Poslední úprava: Mgr. Eva Richter, Ph.D. (15.09.2018)
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními znaky vědeckého poznání a zkoumání, teoretického i empirického. Pozornost je věnována základním podmínkám a předpokladům kvalitní vědeckovýzkumné činnosti, na kterou jsou studenti v rámci studia systematicky připravování. Zvláštní důraz je kladen na orientaci v typech písemných prací, zásadami jejich vypracování (formální požadavky, logická struktura, práce s argumenty), jejich původnost, etiku vědecké činnosti a práci s informacemi (hledání, systematické zpracování, posouzení kvality). Z hlediska empirického zkoumání poskytuje kurz úvod do metodologie výzkumu, zejména pak první zpracování výzkumného tématu a základních metodologických otázek.
Zkouška:
Zkouška probíhá ústně a pokrývá látku z metodologie výzkumu (lekce dr. Knoblocha). Ke zkoušce budou vypsány minimálně tři termíny a jeden termín v následujícím zkouškovém období. Ke zkoušce mohou přistoupit až ve chvíli, kdy jim byla uznána písemná práce.
Předmět Metodika vědecké práce je prerekvizitou předmětu Bakalářský seminář (AAN120025).
Poslední úprava: Mgr. Eva Richter, Ph.D. (15.09.2018)
The goal of this course is to familiarize students with the key characteristics of scientific knowledge and work, both theoretical and empirical and with basic conditions and assumptions of quality academic work. Students will learn about different types of written exercises and papers, fundamentals of preparation of such exercises and papers, plagiarism and how to avoid it, ethical principles of academic work and research, information and literature review skills, and other academic and writing skills required of students in their programme.
With respect to empirical research, the course offers an introduction to research methods, research question formulation, and fundamental methodological issues.
Students are required to fulfill an oral exam and a series of written exercises.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Eva Richter, Ph.D. (12.10.2018)
Podmínkou získání zápočtu u studentů prezenčního a kombinovaného studia je vypracování písemné práce o rozsahu 5-7 normostran, kterou studenti odevzdají Mgr. Evě Kyselé do 15. ledna 2018. Práce bude vycházet z rešerše dostupné literatury zahrnující alespoň jednu odbornou monografii či sborník (nikoliv učebnici!) a nejméně jeden odborný článek z českého či zahraničního vědeckého periodika.
V písemné práci bude hodnoceno zejména:
· Stanovení dostatečně úzké a nosné otázky, kterou má text řešit a odpovídajícího cíle textu.
· Dosažení stanoveného cíle a odpověď na stanovenou otázku.
· Rešerše vhodné literatury a její zpracování (tj. relevance zdrojů, pochopení textů a jejich vzájemná konfrontace či zhodnocení, využití závěrů, vlastní komentář, řádné citování apod.).
· Struktura textu, logická návaznost argumentu, přehlednost a obsah.
Písemná práce musí vyhovovat základním požadavkům kladeným na podobné texty - musí mít titulní stranu (název předmětu, název práce, jméno studenta, ročník a forma studia, datum vypracování práce). Text musí být smysluplně a logicky strukturován - za tím účelem bude součástí odevzdávaného dokumentu i osnova textu (osnova textu odpovídá struktuře po jednotlivých odstavcích, nejedná se tedy o obsah shrnující názvy jednotlivých kapitol). Práce by měla mít (alespoň stručný) úvod a závěr, kde bude mimo jiné vytyčen hlavní cíl textu, resp. zhodnoceno jeho dosažení.
Práce musí obsahovat:
· osnovu textu (vystihující logickou strukturu textu a návaznost částí) - nejedná se o obsah!;
· soupis bibliografických citací (zdroje využité a odkazované v textu) - minimálně pět odborných pramenů a případné další zdroje (odborné časopisy, internetové zdroje);
· shrnutí postupu vyhledávání vhodné literatury (zdrojové databáze, klíčová slova, knihovny);
· soupis dalších cca 5-10 zdrojů, které nebyly v práci využity, ale bylo by možné je použít při dalším zpracování daného tématu.
Forma uvádění zdrojů v textu a zápisu zdrojů v Soupisu bibliografických citací musí odpovídat požadavkům stanoveným katedrou (viz Pokyny k vypracování bakalářské/diplomové práce). Osnova, postup vyhledávání literatury a soupis zdrojů k dalšímu zpracování se uvádí na samém konci dokumentu. Jakékoliv plagiátorství je samozřejmě nepřípustné.
