Kurz navazuje na téma výuky anglické slovní zásoby v kontextu EFL, které bylo představeno v kurzu Didaktika anglického jazyka 1. Kurz si je vědom komplexnosti tématu učení a výuky slovní zásoby a jeho cílem je poskytnout hlubší porozumění příslušným procesům, aby učitelé mohli činit informovanější rozhodnutí při koncipování a výuce lexikální složky jazykových kurzů. Současně se kurz snaží propojit tyto teoretické aspekty s praktickými činnostmi, které budou zahrnovat lexikální analýzy, navrhování výukových aktivit, praktickou výuku pokročilé slovní zásoby (microteaching), navrhování testů slovní zásoby, navrhování výukových postupů a využívání příslušných technologií pro výuku, učení, testování slovní zásoby a měření jejího rozsahu.
Každý seminář se skládá ze tří modulů.
Modul 1:Teoretický, analytický
Cílem je představit a prodiskutovat teoretické koncepty související s tématem (tématy) semináře a aplikovat je při analýze. Klíčovými způsoby výuky jsou zde přednášky, prezentace, diskuse, problémová výuka a analýzy materiálů a lexikálních dat.
Modul 2: Aplikovaný
Cílem je zvýšit povědomí o tom, jak teoretické koncepty souvisejí s učením a výukou jazyků, a osvojit si klíčové techniky výuky slovní zásoby. Klíčovými způsoby výuky jsou zde prezentace a rozbory materiálů z učebnic a různé aktivity zaměřené na slovní zásobu.
Modul 3: Praktická výuka / mikrovyučování
Cílem je poskytnout příležitosti k nácviku výuky a získávání zpětné vazby a k osvojení pokročilé slovní zásoby. Klíčovým způsobem výuky je zde mikrovyučování. Studenti budou muset vybrat slovní zásobu, naučit ji a nakonec sestavit test. Každý účastník kurzu se bude muset tuto novou slovní zásobu pravidelně učit.
Předmět je vyučován v angličtině.
Poslední úprava: Gráf Tomáš, PhDr., Ph.D. (06.02.2024)
The course provides a continuation to the topic of teaching English vocabulary in the EFL context which was introduced in the course Teaching English as a foreign language. The course recognizes the complexity of the topic of vocabulary learning and teaching and aims to provide deeper understaning of the relevant processes so that teachers can make better informed decisions when designing and teaching the vocabulary component of their language courses. At the same time, the course aims it combine these theoretical aspects with hands-on practical activites which will include lexical analyses, designing teaching activities, practical teaching of advanced language vocabulary (microteaching), designing vocabulary tests, designing teaching procedures and using relevant technology for teaching, learning and testing vocabulary.<br>
Each seminar is composed of three modules. <br>
Module 1:Theoretical, analytical<br>
The aim is to introduce and discuss the theoretical concepts related to the topic(s) of the seminar, and apply these in analysis. Lectures, presentations, discussion and problem-based sessions are the key modes of instruction here.<br>
<br>
Module 2: Applied<br>
The aim is to raise awareness of how the theoretical concepts relate to language learning and teaching and to master key vocabulary teaching teachniques. Presentations and analyses of textbook materials and various vocabulary activities are the key modes of instruction here.<br>
<br>
Module 3: Practical teaching / microteaching<br>
The aim is to provide opportunities for practising teaching and receiving feedback as well as for learning advanced vocabulary. The key mode of instruction here is microteaching. The students will have to select vocabulary, teach it and, finally, construct a test. Each participant to the course will have to regularly learn this new vocabulary.<br>
<br>
The course is taught in English.
Poslední úprava: Gráf Tomáš, PhDr., Ph.D. (06.02.2024)
Cíl předmětu -
Studenti budou schopni: - činit kvalifikovaná rozhodnutí ohledně výběru slovní zásoby určené k výuce; - používat frekvenční seznamy a seznamy základní slovní zásoby a pochopí, jak přispívají k základní znalosti slovní zásoby v kontextu EFL; - používat nástroje ICT k výuce a akvizici slovní zásoby; - vybírat testy pro měření znalostí slovní zásoby a vědět, kdy a jak je používat; - aplikovat teoretické a výzkumné poznatky o osvojování slovní zásoby ve výuce; - používat a doporučovat efektivní strategie učení a vysvětlit jejich roli při učení/výuce slovní zásoby; - používat účinné techniky výuky slovní zásoby; - sestavit testy slovní zásoby, vyhodnotit a změřit jejich kvalitu.
Poslední úprava: Gráf Tomáš, PhDr., Ph.D. (02.09.2021)
The students will be able to: – make informed choices regarding the selection of vocabulary to be taught/learnt; – use frequency lists and core vocabulary lists and understand how tehy contribute to essential vocabulary knowledge in EFL contexts; – use ICT tools to teach and learn vocabulary; – choose tests for measuring vocabulary knowledge and know when and how to use them; – apply theoretical and research-based knowledge about vocabulary acquisition in classroom teaching; – use and recommend effective learning strategies and explain their role in vocabulary learning/teaching; – use effective vocabulary teaching tehniques; – compile vocabulary tests and evaluate their qualities.
Poslední úprava: Gráf Tomáš, PhDr., Ph.D. (02.09.2021)
Literatura - angličtina
Barcroft, J. (2018). Vocabulary in language teaching. New York: Routledge. Beltrán, R., Contesse, C. & López, M. (2010). Insights into non-native vocabulary teaching and learning. Bristol Buffalo: Multilingual Matters. Boers, F. (2021). Evaluating second language vocabulary and grammar instruction : a synthesis of the research on teaching words, phrases, and patterns. New York London: Routledge, Taylor & Francis Group. Bogaards, P. & Dvorkin, B. (2004). Vocabulary in a second language : selection, acquisition, and testing. Amsterdam Philadelphia: John Benjamins Pub. Co. Daller, H., Milton, J. & Daller, J. (2007). Modelling and assessing vocabulary knowledge. Cambridge New York: Cambridge University Press. Dell, F. & McCarthy, M. (2017). English collocations in use : advanced : how words work together for fluent and natural English, self-study and classroom use. Cambridge: Cambridge University Press. Dell, F. & McCarthy, M. (2017). English idioms in use. 60 units of vocabulary reference and practice, self-study and classroom use. Cambridge: Cambridge University Press. Dellar, H. & Walkley, A. (2016). Teaching lexically : principles and practice. Surrey, England: Delta Publishing. Gardner, D. (2013). Exploring vocabulary : language in action. London: Routledge. Harrington, M. (2018). Lexical facility : size, recognition speed and consistency as dimensions of second language vocabulary knowledge. London, United Kingdom: Palgrave Macmillan. Hiebert, E. & Kamil, M. (2005). Teaching and learning vocabulary : bringing research to practice. Mahwah, N.J: L. Erlbaum Associates. Hirsh, D. (2012). Current perspectives in second language vocabulary research. Bern New York: Peter Lang. Jarvis, S. & Daller, H. (2013). Vocabulary knowledge : human ratings and automated measures. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company. Keeffe, A., McCarthy, M. & Carter, R. (2007). From corpus to classroom : language use and language teaching. Cambridge: Cambridge University Press. Malvern, D. (2004). Lexical diversity and language development : quantification and assessment. Houndmills, Basingstoke, Hampshire New York: Palgrave Macmillan. McCarthy, M. & Dell, F. (2017). English phrasal verbs in use. 60 units of vocabulary reference and practice : self-study and classroom use. Cambridge: Cambridge University Press. Meara, P. (2009). Connected words : word associations and second language vocabulary acquisition. Amsterdam Philadelphia: John Benjamins Pub. Co. Milton, J. (2009). Measuring second language vocabulary acquisition. Bristol, UK Buffalo N.Y: Multiligual Matters. Nation, I. (2013). Learning vocabulary in another language. Cambridge: Cambridge University Press. Nation, I. (2016). Making and using word lists for language learning and testing. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company. Redman, S. (2017). English vocabulary in use. Cambridge: Cambridge University Press. Richards, B. (2009). Vocabulary studies in first and second language acquisition : the interface between theory and application. Houndmills, Basingstoke, Hampshire England New York: Palgrave Macmillan. Schmitt, N. (2010). Researching vocabulary : a vocabulary research manual. Houndmills, Basingstoke, Hampshire New York: Palgrave Macmillan. Schmitt, N. & Schmitt, D. (2020). Vocabulary in language teaching. New York, NY: Cambridge University Press. Schmitt, N., Dunn, K., O'Sullivan, B., Anthony, L., & Kremmel, B. (in preparation). Knowledge-based Vocabulary Lists. Equinox Press. Takač, V. (2008). Vocabulary learning strategies and foreign language acquisition. Clevedon, UK Buffalo, NY: Multilingual Matters. Webb, S. (2020). The Routledge handbook of vocabulary studies. Abingdon, Oxon: Routledge.
