PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Grammar in ELT - AAA500139
Anglický název: Grammar in ELT
Zajišťuje: Ústav anglického jazyka a didaktiky (21-UAJD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: oba
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=634
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D.
Anotace -
Cílem kurzu je seznámit studenty se současnými výzkumem podloženými a praxí ověřenými přístupy k vyučování anglické gramatiky a s historickým vývojem v této oblasti, který přispívá k současnému stavu. Kurz představuje problémové oblasti ve výuce gramatiky a představuje současné přístupy k jejich řešení současně s představením klíčových technik, které by měly tvořit učitelův repertoár. Kurz vybízí k informovanému vyučování gramatiky, který chápe gramatiku jako nástroj komunikace a předávání významu a vyučování gramatice jako proces vědomého rozhodování o tom, co učit, proč a jakými způsoby. Zároveň podporuje hledání rovnováhy mezi vyučováním gramatice a aktivitami, které jsou zaměřeny spíše na rozvoj komunikačních dovedností. Vedle diskuzí nad vybranými odbornými texty si účastníci kurzu prostřednictvím mikrovyučování a zpětné vazby k němu osvojují techniky výuky gramatice, a plánování hodin.
Předmět je vyučován v angličtině.
Poslední úprava: Gráf Tomáš, PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu -

Všechny požadavky pro zápočet je nutné splnit do konce zkouškového období akademického roku, ve kterém si student předmět zapsal.

Účast je povinná, povoleny jsou dvě absence za semestr. 

Poslední úprava: Gráf Tomáš, PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
Literatura -

Základní literatura:

Keck, C.M. and Y. Kim (2014) Pedagogical grammar. Amsterdam: John Benjamins

Nassaji, H. (2011). Teaching grammar in second language classrooms: integrating form-focused instruction in communicative context. New York: Routledge.

Scrivener, J. (2010). Teaching English grammar: what to teach and how to teach it. Oxford: Macmillan Education.

 

Doporučená literatura:

Carter, R. (2006). Cambridge grammar of English: a comprehensive guide: spoken and written English grammar and usage. Cambridge; New York: Cambridge University Press.

Norrington-Davis, D. (2016) From rules to reason, Hove: Pavilion Publishing and Media Ltd.

Hinkel, E. (ed.) (2016) Teaching English grammar to speakers of other languages. London: Routledge

Larsen-Freeman, D. (2003). Teaching language: from grammar to grammaring. Boston: Thomson/Heinle.

Thornbury, S. (1999). How to teach grammar. Harlow, England: Pearson Education.

Thornbury, S. (2006). Grammar. Oxford: Oxford University Press.

Weaver, C. (1996). Teaching grammar in context. Portsmouth, NH: Boynton/Cook Publishers.

+ selected articles from ELT Journal, TESOL Quarterly, English Teaching Professional and Modern English Teacher

Poslední úprava: Gráf Tomáš, PhDr., Ph.D. (07.01.2019)
Požadavky ke zkoušce -

Kritéria pro udělení zápočtu (týká se i distanční výuky)
- účast (max. 2 neomluvené absence)
- příprava na teoretické semináře - četba zadaných studií, zapojení do diskuse o nich, vyhotovení prezentací
- příprava na workshopy - příprava plánů na výuku vybraných jevů, prezentace technik
- vzájemná evaluace výukových plánů

Poslední úprava: Gráf Tomáš, PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
Sylabus -

Sylabus – L2 2024/25
Seminar 1 – Úvodní seminář (učit či neučit gramatice, co to je učení gramatice, co mají učitelé gramatiky znát a umět, gramatika v kurikulárních dokumentech, jakou gramatiku učit)
Seminar 2 – Akvizice gramatiky; učebnice, materiály a výpočetní technika ve výuce gramatiky
Seminar 3 – Základní koncepty a teorie ve vyučování gramatiky
Seminar 4 – Techniky vyučování, Výukové plány při vyučování gramatiky
Seminar 5 – Chyby a zpětná vazba; Testování a hodnocení ve výuce gramatiky
Seminar 6 – Procvičování a vytváření vlastních materiálů na procvičování
Seminar 7 – Přehled učebnic
Seminar 8 – Prezentace 1 (2 studenti prezentují vlastní plán a materiály + zpětná vazba a rozbor)
Seminar 9 – Prezentace 2 (2 studenti prezentují vlastní plán a materiály + zpětná vazba a rozbor)
Seminar 10 – Prezentace 3 (2 studenti prezentují vlastní plán a materiály + zpětná vazba a rozbor)
Seminar 11 – Prezentace 4 (2 studenti prezentují vlastní plán a materiály + zpětná vazba a rozbor)
Seminar 12 – Prezentace 5 (2 studenti prezentují vlastní plán a materiály + zpětná vazba a rozbor)
Seminar 13 – Prezentace 6 (2 studenti prezentují vlastní plán a materiály + zpětná vazba a rozbor)

Poslední úprava: Gráf Tomáš, PhDr., Ph.D. (18.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK