|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Freitas Lopesová (01.02.2017)
Po každé přednášce následuje seminář. Studenti budou průběžně číst zadané kapitoly a články a diskutovat o nich v semináři, kde budou zároveň využívat znalosti získané z četby k analýze textů (novinových článků, reportáží, televizních diskuzí atd.). |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Freitas Lopesová (01.02.2017)
1. Předmět představuje nejdůležitější teorie a metodologické přístupy v kritické analýze diskurzu, a to ve vztahu k právům menšin a migrantů. 2. Studenti si vyzkouší analýzu nejdůležitějších žánrů, ve kterých je veden nejvýznamnější výzkum v kritické analýze diskurzu. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Freitas Lopesová (07.11.2017)
Studenti získají zápočet za vypracování eseje o délce 5000 slov a následný ústní pohovor. V eseji použijí kritické analýzy diskurzu následujícím způsobem:
1. Vyberou si téma diskutované ve společnosti, které souvisí s právy menšin či migrantů.
2. Rozmyslí si, jak může být takové téma pojednáno z pohledu kritické analýzy diskurzu.
3. Shromáždí malé množství dat (psaný text, transkripci řeči, internetovou stránku apod.), na němž provedou analýzu.
Ústní pohovor bude zaměřen na konkrétní projekt každého studenta. Je třeba, aby studenti odevzdali esej alespoň týden před termínem pohovoru. Všechny požadavky pro zápočet je nutné splnit do konce zkouškového období akademického roku, ve kterém si student předmět zapsal. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Freitas Lopesová (01.02.2017)
Breeze, Ruth, 2011, „Critical discourse analysis and its critics“, Pragmatics, vol. 21, no. 4, str. 493-525. Kress, Gunther & van Leeuwen, Theo (1996). Reading Images. London: Routledge. Kress, Gunther & van Leeuwen, Theo (2001). Multimodal Discourse. The Modes and Media of Contemporary Communication. London: Arnold. Lehečková, Eva & Hořejší, Michal L., 2015, „Ruth Wodaková“, Studie z aplikované lingvistiky/Studies in Applied Linguistics, vol. 6, no. 1, str. 125-144. Machin, D. (2007). Introduction to Multimodal Analysis. London: Arnold. Mautner, G., 2008, „Analysing Newspapers, Magazines and other Print Media“, in Wodak, R. & Krzyzanowski, M. (Eds.) (2008). Qualitative Discourse Analysis in the Social Sciences. Palgrave: London, str. 30-53. Reisigl, Martin & Wodak, Ruth (2001). Discourse and Discrimination. Rhetorics of Racism and Antisemitism. London et al.: Routledge. Reisigl, Martin & Wodak, Ruth, 2009, „The Discourse-Historical Approach (DHA)“, in: R. Wodak & M. Meyer (Eds.) (2009). Methods of Critical Discourse Analysis. London: SAGE Publications, str. 87-121. Překlad: Michal L. Hořejší. Titscher, S. et al. (2000). Methods of Text and Discourse Analysis. Sage: London. Wodak in Wodak, R. & Krzyzanowski, M. (Eds.) (2008). Qualitative Discourse Analysis in the Social Sciences. Palgrave: London. Wodak, R., 2011, „‚Us‘ and ‚Them‘: Inclusion/Exclusion - Discrimination via Discourse“, in: G. Delanty, P. Jones & R. Wodak (Eds.) (2011). Migration, Identity, and Belonging. Liverpool: Liverpool Univ. Press, str. 54-78. Wodak, Ruth, Van Dijk, Teun A. (Eds.) (2000). Racism at the Top. Parliamentary Discourses on Ethnic Issues in Six European States. Klagenfurt-Celovec: Drava.
