PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Didaktika dospělých II - AAN500002
Anglický název: Adult Didactics II
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: letní
Body: 4
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: student může plnit i v dalších letech
Garant: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Záměnnost : AAN500053
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Cílem předmětu je seznámit studenty se specifickými oblastmi didaktiky, a to především se zaměřením na
materiální a nemateriální didaktické prostředky, které jsou nejčastěji využívány v oblasti formálního a neformálního
vzdělávání dospělých. Důraz je přitom kladen především na ty didaktické prostředky, které umožňují efektivní
vzdělávání a učení se dospělých tím, že umožňují samostatné a především aktivní zapojení dospělých účastníků
do procesu vzdělávání. Po absolvování tohoto předmětu budou studenti schopni pro konkrétní výukovou situaci
zvolit a efektivně použít adekvátní materiální i nemateriální didaktické prostředky.

Charakteristika obsahu předmětu:
1. Didaktika, základní činitele didaktického procesu
2. Didaktické principy a jejich využití ve vzdělávání dospělých
3. Nemateriální a materiální didaktické prostředky ve vzdělávání dospělých
4. Formy vzdělávání dospělých
5. Metody vzdělávání dospělých zaměřené na předávání informací – role vzdělavatele, účastníků, výhody
a nevýhody těchto metod
6. Přednáška, přednáška s diskusí, demonstrování, instruktáž
7. Metody vzdělávání dospělých zaměřené na facilitaci učení – role vzdělavatele, účastníků, výhody a
nevýhody těchto metod
8. Situační metody, inscenační metody, diskusní metody, práce v malých skupinách, workshop
9. Speciální didaktické postupy a možnosti jejich využití – brainstorming a jeho varianty, metoda pro-
kontra, laterální myšlení, synektika, myšlenkové mapy
10. Metody zaměřené na podporu kritického myšlení – role vzdělavatele, účastníků, výhody a nevýhody
těchto metod
11. Učební pomůcky a didaktická technika ve vzdělávání dospělých
12. Studijní materiály pro dospělé účastníky vzdělávacích aktivit
13. Prostory pro výuku dospělých a jejich vybavení a uspořádání


Povinná literatura:
KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST a kol. Školní didaktika. 1. vydání. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Vydání neuvedeno. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
MUŽÍK. Jaroslav. Androdidaktika. 2. přepracované vydání. Praha: ASPI, 2004. ISBN 80-7357-045-9.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2. rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN
978-80-247-1821-7.



Doporučená literatura:
BEDNAŘÍK, Aleš. Facilitace: jak vést skupinová setkání. 1. vydání. Kladno: Aisis, 2007. ISBN 80-904071-0-7.
FENSTERMACHER, Gary D. a Jonas F. SOLTIS. Vyučovací styly učitelů. 1. vydání. Praha: Portál, 2008. ISBN 978
-80-7367-471-7.
GAGNÉ, Robert, M. Podmínky učení. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975. ISBN neuvedeno.
HARTL, Pavel. Kompendium pedagogické psychologie dospělých. 1. vydání. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-
7184-841-7.
KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. 1. vydání. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-712-1.
KOPECKÁ, Jana. Interaktivita ve vzdělávání dospělých. In: Sborník příspěvků z Festivalu vzdělávání dospělých
AEDUCA 2010. Vydání neuvedeno. Olomouc: Univerzita Palackého, 2010. ISBN neuvedeno.
KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. 1. vydání. Brno: Společnost pro
odbornou literaturu, 2007. ISBN 978-80-87029-12-1.
LAWSON, Karen. The Trainer´s Handbook. 3rd updated edition. San Francisco: Pfeiffer, 2009. ISBN 978-0-470-
40304-4.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2. přepracované a aktualizované vydání. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178
-631-4.
ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole: praktický průvodce výukou v
prezenční i distanční formě studia. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4152-9.
SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. 1. vydání. Praha: Portál, 2009. ISBN
978-80-7367-246-1.
ŽÁK, Petr. Kreativita a její rozvoj. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0457-5.


Zkouška:
Zkouška je realizována formou ústního individuálního zkoušení v rozsahu látky uvedené v sylabu disciplíny.










Poslední úprava: Vožická Simona, Mgr. Bc., DiS. (11.02.2014)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK