Poslední úprava: PhDr. Lucie Jiránková, Ph.D. (09.07.2019)
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům základní informace o specifických poruchách učení (SPU), jejich příčinách a současných formách podpory žáků se SPU v průběhu výuky anglického jazyka. Vymezeny budou současné přístupy ke vzdělávání žáků se SPU na základní, a především na střední škole společně s možnostmi rozvoje těchto žáků. V rámci předmětu budou vymezeny reedukační metody, a hlavně možnosti kompenzace těchto poruch v hodinách angličtiny. V této souvislosti bude velký důraz kladen na adaptaci materiálů. Absolvováním předmětu student získá základní povědomí a znalosti o terminologii z oblasti specifických poruch učení, o současných postupech aplikovaných při výuce anglického jazyka u žáků se SPU a o vhodných přístupech a metodách reedukace žáků se SPU.
Poslední úprava: PhDr. Lucie Jiránková, Ph.D. (25.10.2019)
The aim of the seminar is to acquaint students with basic information about special educational needs (SEN), its causes, and current forms of supporting students with SEN in English-language lessons. The seminar will also define current approaches to educating students with SEN at an elementary, but mainly at a secondary school, along with possible options of developing students’ skills.
The seminar will introduce re-education methods and ways of compensating those special needs in English-language lessons (using various tools). In connection, main emphasis will be put on material adaptation. In the seminar, students will gain fundamental knowledge of SEN terminology, current methods applied in English lessons, and appropriate approaches and methods of re-educating students with SEN.
The course is designed as a training for practical inclusion of adapted materials as an answer to an often-neglected area of teaching English as a second language.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Lucie Jiránková, Ph.D. (09.07.2019)
Po absolvování kurzu bude student schopen:
definovat terminologii vztahující se ke specifickým poruchám učení
popsat projevy jednotlivých typů specifických poruch učení, jejich příčiny a vliv na žákovu akvizici anglického jazyka
orientovat se v systému jazykového vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení
popsat služby poskytované žákům se specifickými poruchami učení
navrhnout vhodná opatření vztahující se k obecným podmínkám jazykového vzdělávání žáků/studentů se specifickými poruchami učení v běžných třídách
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Lucie Jiránková, Ph.D. (09.07.2019)
Aktivní účast na semináři
Maximálně tři omluvené absence
Prezentace návrhu adaptace učebního materiálů s ohledem na vybranou specifickou poruchu učení
Závěrečný test se dvěma pokusy
Všechny požadavky pro zápočet je nutné splnit do konce zkouškového období akademického roku, ve kterém si student předmět zapsal.
Poslední úprava: PhDr. Lucie Jiránková, Ph.D. (25.10.2019)
Requirements
Active participation in seminars
Maximum three excused absences
Presentation of a suggestion for material adaptation with respect to a specific educational need
Final credit test with two possible attempts (consisting of a theoretical part and a practical material adaptation) – three dates will be announced in the exam period
All requirements need to be met by the end of the exam period of the academic year in which the student enrolled for the subject. Violation of the requirements will result in failing the course.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Lucie Jiránková, Ph.D. (09.07.2019)
Delaney, M. Special Educational Needs. Oxford: Oxford University Press, 2016.
Dudley, E., Osváth, E. Mixed Ability Teaching - Into the Classroom. Oxford: Oxford University Press, 2016.
Zelinková, O. Cizí jazyky a specifické poruchy učení. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2006. 167 s. ISBN 8073110229.
Zelinková, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. Praha: Portál, 2009. 263 s. ISBN 9788073675141.
Grenarová, R., Vítková, M. (eds.) Komunikativní přístup v cizojazyčné výuce u žáků s SPU. Brno: MU. 2008. 1. vydání. ISBN 987-80-210-4782-2.
Grenarová, R., Vítková, M. Cizojazyčná výuka a nadaný žák. Brno: MU, 2010, 200 s. ISBN 978-80-210-5375-5.
Grenarová, R., Vítková, M. Hodnocení ve výuce cizích jazyků u žáků s SPU. Brno: MU, 2011. s. 158. ISBN 978-80-210-5664-0.
Grenarová, R., Vítková, M. (eds.) Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami v cizojazyčné výuce a ve výzkumu. 1. vyd. Brno: MU, 2012. 210 s. ISBN 978-80-210-6024-1
Poslední úprava: Bc. et Bc. Andrea Mudrová (24.10.2019)
Delaney, M. Special Educational Needs. Oxford: Oxford University Press, 2016.
Dudley, E., Osváth, E. Mixed Ability Teaching - Into the Classroom. Oxford: Oxford University Press, 2016.
Zelinková, O. Cizí jazyky a specifické poruchy učení. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2006. 167 s. ISBN 8073110229.
Zelinková, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. Praha: Portál, 2009. 263 s. ISBN 9788073675141.
Grenarová, R., Vítková, M. (eds.) Komunikativní přístup v cizojazyčné výuce u žáků s SPU. Brno: MU. 2008. 1. vydání. ISBN 987-80-210-4782-2.
Grenarová, R., Vítková, M. Cizojazyčná výuka a nadaný žák. Brno: MU, 2010, 200 s. ISBN 978-80-210-5375-5.
Grenarová, R., Vítková, M. Hodnocení ve výuce cizích jazyků u žáků s SPU. Brno: MU, 2011. s. 158. ISBN 978-80-210-5664-0.
Grenarová, R., Vítková, M. (eds.) Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami v cizojazyčné výuce a ve výzkumu. 1. vyd. Brno: MU, 2012. 210 s. ISBN 978-80-210-6024-1
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Lucie Jiránková, Ph.D. (09.07.2019)
Topics to be covered, an oficial syllabus tba
Introduction to SEN teaching, types of SEN, common problem areas
Ways of working to address SEN - differentiated teaching, collaborative work, assistive technology
Types of SEN – information, diagnostic methods, and practical teaching strategies (dyslexia, dysgraphia, dysorthographia, dyscalculia, dyspraxia)
Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD)
Social, emotional, and behavioural difficulties (SEBD)
Autism spectrum condition (ASC)
Speech and language difficulties (SLD)
Gifted and talented students
Assessment of students with SEN
Material adaptation
Teaching students with SEN in line with Czech legislature
Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Lucie Jiránková, Ph.D. (19.08.2019)
Znalosti didaktiky AJ (nejlépe Didaktika AJ 1 a Didaktika AJ 2).
Požadavky k zápisu
Poslední úprava: PhDr. Lucie Jiránková, Ph.D. (19.08.2019)
Znalosti didaktiky AJ (nejlépe Didaktika AJ 1 a Didaktika AJ 2).