Language selection
  • čeština
  • english
User
  • Anonym

    Branch programme/details

    Biologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání with double curriculum study Education (0114RA030006 / 0111RA190018) - double subject study

    Faculty: Faculty of Education
    Study programme: Biology, Geology and Environmental Studies for Teacher Education (B0114A030006)
    Form of study: combined
    Type of study: Bachelor's
    Language of instruction: Czech
    Expected minimum number of accepted students Expected number of accepted students: 8
    Standard length of study: 3 years
    Application type: Online

    Rate of admitted and total applicants in the past academic year

    6 / 12

    • shrink expand
      Application submission date: 28.02.2026
    • shrink expand
      Charge for an on-line application: 940 CZK
    • shrink expand

      The study program is designed so that its graduate has deep and up-to-date knowledge in biology, geology, environmental studies, pedagogy and psychology, he/she is familiar with working with biological and geological materials, he/she knows how to organize scientific excursions, meetings and expeditions and how to work with basic laboratory instruments and devices and ICT, and he/she has basic orientation in scientific and popular-science literature and e-sources.

    • shrink expand

      Přijímací zkouška má dvě části:

      1. Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 40 b.

      2. Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 40 b.

      Celkem max. 80 b.

       

      Biologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání

      Přijímací zkouška je pouze písemná, a to formou testu. Ověřuje znalosti biologie, geologie, ekologie a environmentalistiky v rozsahu středoškolského (gymnaziálního) učiva.

      Maximální bodový zisk z testu je 40 bodů. Délka testu je max. 30 minut.

      Pedagogika

      Přijímací zkouška se skládá z písemného testu (max. 40 bodů). Test obsahuje otázky zaměřené na důkladné porozumění odbornému textu (10 položek) a dále otázky znalostní (10 položek). Znalostní otázky se týkají základů společenských věd (především filozofie, psychologie a sociologie) v rozsahu učiva gymnázia a dále přehledu uchazeče o současném školství. Celkem test obsahuje 20 uzavřených otázek s nabídkou čtyř možností, z nichž jen jedna je správná. Maximální doba písemného testu je 25 min.

    • shrink expand

      Admission to Bachelor's studies is conditioned by completed secondary education confirmed by a school-leaving certificate.



      Verification method: entrance exam
      Confirmation date (of entrance exam) from: 01.06.2026 Until: 19.06.2026
      Alternative date (of entrance exam): 24.06.2026 Until: 25.06.2026
    • shrink expand

      Biologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání

      CHVÁTAL, M. Geologie. Praha: Fortuna.

      JELÍNEK, J., ZICHÁČEK, V. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc s.r.o., 2014.

      KINCL, L. a kol. Biologie rostlin. Praha: Fortuna, 2010.

      KOČÁREK, E. Biologie člověka 1. Praha: Scientia, 2010.

      KOČÁREK, E. Genetika. Praha: Scientia, 2005.

      KUBÁT a kol. Botanika. Praha: Scientia, 2012.

      KUBIŠTA, V. Obecná biologie. Praha: Fortuna, 2010.

      NOVOTNÝ, I. a kol. Biologie člověka. Praha: Fortuna, 2015.

      ROSYPAL, S. a kol. Nový přehled biologie. Praha: Scientia, 2011.

      SMRŽ, J. a kol. Biologie živočichů. Praha: Fortuna, 2004.

      ŠMARDA, J. Genetika. Praha: Fortuna, 2010.

      ŠLÉGL, J. a kol. Ekologie. Praha: Fortuna, 2010.

      ZÁVODSKÁ, R. Biologie buněk. Praha: Scientia, 2006.

      Pedagogika

      ADAMOVÁ, L., DUDÁK, V., VENTURA, V. Základy filosofie, etiky: Základy společenských věd III. Praha: Fortuna, 2010.

      BENDL, S. a kol. Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada, 2015.

      GILLERNOVÁ, I., BURIÁNEK, J. Základy psychologie, sociologie: Základy společenských věd I. Praha: Fortuna, 2010.

      PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2015.

      Odborné časopisy o výchově a školství (např. Rodina a škola, Informatorium 3-8, Učitelské noviny apod.).

    • shrink expand

      A graduate has deep and up-to-date knowledge in biology, geology and environmental studies, he/she is familiar with working with biological and geological materials, he/she knows how to organize scientific excursions and expeditions and how to work with basic laboratory instruments and devices and ICT, and he/she has basic orientation in scientific and popular-science literature and e-sources. He/she is also oriented in general topics of pedagogy, psychology and special pedagogy. A graduate can be employed especially in education, in civil service, environmental and nature protection-oriented NGOs, environmental stations, children and youths-oriented clubs and all other positions where communication, educational and scientific skills are needed.