Language selection
  • čeština
  • english
User
  • Anonym

    Branch programme/details

    Teacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schools with double curriculum study Special Education for Lower and Upper Secondary School Teachers (0114TA300089 / 0113TA300002) - double subject study

    Faculty: Faculty of Education
    Study programme: Teacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schools (N0114A300089)
    Form of study: full-time
    Type of study: Master's (post-Bachelor)
    Language of instruction: Czech
    Expected minimum number of accepted students Expected number of accepted students: 3
    Standard length of study: 2 years
    Application type: Online

    Rate of admitted and total applicants in the past academic year

    0 / 11

    • shrink expand
      Application submission date: 28.02.2026
    • shrink expand
      Charge for an on-line application: 940 CZK
    • shrink expand

      The aim of the study program is to equip professionals with a wide range of social sciences knowledge and competences focused on pedagogical-psychological disciplines, especially for special education at schools founded according to § 48 of Law no. 561/2004 Coll. (School Act as amended) and for special education assessment and counseling at school counseling facilities at the position of special educator (master).

    • shrink expand

      Přijímací zkouška má 3 části:

      1)   Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 30 b.

      2)   Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 30 b.

      3)   Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy (maior), max. 30 b.

      Celkem max. 90 b.

      1) Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Přijímací zkouška prověřuje jak dosažené znalosti a dovednosti z bakalářského studia Český jazyk se zaměřením na vzdělávání, tak jazykovou kompetenci uchazeče/uchazečky. Očekává se také znalost aktuálních témat bohemistiky, která jsou řešena současnými bohemistickými časopisy.

      Zkouška vychází z obsahu dílčích disciplín, které tvoří studijní plán bakalářského studijního programu Český jazyk se zaměřením na vzdělávání v aktuálním akademickém roce (viz Studijní informační systém).

      Přijímací zkouška má charakter písemného testu.

      Písemný test sestává ze dvou částí, a to z
      (1) části jazykové a
      (2) z části literární.
      Z celkového počtu 30 bodů může uchazeč získat 16 bodů z (1) jazykové části a 14 bodů z (2) části literární. Délka trvání písemného testu (obou částí dohromady) je 30 min.

      Přijímací zkouška z českého jazyka je stejná u programů s plány maior/minor i plného studijního plánu. Pokud se uchazeč přihlásí na maior/minor i plný studijní plán, koná přijímací zkoušku jen jednou.

      2) Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školy

      Písemný test ze speciální pedagogiky v rozsahu vědomostí bakalářského studijního programu Speciální pedagogika na PedF UK (viz http://pages.pedf.cuni.cz/ksppg/szz-bakalarske). Maximální počet bodů z testu 30. Délka testu 15 - 20 minut, přesný časový limit bude oznámen před zahájením konání testu.

      3) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy

      Maximální počet bodů 30 b. Test trvá 25 minut.

      Didaktický test prověřuje znalosti z povinných předmětů pedagogicko-psychologické přípravy (pedagogika, psychologie, speciální pedagogika, základy didaktiky) zařazených do tzv. společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku na úrovni výstupních požadavků pro bakalářské studium se zaměřením na vzdělávání. Kromě základních znalostí (terminologie, poznatky) jde i o schopnost aplikovat teoretické znalosti do řešení modelových situací v pedagogické praxi.

      Test je tvořen 20 znalostními otázkami (20 bodů) a 5 otázkami (10 bodů) k řešení modelových situací.

      Studijní plán společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku v aktuálním akademickém roce je dostupný na http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/).

    • shrink expand

      Admission to Master's studies is conditioned by completed secondary education confirmed by a school-leaving certificate. Admission to Post-Bachelor studies (Master's programme) is likewise conditioned by completed education in any type of study programme.



