|
|
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (04.09.2021)
|
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (04.09.2021)
Cílem předmětu je seznámit studenty s aprobací biologie s vědními obory Ekologie a etologie živočichů, ukázat jejich vzájemnou provázanost, prezentovat příčiny a typy projevů chování živočichů vyvolaných abiotickými a biotickými faktory |
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (04.09.2021)
Samostudium probíhá s pomocí Power Point přednášek a doporučené literatury |
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (04.09.2021)
Andreska J., Hanel L. (2009): Vybrané kapitoly z autekologie a demekologie živočichů. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze, 238 s. Braniš, M. (2010): Základy ekologie. Univerzita Palackého Olomouc. Olomouc Droscher, V. B. (1970): Magie smyslů v říši zvířat. Orbis, Praha. Gaisler, J. Zima, J. (2013): Zoologie obratlovců. Academia, Praha. Heráň, I. (1982): Díváme se na zvířata. Panorama, Praha. Braniš, M. (2010): Základy ekologie. Univerzita Palackého Olomouc. Olomouc Townsend,C.(2010): Základy ekologie. Univerzita Palackého. Olomouc. Veselovský, Z. (1992): Chováme se jako zvířata . Panorama Praha Veselovský Z. (2005): Etologie. Biologie chování zvířat. Academia Praha Lorenz K. (1993): Základy etologie. Academia Praha Storch D., Mihulka S. 2000: Úvod do současné ekologie. Portál Praha. |
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (04.09.2021)
Vypracování eseje (rozsah 5-8 normostran) nebo powerpointu (minimálně 10 slidů) na vybrané téma. Témata budou zveřejněna na první přednášce.
Prezentované studijní materiály nejsou veřejné a jsou určeny pouze pro potřeby výuky studentů Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Jakékoliv sdílení těchto studijních materiálů a jejich další šíření bez souhlasu autora je považováno za neetické a může porušovat zákon a vnitřní předpisy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Autor tohoto studijního materiálu si vyhrazuje právo rozhodovat o dalším zveřejnění a šíření. Případným studentům se speciálními potřebami se doporučuje kontaktovat vyučujícího. Pokud by došlo ke změně stylu výuky (přechod na prezenční formu), budou studenti/studentky informováni. |
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (04.09.2021)
1/ Vrozené chování (chování podmíněné látkovou výměnou, potravní chování /pití , defekace, močení, dýchání/, chování ochranné /tanatóza, mimetické chování, pohybové a ochranné chování/, chování komfortní) 2/ Rozmnožovací chování (rivalské chovní, partnerské chování, epigamní chování, páření, iteroparie, semelparie) 3/ Sociální chování (typy societ), komunikace živočichů (optická, chemická, taktilní, akustická, elektrická, přeskokové chování) 4/ Hravé chování, zvědavost, pátrací chování, teritoriální chování 5/ Orientace živočichů (kineze, taxe, navigace, pilotování), biorytmy, spánek 6/ Získané (adaptabilní) chování (imprinting, zpřesňování a koordinace pohybů, habituace, strukturní vnímání, klasické podmiňování, objevitelské chování, vhled, tradice) 7/ Pohyb živočichů, migrace 8/ Adaptace živočichů na vodní prostředí 9/ Potravní chování 10/ Jedovatost živočichů 11/ Aposematismus a mimetické jevy 12/ Bioluminiscence živočichů 13/ Rodičovská péče o potomstvo |
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (04.09.2021)
Vypracování eseje (rozsah 5-8 normostran) nebo powerpointu (minimálně 10 slidů) na vybrané téma. Témata budou zveřejněna na první přednášce.
Prezentované studijní materiály nejsou veřejné a jsou určeny pouze pro potřeby výuky studentů Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Jakékoliv sdílení těchto studijních materiálů a jejich další šíření bez souhlasu autora je považováno za neetické a může porušovat zákon a vnitřní předpisy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Autor tohoto studijního materiálu si vyhrazuje právo rozhodovat o dalším zveřejnění a šíření. Případným studentům se speciálními potřebami se doporučuje kontaktovat vyučujícího. Pokud by došlo ke změně stylu výuky (přechod na prezenční formu), budou studenti/studentky informováni. |