| Application submission date: | 28.02.2026 |
|---|
| Faculty: | Faculty of Education |
|---|---|
| Study programme: | Teacher Training For Primary Schools (M0113A300005) |
| Form of study: | full-time |
| Type of study: | Master's |
| Language of instruction: | Czech |
| Expected minimum number of accepted students Expected number of accepted students: | 90 |
| Standard length of study: | 5 years |
| Application type: | Online |
| Possibility of exemption from entrance examination: | yes |
Rate of admitted and total applicants in the past academic year
153 / 393| Application submission date: | 28.02.2026 |
|---|
| Charge for an on-line application: | 940 CZK |
|---|
The study equips students with a wide range of knowledge, skills and competences needed for a primary school teacher. The core of the study lies in a pedagogical-psychological and subject didactics preparation. A highly important part of the study is a reflected pedagogical practical training and an expert preparation in basics of a wide range of disciplines from which the primary school subjects originate. Students further extend their knowledge and skills in a chosen specialisation – on foreign language or one of arts subjects in a full-time study, or on one of arts subjects in a combined type of study. Students are lead to write expert texts and carry out their own research as part of seminar papers or diploma theses. The study leads students to a reflective, research-based approach towards teacher profession.
Přijímací zkouška je jednokolová a tvoří ji písemný test. Test má tři části.
V první z nich může uchazeč/ka získat maximálně 20 bodů. Tato část je věnována ověřování obeznámenosti uchazeče/uchazečky s doporučenou četbou. Vyjma poznatkových otázek tato část testu zahrnuje i schopnost poznatky získané z četby aplikovat v kontextu didaktických (pedagogických) situací.
Druhá část testu ověřuje jazykovou způsobilost v angličtině. Zaměřuje se na porozumění jednoduššímu odbornému textu a na znalost gramatiky a slovní zásoby odpovídající úrovni B2. Uchazeč/ka v této části může získat maximálně 15 bodů.
Třetí část testu je věnována ověřování znalosti matematiky na úrovni 1. stupně základní školy (úlohy jsou z hlediska zaměření a obtížnosti podobné úlohám v jednotných přijímacích zkouškách pro osmiletá gymnázia, či v mezinárodních výzkumech TIMSS pro 4. ročník). Z této části může uchazeč/ka získat maximálně 15 bodů.
Za každou úspěšně zodpovězenou otázku jsou přiděleny 1 – 4 body. Celkem může uchazeč/ka získat max. 50 b.
Admission to Master's studies is conditioned by completed secondary education confirmed by a school-leaving certificate. Admission to Post-Bachelor studies (Master's programme) is likewise conditioned by completed education in any type of study programme.
| Verification method: | entrance exam | ||
|---|---|---|---|
| Confirmation date (of entrance exam) from: | 01.06.2026 | Until: | 19.06.2026 |
| Alternative date (of entrance exam): | 24.06.2026 | Until: | 25.06.2026 |
Žádost se podává elektronicky prostřednictvím informačního systému po zaevidování přihlášky na studijním oddělení fakulty nejpozději do 7.3.2026. Součástí žádosti jsou dvě potvrzení.
První potvrzení se týká výborných výsledků u maturitní zkoušky. Uchazeč/ka dokládá, že pro něj/ni platí jedna z následujících variant:
1. Konal/a maturitní zkoušku před rokem 2013 a průměr všech známek na maturitním vysvědčení je do 1,45 včetně.
2. Konal/a maturitní zkoušku v roce 2013 či později a dosáhl/a ve společné části maturitní zkoušky v didaktickém testu z českého jazyka a literatury úspěšnosti minimálně 88 % a současně buď v didaktickém testu z cizího jazyka úspěšnosti minimálně 95 %, nebo v didaktickém testu z matematiky úspěšnosti minimálně 88 %.
Kromě tohoto potvrzení je součástí žádosti potvrzení, že uchazeč/ka má zkušenosti s prací s dětmi a platí pro něj/ni alespoň jedna z následujících variant:
1. Po dobu alespoň 6 měsíců k datu podání žádosti pracoval/a jako učitel/ka na 1. stupni ZŠ, jako asistent/ka pedagoga ve třídě na 1. stupni ZŠ nebo jako vychovatelka ve školském či výchovném zařízení či v družině s dětmi ve věku 5–12 let při úvazku minimálně 0,5.
2. Po dobu alespoň 12 měsíců k datu podání přihlášky pravidelně (alespoň 1x týdně) pracoval/a s dětmi v ve věku 5–12 let jako lektor/ka, instruktor/ka, trenér/ka, vedoucí kroužku, souboru, církevního společenství, oddílu či jako au – pair nebo osobní asistent/ka.
3. Účastnil/a se jako vedoucí či instruktor/ka dětských táborů či soustředění v celkové délce minimálně 6 týdnů (lze sčítat).
Všechny doklady musí být potvrzeny zaměstnavatelem. Potvrzení, v nichž nebude explicitně uveden věk dětí, se kterými uchazeč/ka pracoval/a, či stupeň školy, kde pracoval/a, či v nich budou chybět další požadované údaje (zastávaná funkce, doba výkonu pozice či výška úvazku), nebudou brána v potaz. Doklady musí obsahovat čitelný název a adresu zaměstnavatele a jméno zodpovědného pracovníka, který doklad vystavil.
Potvrzení o soukromém hlídání, doučování či doprovázení dětí, praxích či stážích v rámci studia na SŠ či VŠ, nejsou pro tuto žádost relevantní.
Časopis Komenský, ročník 148, čísla 03 a 04 a ročník 149, čísla 01 a 02. Dostupné z: https://www.ped.muni.cz/komensky/cisla/archiv
LEMROVÁ, Soňa a kol. Pedagogická psychologie. Praha: Grada 2024. ISBN 978-80-271-7671-7
A graduate has acquired professional competences which authorise them to teaching activities on primary schools, and which open ways for further professional growth for them, including doctoral studies. A graduate possesses expert knowledge in all primary school subjects. They have knowledge of individual subject didactics aimed at didactical processing of contents of study, extended in selected specialisation. They have acquired knowledge from pedagogical-psychological disciplines oriented on understanding a younger school-age children and their learning needs, on understanding the specifics of active learning and teaching at inclusive schools, on a cooperation with parents. They are prepared to reflect an everyday practice and grow professionally. They are able to write an expert text and plan as well as carry out a pedagogical research.