      Verification method: entrance exam
      Confirmation date (of entrance exam) from: 01.06.2026 Until: 19.06.2026
      Alternative date (of entrance exam): 24.06.2026 Until: 25.06.2026
      Medical fitness: general practitioner
    • shrink expand
      Uchazeč netrpí vadou řeči a výslovnosti; tuto skutečnost dokládá potvrzením logopeda; uchazeč se sluchovým postižením může podat žádost o udělení výjimky z dodání potvrzení logopeda, že netrpí vadou řeči a výslovnosti. Potvrzení logopeda je nutné dodat do 28. 02. 2026.
    • shrink expand

      Základní podmínkou přijetí ke studiu je ukončené bakalářské studium stejného nebo příbuzného studijního programu.

      Ve shodě s koncepcí dvoustupňové učitelské přípravy dle Rámcových požadavků na studijní programy, jejichž absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků (MŠMT), bude na základě dodaných dokumentů posuzováno splnění minimálních požadavků na bakalářské programy se zaměřením na vzdělávání v oborové složce a oborově didaktické složce učitelské přípravy. Toto posouzení se ve stejném rozsahu týká jak absolventů bakalářských studijních programů se zaměřením na vzdělávání, tak absolventů ostatních bakalářských studijních programů. Požadavek na oborovou složku a oborově didaktickou složku učitelské přípravy v předchozím bakalářském studiu je stanoven v součtu na 62 kreditů za každý studijní program, do kterého se uchazeč hlásí ve sdruženém studiu. Počet požadovaných kreditů platí i pro studium s tzv. plným plánem (tzv. jednooborové studium).

       

      Všichni uchazeči, kteří splňují podmínku stejného nebo příbuzného studijního oboru/programu, včetně uchazečů z oborů/programů se zaměřením na vzdělávání vykonají přijímací zkoušku z pedagogicko-psychologické přípravy (tj. pedagogika, psychologie, speciální pedagogika, didaktika) k prověření příslušných kompetencí pro přijetí do navazujícího magisterského studia v učitelských studijních programech. 

      Uchazeč doloží výpis předmětů absolvovaných v předchozím bakalářském studiu, včetně jejich výsledků, spolu s dokladem o dosaženém vzdělání, popřípadě potvrzením o studiu, pokud ještě nebylo studium zakončeno, do 28. 02. 2026.

      Příbuznost absolvovaného studia posuzují na základě podkladů dodaných s přihláškou (do 28. 02. 2026) po přijetí přihlášky garanti příslušných navazujících magisterských programů prostřednictvím studijního oddělení fakulty, nejpozději k 30. 04. 2026, uchazeči budou vyrozuměni do 31. 05. 2026.

      Při nesplnění podmínky příbuznosti programu nemůže být uchazeč ke studiu přijat, a proto nebude dále pozván k přijímací zkoušce.

    • shrink expand

      Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Základní literatura pro morfematiku a terminologii:

      ADAM, R. – BENEŠ, M. – BOZDĚCHOVÁ, I. – MARTÍNEK, F. – PROKŠOVÁ, H. – SYNKOVÁ, P. Gramatické rozbory češtiny (výklad a cvičení s řešeními). Praha: Karolinum, 2017.

      pro morfologii:

      ADAM, R. Příručka k morfologii češtiny (výklad a cvičení s řešeními). 2. vyd. Praha: Karolinum, 2019.

      ČECHOVÁ, M. a kol. Čeština – řeč a jazyk. Praha: SPN, 2011 (morfologie, tvoření slov).

      SOJKA, P. Učebnice české morfologie s cvičebnicí pro studující bohemistiky a příbuzných oborů. Praha: Karolinum, 2022.

      zejm. pro morfologii a pravopis:

      PRAVDOVÁ, M. – SVOBODOVÁ, I. (eds.). Akademická příručka českého jazyka. 2., upravené a rozšířené vydání. Praha: Academia, 2019.

      pro lexikologii:

      MALIŠ, O. – MACHOVÁ, S. – SUK, J. Současný český jazyk. Lexikologie (Nauka o tvoření slov, lexikografie, slang). Praha: Karolinum, 1997.

      pro stylistiku:

      HOFFMANNOVÁ, J. a kol. Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia, 2016.

