|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jarmila Andrlová (13.07.2023)
školního vzdělávání. Seznamuje studenty s vybranými aktuálními problémy pedagogiky a rámcově uvádí do <br> problematiky kurikulární.<br> <br> 1. Edukační instituce, jejich druhy a význam.<br> 2. Edukační realita a klíčové faktory ovlivňující pedagogické situace.<br> 3. Škola a její poslání. Kvalita školy a vzdělávání.<br> 4. Alternativní školy a jejich klasifikace.<br> 5. Kurikulum a jeho tvorba. Problematika kompetencí v soudobé kurikulární teorii. Seriální a integrovaný <br> kód.<br> 6. Vztah pedagogiky k sociálním problémům a problematika jejího ovlivňování politickou situací.<br> Leitmotivy pedagogiky u nás a ve světě. Zkouška je ústní pohovor na základě přečtené literatury (5 titulů). Základní literatura Průcha, J. (2009). Moderní pedagogika. Praha: Portál. Doporučená literatura Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál. Durkheim, É. (1996). Éducation et sociologie. Paris: PUF. Hessen, S. (1936). Filosofické základy pedagogiky. Praha: Československá grafická unie. Kádner, O. (1925). Základy obecné pedagogiky I-III. Praha: Česká grafická unie. (III. díl: 1926) Lindner, G. A. (1888). Paedagogika. Roudnice. Mialaret, G. (1991). Pédagogie générale. Paris: PUF. Průcha, J. (ed.) (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. Průcha, J. (2009). Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. Praha: Portál. Pupala, B., Kaščák, O. (2009). Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus. Skalková, (2004). J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido. Štverák, V. (1997). Obecná a srovnávací pedagogika. Praha: Karolinum. Vergnioux, A. (2009). Théories pédagogiques – Recherches épistémologiques. Paris: Vrin. Průcha, J. (2009). Moderní pedagogika. Praha: Portál. Walker, D.; Soltis, J.; Schoonmaker, F. (2009). Curriculum and Aims. Teachers College Press. Janík, T. et al. (2016). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: MUNI. Maňák, J., Janík, T.; Švec, V. (2008). Kurikulum v současné škole. Brno: Paido. Mialaret, G. (2011). Les sciences de l’éducation. Paris: PUF. Mialaret, G. (1991). Pédagogie générale. Paris: PUF. Průcha, J. Alternativní školy. Praha: Portál, 1996. Průcha, J. (2009). Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. Praha: Portál. Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál. Štech, S. (1992). Škola stále nová. Praha: Univerzita Karlova. Vališová, A.; Kasíková, H. (2015). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada. |