Úkoly z metodické části kurzu:
Termín splnění
Odevzdání
Zadání
18. 10.
Moodle
Formulace tématu práce (max. jednou větou)
8. 11.
Moodle
Formulace výzkumné otázky
konkrétní, jasná a jednoznačná formulace VO jednou větou, max. dvěma větami
zdůvodnění relevance zvolené otázky
15. 11.
Moodle
Návrh struktury textu
v bodech: co odstavec to bod
musí respektovat logiku argumentu
musí dospívat k závěru
30. 11.
Moodle
První odevzdání práce (dle zadání) – práce musí být kompletní!
kvalitní práce budou uznány jako splnění metodické části práce
při požadavku na revize odevzdává student druhou, revidovanou, verzi práce do 20. prosince.
20. 12.
Moodle
Druhé, revidované, odevzdání práce
Zkoušku studenti plní dle podmínek stanovených dr. Knoblochem.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Eva Richter, Ph.D. (07.10.2015)
Povinná literatura: DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-822-9. ECO, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Praha: Votobia, 1997. ISBN 80-7198-173-7. ŠANDEROVÁ, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: SLON, 2005. ISBN 80-86429-40-7.
Doporučená literatura: FILKA, Jaroslav. Metodika tvorby diplomové práce. Brno: Knihař, 2002. ISBN 80-86292-05-3. HOLOUŠOVÁ, Drahomíra a kol. Jak psát diplomové a závěrečné práce. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. ISBN 80-7067-841-0. JEŘÁBEK, Hynek. Úvod do metodologie sociologického výzkumu. Praha: FSV UK, 1992. ISBN 80-7066-662-5. PETRUSEK, Miloslav. Teorie a metoda v moderní sociologii. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-799-0. SPOUSTA, Vladimír a kol. Vádemékum autora odborné a vědecké práce (se zaměřením na práce pedagogické). Brno: Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2387-2.
Web: Guide to undergraduate dissertations (http://www.socscidiss.bham.ac.uk/)
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Eva Richter, Ph.D. (12.10.2018)
Přibližná struktura kurzu:
5. 10.
EK
Nekoná se.
12. 10.
EK
Metodika vědecké práce: Co je vědecká a co „nevědecká“ práce? Vědecký a nevědecký přístup k (sociální) realitě; substance a logika vědecké práce; etika vědecké práce; argumentace.
Studium a vědecká práce.
Výběr tématu, vědecká a společenská relevance tématu, problémy a výhody osobního vztahu k tématu; prvotní orientace v tématu
ÚKOL: Navrhnout téma práce
termín odevzdání do 18. října via Moodle
19. 10.
EK
Informační zdroje. Vyhledávání informací, zpracování (systematické) rešerše literatury
26. 10.
EK
Čtení odborných textů
2. 11.
EK
Cíle textu (výzkumná otázka či problém)
myšlenkové mapy a souvislosti tématu
ÚKOL: Navrhnout výzkumnou otázku práce
termín odevzdání do 8. listopadu via Moodle
9. 11.
EK
Struktura odborného textu
logická argumentace, relevance informací z hlediska cíle práce
ÚKOL: Navrhnout strukturu textu
termín odevzdání do 15. listopadu via Moodle
16. 11.
EK
Revize otázky a struktury & tipy k psaní seminárních prací
23. 11.
EK
Citování
30. 11.
FK
Metodologické funkce vědy Deskripce a klasifikace, explikace, predikce
7. 12.
FK
Výzkumné procedury a techniky Statistická, monografická, typologická, experimentální, historická metoda, kvantitativní a kvalitativní metody, metodika výzkumu
14. 12.
FK
Vymezení sociálního výzkumu Sociální realita, sociální jev, sociální informace
21. 12.
FK
Druhy výzkumu a typy výzkumných strategií Základní a aplikovaný výzkum, jednorázový a opakovaný výzkum, akční výzkum
4. 1.
FK
Struktura empirického výzkumu Projekt výzkumu, problémová situace a zadání výzkumu
11.1.
FK
Výzkumná otázka a hypotézy Formulace výzkumné otázky, význam a typy hypotéz