| Application submission date: | 28.02.2026 |
|---|
| Faculty: | Faculty of Education |
|---|---|
| Study programme: | Biology, Geology and Environmental Studies for Teacher Education (B0114A030006) |
| Form of study: | full-time |
| Type of study: | Bachelor's |
| Language of instruction: | Czech |
| Expected minimum number of accepted students Expected number of accepted students: | 6 |
| Standard length of study: | 3 years |
| Application type: | Online |
Rate of admitted and total applicants in the past academic year
35 / 46| Application submission date: | 28.02.2026 |
|---|
| Charge for an on-line application: | 940 CZK |
|---|
The study program is designed so that its graduate has deep and up-to-date knowledge in biology, geology, environmental studies, pedagogy and psychology, he/she is familiar with working with biological and geological materials, he/she knows how to organize scientific excursions, meetings and expeditions and how to work with basic laboratory instruments and devices and ICT, and he/she has basic orientation in scientific and popular-science literature and e-sources.
Přijímací zkouška má dvě části:
1. Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 40 b.
2. Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 40 b.
Celkem max. 80 b.
Biologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání
Přijímací zkouška je pouze písemná, a to formou testu. Ověřuje znalosti biologie, geologie, ekologie a environmentalistiky v rozsahu středoškolského (gymnaziálního) učiva.
Maximální bodový zisk z testu je 40 bodů. Délka testu je max. 30 minut.
Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání
Přijímací zkouška je písemná (max 40.b.). Formou testu jsou ověřovány znalosti z oblasti biologie člověka a psychologie v rozsahu a na úrovni gymnaziálního učiva. Předpokládá se rovněž základní orientace uchazeče v poznatcích souvisejících s ochranou zdraví a významem podpory zdraví pro člověka a lidskou společnost.
Admission to Bachelor's studies is conditioned by completed secondary education confirmed by a school-leaving certificate.
| Verification method: | entrance exam | ||
|---|---|---|---|
| Confirmation date (of entrance exam) from: | 01.06.2026 | Until: | 19.06.2026 |
| Alternative date (of entrance exam): | 24.06.2026 | Until: | 25.06.2026 |
Biologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání
CHVÁTAL, M. Geologie. Praha: Fortuna.
JELÍNEK, J., ZICHÁČEK, V. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc s.r.o., 2014.
KINCL, L. a kol. Biologie rostlin. Praha: Fortuna, 2010.
KOČÁREK, E. Biologie člověka 1. Praha: Scientia, 2010.
KOČÁREK, E. Genetika. Praha: Scientia, 2005.
KUBÁT a kol. Botanika. Praha: Scientia, 2012.
KUBIŠTA, V. Obecná biologie. Praha: Fortuna, 2010.
NOVOTNÝ, I. a kol. Biologie člověka. Praha: Fortuna, 2015.
ROSYPAL, S. a kol. Nový přehled biologie. Praha: Scientia, 2011.
SMRŽ, J. a kol. Biologie živočichů. Praha: Fortuna, 2004.
ŠMARDA, J. Genetika. Praha: Fortuna, 2010.
ŠLÉGL, J. a kol. Ekologie. Praha: Fortuna, 2010.
ZÁVODSKÁ, R. Biologie buněk. Praha: Scientia, 2006.
Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání
COLLIN, Catherine a kol. Kniha psychologie. Vyd. 1. Praha: Knižní klub, 2014. Universum. ISBN 978-80-242-4316-0.
KREJČÍ, Milada et al. Výchova ke zdravému životnímu stylu: hybridní učebnice pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 2. Vyd. Plzeň: Fraus, 2021. ISBN 978-80-7489-732-0.
MACHOVÁ, Jitka a kol. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5351-5.
NOLEN-HOEKSEMA, Susan et al. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Vyd. 3., přeprac. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3. (důraz je kladen především na kapitoly: Předmět psychologie, Psychický vývoj, Učení a podmiňování, Paměť a Motivace).
NOVOTNÝ, Ivan a HRUŠKA, Michal. Biologie člověka. 6., upravené vydání. Praha: Fortuna, 2021. ISBN 978-80-7373-169-4.
A graduate has deep and up-to-date knowledge in biology, geology and environmental studies, he/she is familiar with working with biological and geological materials, he/she knows how to organize scientific excursions and expeditions and how to work with basic laboratory instruments and devices and ICT, and he/she has basic orientation in scientific and popular-science literature and e-sources. He/she is also oriented in general topics of pedagogy, psychology and special pedagogy. A graduate can be employed especially in education, in civil service, environmental and nature protection-oriented NGOs, environmental stations, children and youths-oriented clubs and all other positions where communication, educational and scientific skills are needed.