|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (20.02.2023)
|
|
||
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (03.02.2022)
Výuka probíhá standardní prezenční formou dle rozvrhu. Pouze v případě mimořádných okolností (plošný zákaz prezenční výuky) by byla výuka realizována na platformě MS Teams. |
|
||
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (03.02.2022)
ČERNÁ, M., ŠIŠKA, J., STRNADOVÁ, I., TITZL, B., KAINOVÁ, T. Česká psychopedie. Praha: Portál, 2015, ISBN 978-80-246-1565-3. HANÁK, P. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo s oslabením kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4452-9. ŠIŠKA, J., BROWN-BEADLE, J. The development, conceptualisation and implementation of quality in disability support services. Prague: Karolinum Press, 2021. ISBN 978-80-246-4953-5. VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Olomouc: 2013. ISBN 978-80-7320-. ŠIŠKA, J., BEADLE-BROWN, J., KÁŇOVÁ, Š., ŠUMNÍKOVÁ, P. Social Inclusion through Community Living: Current Situation, Advances and Gaps in Policy. In Practice and Research. SocialInclusion, 6(1), 94-109. 2018. FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením: (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením). Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7368-150-1 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- VALENTA, M., MICHALÍK, J:, LEČBBYCH, M: a kol.: Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada 2012. ISBN 9978-80-247-3829-1 ZGOLA, J., M. Úspěšná péče o člověka s demencí. Praha: Grada 2003. ISBN 80-247-0183-9 ČADILOVÁ,V., JÚN, H., THOROVÁ, K. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál 2007. ISBN 978-80-7367-319-2 MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4. JŮN, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách. Praha: Portál, 2009.ISBN 978-80-7367-590-5. MICHALÍK, J. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění- obecná část.Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7. VALENTA, M.; PETRÁŠ, P. et al. Metodika práce se žákem s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3380-6. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (16.02.2023)
Zkouška: 1) forma online testu. Student si přinese ke zkoušce notebook s funkčním připojením k fakultní internetové síti. 2) rozprava k dvěma anotacím dvou odborných článků k tématu mentální postižení /intellectual disability/. Půjde o podobně tematicky články publikované v zahraničních peer-reviewed journals. Student přinese anotace písemně zpracované v rozsahu 500 slov jeden článek. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (16.02.2023)
1. Paradigma postižení/disabtibility, vymezení pojmů/modelů postižení, význam a aplikační možnosti pro teorii praxi pomáhajících profesí včetně SPPG v kontextu MP.
2. Úmluva o právech osob se zdravotním postižením OSN 2006, významné oblasti/články Úmluvy z hlediska života občanů s MP, postavení Úmluvy v právním řádu ČR, orientace v aktuálním stavu naplňování Úmluvy v ČR a ve strategických dokumentech.
3. Downův syndrom, etiologie a incidence; zdravotní, psychosociální a a edukační specifika DS a jejich důsledky pro vzdělávání.
4. Psychosociální a edukační specifika MP, sexualita.
5. Podpora osob s mentálním postižením v rámci sociální služeb, východiska a poslání sociálních služeb v kontextu MP, druhy sociálních služeb relevantních pro jedince s MP; deinstitucionalizace, vymezení pojmu, hodnoty, proces.
6. Plánování (podpory) zaměřené na člověka – východiska, metoda, facilitátory s bariéry funkčního ind. plánování.
7. Komunikace a komunikační specifika u MP, AAK – zásady, metody prostředky.
8. Mezinárodní osobnosti v podpoře osob s MP a jejich rodin, trendy, historické milníky v mezinárodní perspektivě.
9. Tranzice – přechod ze školy do dospělosti, podpora jedince s MP při získávání a udržení zaměstnání, významy pracovního uplatnění pro člověka s MP a pro společnost, úloha a opatření státu ve vztahu k občanům se zdravotním postižením, metoda podporované zaměstnávání. |
|
||
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (03.02.2022)
Předmět je ukončen zkouškou. Zkouška bude formou testu a posouzením zadaných požadavků ke zkoušce. |