Příklady na seminářích: Chen, A. a Machin, D. (2014). “The local and the global in the visual design of a Chinese women’s lifestyle magazine: a multimodal critical discourse approach”. Visual Communication, 2014, pp. 287-301. De Cillia, R., Reisigl, M. & Wodak, R. (1999), “The discursive construction of national identities”, Discourse & Society, 10(2), pp. 149-173. Lavelle, K.L. (2010). “A Critical Discourse Analysis of Black Masculinity in NBA Game Commentary”, Howard Journal of Communications, 21, pp. 294-314. Machin, D. (2016). “The need for a social and affordance-driven multimodal critical discourse studies”, Discourse & Society, 27 (3), pp. 322-334. Machin, D. a Van Leeuwen, T. (2009). “Toys as discourse: children’s war toys and the war on terror”, Critical Discourse Studies, 6(1), pp. 51-63. Stoegner, K. & Wodak, R. (2016). “‘The man who hated Britain’ – the discursive construction of ‘national unity’ in the Daily Mail”, Critical Discourse Studies, 13(2), pp. 193-209. Thurlow, C. & Jaworski, A. (2011). “Tourism discourse: Languages and banal globalization”, Visual Communication, 10(3), pp. 349-366. Van Leeuwen, T. (2012). “The critical analysis of musical discourse”, Critical Discourse Studies, 9(4), pp. 51-63. Wodak, R. & de Cillia, R. (2007). “Commemorating the past: the discursive construction of official narratives about the ‘Rebirth of the Second Austrian Republic’”, Discourse and Communication, 1(3), pp. 337-363. Wodak, R. (1996). Disorders of Discourse. Boston: Addison Wesley Publishing Company.
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Freitas Lopesová (01.02.2017)
Týden 1: Co je kritická analýza diskurzu (CDA) Úvod do předmětu, struktura předmětu. Základy diskurzivních studií a CDA. Různé významy slov „diskurz“, „žánr“ a „text“. Příklad: Turisté a místní
Týden 2: Důležité pojmy Kontext, intertextualita, rekontextualizace. Četba: Wodak 2008, in: Wodak & Krzyzanowski 2008, Wodak & Meyer 2009, in: Wodak & Meyer 2009 Příklad: Lékaři a starší pacienti
Týden 3: Kritika a ideologie v CDA Co je „kritického“ na CDA? Habermas a Foucault. Nástin DHA. Četba: Reisigl & Wodak 2009, in: Wodak & Meyer 2009, překlad M. Hořejší Příklad: Diskurzivní konstrukce rakouské minulosti
Týden 4: Různé přístupy v CDA a jejich představitelé Sociokognitivní přístup (Teun A. van Dijk). Korpusová lingvistika a CDA (Gerlinde Mautner). Diskurz jako rekontextualizace společenské praxe (Theo van Leeuwen). Dialekticko-relativní přístup (Norman Fairclough). Četba: Breeze 2011 Příklad: Menšinoví sportovci a hudebníci
Týden 5: Diskurzivně-historický přístup Ruth Wodak and Martin Reisigl. Četba: Lehečková & Hořejší 2015, Delanty, Wodak & Jones 2011 Příklad: Muž, který nesnášel Británii
Týden 6: Diskurz, rasismus a předsudky Diskurzivní konstrukce sebe a ostatních. Četba: Reisigl & Wodak 2001, kapitola 2 Příklad: Válečné hračky, vojáčci a dětské zbraně v politické propagandě
Týden 7: Analýza zákonodárství Zákony ČR. Dokumenty práva EU. Mezinárodní právo. Četba: Titscher et al. 2000, kapitoly 1 a 2 Příklad: Šibenice na demonstraci (přestupkové řízení, 2016)
Týden 8: Analýza psaných médií Srovnání rétoriky významných českých a britských novin. Četba: Mautner 2008, in: Wodak and Krzyzanowski 2008 Příklad: Zuzana Candigliota a Policie ČR (rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, 2016)
Týden 9: Zadání závěrečných prací
Týden 10: Analýza mluvené řeči Rozhlasové vysílání, rozhovory. Četba: Wodak & van Dijk 2000 Příklad: Hudba v diskurzu, Stalin a Šostakovič
Týden 11: Analýza vizuálních médií Komiks, karikatura, ilustrace. Četba: Kress & van Leeuwen 1996 Příklad: Charlie Hebdo o migrantech, Ai Wei Wei v Praze (únor 2016)
Týden 12: Multimodální analýza Dokumentární filmy, televizní debaty. Četba: Kress & van Leeuwen 2001, Machin 2007 Příklad: DVTV – Hatem Barezzouga
Týden 13: Shrnutí |