Application submission date: | 28.02.2026 |
---|
Faculty: | Faculty of Education |
---|---|
Study programme: | Chemistry for Teacher Education (B0114A130005) |
Form of study: | full-time |
Type of study: | Bachelor's |
Language of instruction: | Czech |
Expected minimum number of accepted students Expected number of accepted students: | 6 |
Standard length of study: | 3 years |
Application type: | Online |
Rate of admitted and total applicants in the past academic year
1 / 1Application submission date: | 28.02.2026 |
---|
Charge for an on-line application: | 940 CZK |
---|
Bachelor’s degree programme Chemistry for Teacher Education prepares graduates mainly for the follow-up master study of future chemistry teachers in lower-secondary schools and upper-secondary schools where chemistry is a school subject of a general nature. Application outside the field of education, or for follow-up studies in related fields. The Program contains training of students in basic chemical disciplines (general, inorganic, organic analytical and physical chemistry and biochemistry) and in introduction to didactics of chemistry including various types of pedagogical practice. The knowledge and skills that students receive at lectures, seminars and laboratory exercises are the basis for a subsequent master's degree in teaching chemistry or other related disciplines.
Přijímací zkouška má dvě části:
1. Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 40 b.
2. Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 40 b.
Celkem max. 80 b.
Chemie se zaměřením na vzdělávání
Přijímací zkouška je písemná. Formou multikomponentních úloh ověřuje jednak znalosti z chemie v rozsahu středoškolského (gymnaziálního) učiva, jednak úroveň přírodovědné gramotnosti uchazeče. Jednotlivé úlohy obsahují otázky na porozumění poznatkům z oboru i komplexnější otázky zjišťující schopnost uchazeče propojovat tyto poznatky, analyzovat informace, pracovat s jednotlivými reprezentacemi dat (graf, tabulka, model apod.).
Maximální bodový zisk z testu je 40 bodů. Délka testu je 45 minut.
Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání
Přijímací zkouška je písemná (max 40.b.). Formou testu jsou ověřovány znalosti z oblasti biologie člověka a psychologie v rozsahu a na úrovni gymnaziálního učiva. Předpokládá se rovněž základní orientace uchazeče v poznatcích souvisejících s ochranou zdraví a významem podpory zdraví pro člověka a lidskou společnost.
Admission to Bachelor's studies is conditioned by completed secondary education confirmed by a school-leaving certificate.
Verification method: | entrance exam | ||
---|---|---|---|
Confirmation date (of entrance exam) from: | 01.06.2026 | Until: | 19.06.2026 |
Alternative date (of entrance exam): | 24.06.2026 | Until: | 25.06.2026 |
Chemie se zaměřením na vzdělávání
BÁRTA, M. Chemické prvky kolem nás. Brno: Edika, 2012
DVOŘÁČKOVÁ, S. Chemie pro každého. Olomouc: Rubico, 2011
HOLEC, J. a RUSEK, M. Metodické komentáře a úlohy ke Standardům pro základní vzdělávání - chemie. Praha: NÚV, 2016.
MANDÍKOVÁ, D. a HOUFKOVÁ, J. Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti: Utváření kompetencí žáků na základě zjištění šetření PISA 2009. Česká školní inspekce, 2012.
VACÍK, J., a kol. Přehled středoškolské chemie. Praha: SPN, 2010
Učebnice chemie pro základní školy a gymnázia
Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání
COLLIN, Catherine a kol. Kniha psychologie. Vyd. 1. Praha: Knižní klub, 2014. Universum. ISBN 978-80-242-4316-0.
KREJČÍ, Milada et al. Výchova ke zdravému životnímu stylu: hybridní učebnice pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 2. Vyd. Plzeň: Fraus, 2021. ISBN 978-80-7489-732-0.
MACHOVÁ, Jitka a kol. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5351-5.
NOLEN-HOEKSEMA, Susan et al. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Vyd. 3., přeprac. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3. (důraz je kladen především na kapitoly: Předmět psychologie, Psychický vývoj, Učení a podmiňování, Paměť a Motivace).
NOVOTNÝ, Ivan a HRUŠKA, Michal. Biologie člověka. 6., upravené vydání. Praha: Fortuna, 2021. ISBN 978-80-7373-169-4.
Graduates of The Bachelor’s degree programme Chemistry for Teacher Education education are prepared mainly for the follow-up master’s degree in chemistry teaching, but they can also find the application as teacher assistants or educators. Graduates can also be employed outside the education sector, for example in the state administration or in youth leisure facilities, where they can act as free time educators. Graduates can also find other uses as technical assistants of basic and applied research focusing on chemistry and related disciplines.