      ČECHOVÁ, M. a kol. Současná česká stylistika. Praha: ISV, 2003 (příp. ČECHOVÁ, M. a kol. Stylistika současné češtiny. Praha: ISV, 1997; příp. ČECHOVÁ, M. – KRČMOVÁ, M. – MINÁŘOVÁ, E. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008).

      ČMEJRKOVÁ, S. Čeština v síti: Psanost či mluvenost? NŘ 80, 1997, s. 225–247.

      pro syntax:

      GREPL, M. – KARLÍK, P. Skladba češtiny. Olomouc: Votobia, 1998.

      CzechEncy – Nový encyklopedický slovník češtiny, © Masarykova univerzita, Brno, 2012–2020, příslušná hesla.

      pro vývoj jazyka:

      LAMPRECHT, A. – ŠLOSAR, D. – BAUER, J. Historická mluvnice češtiny. Praha: SPN, 1986.

      pro syntetizující pohled:

      KOL. Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN, 2012.

      Základní literatura pro dějiny literatury a literární vědu:

      HRUŠKA, P. (ed.) a kol. V souřadnicích volnosti: česká literatura devadesátých let dvacátého století v interpretacích. Praha: Academia, 2008.

      JANOUŠEK, P. – ČORNEJ, P. (eds.). Dějiny české literatury 1945–1989. Praha: Academia, 2007– 2008. 4 sv.

      MOCNÁ, D. – PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004.

      ŠIDÁKOVÁ FIALOVÁ, A. (ed.). V souřadnicích mnohosti: česká literatura první dekády jednadvacátého století v souvislostech a interpretacích. Praha: Academia, 2014.

      Všeobecně:

      Dále se vyžaduje znalost studijní literatury dílčích disciplín, které tvoří studijní plán bakalářského studijního programu Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (viz SIS), a znalost současných bohemistických časopisů.

       

       

      Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školy

      BARTOŇOVÁ, Miroslava – VÍTKOVÁ, Marie. Edukace a intervence žáků s těžkým a souběžným postižením více vadami se zřetelem na didaktické aspekty: teorie, výzkum, praxe. 1. vydání. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022. ISBN 978-80-7603-347-4.

      BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení. Brno: Paido. 2018. ISBN 978-80-7315-266-6

      BAZALOVÁ, Barbora. Autismus v edukační praxi. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1195-2.

      BENEŠ, Pavel a VRUBEL, Martin. Oftalmologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 2017. ISBN 978-80-7315-264-2.

      ČERNÁ, Marie a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.

      FISCHER, Slavomil a ŠKODA, Jiří. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.

      HÁDKOVÁ, Kateřina. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-619-2.


      KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9

      KOČOVÁ, Helena a kol. Spinální svalová atrofie v souvislostech. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-247-5705-6.

      KVĚTOŇOVÁ Lea, ŠUMNÍKOVÁ,Pavlína. Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se zrakovým postižením Praha, UK 2022, ISBN 978-80-7603-337-8

      LECHTA,Viktor. ed. Inkluzivní pedagogika, Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.

       MUŽÁKOVÁ, Monika. Odsunuti stranou: koexistence solidarity a nesvobody v životě člověka s mentálním postižením v totalitním Československu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80- 7603-170-8.

      NĚMEC, Zbyněk. "Zvedněte ruce, kdo půjde do míst, kde necítí uznání": o segregaci romských žáků ve vzdělávání. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. 196 stran. ISBN 978-80-7603-219-4.

      VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 815 s. ISBN 978-80-262-0696-5.

      VALENTA.Milan.  Přehled speciální pedagogiky. Portál 2014.ISBN 978-80-262-0602-6

      VALENTA, Milan et al. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 5., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2013. 495 s. ISBN 978-80-7320-187-6.

      VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedie. Distanční studijní text. Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. ISBN 978-80-7510-340-6.

      VOLEMANOVÁ, Marja. Přetrvávající primární reflexy : opomíjený faktor problémů učení a chování 2. rozšířené vydání, INVTS s.r.o., 2019. ISBN : 978-80-907369-0-0

      VYSKOTOVÁ, Jana a Kateřina MACHÁČKOVÁ. Jemná motorika. Vývoj, motorická kontrola, hodnocení a testování. Praha: Grada Publishing, a.s., 2013. ISBN 978-80-247-4698-2.


      ZILCHER, Ladislav, SVOBODA. Zdeněk. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019.  ISBN 978-80-271-0789-6.

      Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění platném k 1. lednu kalendářního roku přijímací zkoušky.

      Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění platném k 1. lednu kalendářního roku přijímací zkoušky.

      Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních, ve znění platném k 1. lednu kalendářního roku přijímací zkoušky.

      Zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon, ve znění platném k 1. lednu kalendářního roku přijímací zkoušky.

      Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění platném k 1. lednu kalendářního roku přijímací zkoušky.

      Pedagogicko-psychologická příprava

      Studijní literatura k testu z pedagogicko-psychologické přípravy je totožná se studijní literaturou předmětů, které tvoří pedagogicko-psychologickou přípravu v bakalářských studijních programech se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku.

       

      Úvod do pedagogiky

      Bendl, S. (2014). Nárys sociální pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

      Průcha, J. (2015). Přehled pedagogiky. Praha: Portál.

      Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál.


      Základy psychologie

      Helus, Z. (2006). Sociální psychologie pro učitele. Praha: Grada.

      Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.

      Plháková, A. (2005). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia.

       

      Základy didaktiky

      Hattie, J. (2022). Prokazatelné učení. Metodická příručka pro učitele: maximalizace vlivu na proces učení. Praha: Edukační laboratoř.

      Petty, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.

      Vališová, A., & Kovaříková, M. (2021). Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada.

       

      Základy speciální pedagogiky

      Slowík, J. (2016). Speciální pedagogika. Praha: Grada.

      Valenta, M. et al. (2014). Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál.

    • shrink expand

      Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Absolvent se především uplatní jako učitel českého jazyka a literatury na základních a středních školách. Rovněž se může uplatnit jako učitel vyšší odborné školy nebo učitel v jazykových školách. Volba učitelské profese je jeho prioritou.
      Má rovněž předpoklady a kvalifikaci pro lingvistickou a literárněvědnou práci na vědeckých bohemistických pracovištích a na místech, kde se předpokládá důkladná znalost českého jazyka a literatury (redaktor, editor, publicista, tiskový mluvčí apod.).
      Díky svému širokému historicko-kulturnímu rozhledu a rozvinutým komunikačním dovednostem se může flexibilně uplatnit i v jiných příbuzných humanitně orientovaných zaměstnáních.

       

      Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školy

      Absolvent navazujícího magisterského programu zvládá v oblasti specializované odbornosti základní teorii i praxi, běžné i alternativní způsoby výchovy a vzdělávání jedinců se zdravotním i sociálním znevýhodněním. Má poznatky ze speciálně pedagogické diagnostiky a komplexní rehabilitace. S diagnostickou činností souvisí připravenost absolventa na včasnou intervenci, použití konkrétních metod a technik, které pomohou postiženému jedinci odstraňovat či zmírňovat jeho specifické problémy. Absolventi uplatní svou kvalifikaci v základních školách speciálních (§16 a §48 školského zákona), ve školních poradenských pracovištích a školských poradenských zařízeních, v zařízeních pro osoby se zdravotním postižením, v domovech pro seniory, v zařízeních institucionální péče o děti, v nevládních organizacích, v nadacích a na úřadech práce apod. Současně může absolvent v případě zájmu pokračovat v dalším vzdělávání v rámci doktorského studia.