|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (06.05.2022)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D. (10.11.2023)
Studenti by po absolvování předmětu měli rozumět významu, postavení a přínosu speciální pedaqgogiky jako i jejím jednotlivým podoborům v současné společnosti. Studenti by dále měli být schopni odlišit od sebe problematiky jednotlivých podoborů speciální pedagogiky jako vnímat i jejich vzájemnou provázanost. Studenti by rovněž měli rozumět základům diagnostiky ve speciálně-pedagogické praxi. Kromě výše uvedeného by studenti měli umět aplikovat poznatky z oblasti speciální pedagogiky v budoucí praxi ortotika či protetika. Konrétní očekávané výstupy: - student chápe význam speciální pedagogiky jako i jejích podoborů (psychopedie, etopedie, somatopedie, surdopedie, oftalmopedie, logopedie atd.) pro současnou i budoucí společnost - student zná postoje a přístup většinové společnosti k jedincům se specifickými vzdělávacími potřebami v současnosti i historii - student zná principy i hlavní metody speciálně-pedagogické diagnostiky - student se orientuje v diagnostickém procesu v oblasti speciální predagogiky - student rozumí významu sportu a dalších pohybových aktivit pro jedince se specifickými vzdělávacími potřebami - student se orientuje ve speciálně- pedagogické terminologii a aktivně ji užívá - student identifikuje problémy, které mohou nastat v procesu péče o osoby se specifickými vzdělávacími potřebami - student se kriticky vyjadřuje k aktuálním společenským otázkám z hlediska speciální pedagogiky - student je schopen uplatňovat hlavní pedagogické principy a didaktické zásady v procesu péče o osoby se specifickými vzdělávacími potřebami - student je schopen upravit svůj přístup s ohledem na konkrétní znevýhodnění či potřebu jedince - student v rámci procesu péče o osoby se specifickými vzdělávacími potřebami vhodně komunikuje |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (06.05.2022)
1. Colker, R. (2013). Disabled Education. New York: New York University Press, 293 pp. ISBN 9780814708101
2. Fischer, S., Škoda.J. (2008). Speciální pedagogika. Praha: Triton, 205 s. ISBN 978-80-7387-014-0
3. Krejčířová, O. a kol. (2005). Problematika zaměstnávání občanů se zdravotním postižením. Praha: Rytmus, 87 s. ISBN 80-903598-1-7
4. Lieberman, L., Houston-Wilson, C. (2017). Strategies for Inclusion. Champaign: Human Kinetics, 232 pp. ISBN 1492517232
5. Mitchell, D. (2013). What Really Works in Special and Inclusive Education. Abingdon: Taylor & Francis Ltd., 368 p. ISBN 9780415623230
6. Slowík, J. (2016). Speciální pedagogika. Praha: Grada Publishing, 162 s. ISBN 978-80-271-0095-8
7. Titzl, B. (2000). Postižený člověk ve společnosti. Praha: UK-PedF. ISBN 80-86039-90-0
8. Vágnerová, M. (2014). Součansá psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 815 s. ISBN 978-80-262-0696-5
9. Westwood, P. (2015). Commonsense Methods for Children with Special Educational Needs. Abingdon: Taylor & Francis Ltd., 214 pp. ISBN 9781138022522
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (06.05.2022)
Požadavky na zápočet:
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (06.05.2022)
1. Speciální pedagogika jako vědní odvětví, vývoj současného paradigmatu 2. Principy a metody speciální pedagogiky, diagnostik ave speciální pedagogice 3. Reflexe vztahu společnosti k znevýhodněným jedincům v historickém kontextu 4. Tradiční a současné cílové skupiny speciální pedagogiky, inkluze, legislativa 5. Formování a vývoj současné podoby speciálních institucí podporujících znevýhodněné osoby 6. Nové trendy a významné zákonné standardy v oblasti lidských práv a vzdělávání znevýhodněných osob 7. Způsoby vyrovnávání s důsledky postižení 8. Speciální pedagogika osob se somatickým znevýhodněním (charakteristika, etiologie, prevalence, edukace, komunikace) 9. Speciální pedagogika osob se zrakovým znevýhodněním (charakteristika, etiologie, prevalence, edukace, komunikace) 10. Speciální pedagogika osob se sluchovým znevýhodněním (charakteristika, etiologie, prevalence, edukace, komunikace) 11. Speciální pedagogika osob s komunikačním znevýhodněním (charakteristika, etiologie, prevalence, edukace, komunikace) 12. Speciální pedagogika osob s mentálním znevýhodněním a pervazivními poruchami (charakteristika, etiologie, prevalence, edukace, komunikace) 13. Speciální pedagogika osob s poruchami chování (charakteristika, etiologie, prevalence, edukace, komunikace) 14. Speciální pedagogika osob se sociálním znevýhodněním (charakteristika, etiologie, prevalence, edukace, komunikace) 15. Speciální potřeby ve vzdělávání a příbuzná znevýhodnění |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (06.05.2022)
Přednášky předmětu Základy speciální pedagogiky jsou uskutečňovány v prostředí MS Teams. Název týmu: Základy speciální pedagogiky (PPPD157) Kód týmu: yu9a2mz Odkaz na tým: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2af7a6f2d0e04e7ab2c25f370468e38a%40thread.tacv2/conversations?groupId=b57c3a75-f61d-4a17-b4e2-f24ed4fd0583&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2
Studijní materiály (prezentace přednášek, odkazy na literaturu, kontrolní testy z jednotlivých bloků, kompendia otázek atp.) jsou dostupné v prostředí Moodle. Název kurzu: Zaklady specialni pedagogiky PPPD206, PPPD177, PPPD157 Odkaz na kurz: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9400
|