Poslední úprava: Gráf Tomáš, PhDr., Ph.D. (02.09.2021)
Požadavky ke zkoušce -
Požadavky k zápočtu
aktivní účast s maximálně dvěma absencemi;
příprava na semináře dle zadání učitele;
realizace mikrovyučování podle pokynů učitele;
vypracování závěrečného testu slovní zásoby ze slovní zásoby vyučované v rámci mikrovyučování;
poskytnutí zpětné vazby ostatním studentům k jejich mikrovyučování a k testům slovní zásoby.
Veškeré povinnosti musejí být splněny do konce akademického roku, v němž byl předmět zapsán.
Poslední úprava: Gráf Tomáš, PhDr., Ph.D. (07.02.2024)
Credit requirements
active participation with a maximum of two absences;
completing assignments for individual seminars as per the teacher's instructions;
delivering a microteaching session as per the teacher's instructions;
compiling a final vocabulary test for vocabulary taught in the microteaching session;
providing feedback to the other students for their microteaching and for the vocabulary tests.
All assignments and requirements must be completed by the end of the academic year in which the subject was joined.
Poslední úprava: Gráf Tomáš, PhDr., Ph.D. (07.02.2024)
Sylabus - angličtina
Seminar 1 1.1 Key terms of the trade 1.2 Goals of vocabulary learning 1.3 Frequency and VL, core vocabulary
Seminar 2 2.1. Online, computer and mobile apps in learning and teaching 2.2. Dictionaries in learning (paper and online)
Seminar 3 3.1 Measuring vocabulary knowledge 3.2 Knowing a word
Seminar 4 4.1 Vocabulary and the native speaker – development of vocabulary – vocabulary improvement books 4.2 Vocabulary and language proficiency
Seminar 6 6.1 Vocabulary learning strategies – memory strategies – context, cards, word parts, dictionaries and other tools – incidental learning, intentional learning 6.2 Resources for learning
Seminar 7 7.1 VL principles 7.2 Designing a vocabulary strand of a language course 7.3 Principled approach to vocabulary teaching
Seminar 8 8.1 Vocabulary and the four skills 8.2 Vocabulary in reading and listening 8.3 Vocabulary in speaking and writing
Seminar 9 9.1 Testing vocabulary 9.2 Assessing test design
Seminar 10 10.1 ESP, EAP, specialist vocabulary, technical vocabulary 10.2 Making word lists from one's own corpus
Seminar 11 11.1 Vocabulary and grammar connection, lexico-grammar 11.2 Teaching lexically 11.3 Lexical approach 11.4 Multi-word lexical units in language learning and teaching
Seminar 12 Students present their own tests
Seminar 13 Zpětná vazba k testům, shrnutí kurzu, další výzkum
Poslední úprava: Gráf Tomáš, PhDr., Ph.D. (02.09.2021)