Advanced. Cambridge: CUP. Oxford Advanced Learner´s Dictionary. (2005) 7th edition. Oxford: OUP. Skipper, M. (2002) Advanced grammar & vocabulary. Newbury: Express Publishing.
Poslední úprava: Mudrová Andrea, Bc. et Bc. (24.10.2019)
Požadavky ke zkoušce -
Požadavky pro udělení zápočtu
pravidelná účast (max. 2 absence během jednoho semestru);
pravidelné plnění úkolů zadávaných v aplikaci Moodle;
přednesení prezentace na zadané téma;
příprava jednoho testu na slovní zásobu (z povinné slovní zásoby na semestr) pro spolužáky a vyplnění všech testů připravených spolužáky;
složení závěrečného zápočtového testu (slovní zásoba, gramatika, úvod do didaktiky) ve zkouškovém období. Zápočtový test je hodnocen jako Pass (prospěl) nebo Fail (neprospěl); vypisuje se jeden opravný termín.
účast na výzkumu dle specifikace učitele.
Všechny požadavky pro zápočet je nutné splnit do konce zkouškového období akademického roku, ve kterém si student předmět zapsal.
Poslední úprava: Gráf Tomáš, PhDr., Ph.D. (08.02.2024)
Credit requirements
Assessment is continual. Credit is granted on the basis of:
regular attendance (with a maximum of TWO absences during the term)
regular and timely completion of the compulsory assignments in the Moodle
delivering a presentation on a given topic
designing one lexical test (based on the compulsory lexis for the term) for the fellow students and completing all vocabulary tests prepared by the others;
pass in end-of-semester credit test (vocabulary, grammar, introduction to didactics). The test is assessed as either Fail or Pass.
participating in research as per the teacher's instructions.
Credit test:
Students will be offered ONE re-sit if they fail on first attempt.
Poslední úprava: Gráf Tomáš, PhDr., Ph.D. (08.02.2024)