Language selection
  • čeština
  • english
User
  • Anonym

    Branch programme/details

    Didactics in Integrated Science (0111VD300001)

    Faculty: Faculty of Science
    Study programme: Didactics in Integrated Science (P0111D300001)
    Form of study: combined
    Type of study: doctoral
    Language of instruction: Czech
    Standard length of study: 4 years
    Application type: Online

    • You cannot apply for study of this programme/branch now.

    • shrink expand
      Application submission date: 30.04.2025
    • shrink expand
      Charge for an on-line application: 810 CZK
    • shrink expand
      Program je uskutečňován bez specializace.

      Studijní program je zaměřen na výchovu vědeckých pracovníků v oblasti didaktiky integrovaných přírodovědných a environmentálních oborů. Potřeba takového studijního programu vyplývá jak ze současné možnosti realizovat v úrovni nižšího i vyššího sekundárního vzdělávání integrovaný přístup k výuce v oblasti přírodovědných oborů, tak z rostoucích požadavků společnosti klást akcent na komplexní pochopení současného světa (např. v oblasti environmentální, či v oblasti udržitelnosti). Tento studijní program si klade za cíl vychovat takové odborníky, kteří budou schopni vést výzkum a předávat informace poučené veřejnosti v oblastech integrovaného přírodovědného vzdělávání, což vyžaduje komplexnější přístup ke kurikulu, hledání optimálních cest pro předávání informací žákům, i výzkum v oblasti pregraduálního a celoživotního vzdělávání učitelů.
    • shrink expand
      Přijímací zkouška je jednokolová formou pohovoru, který se bude týkat především problematiky plánované disertační práce a znalostí uchazeče v rámci odbornosti daného studijního programu. Uchazeč/ka nejprve stručně představí své předchozí odborné aktivity a CV. Dále představí projekt disertace, který by již měl mít konkrétní strukturu a plán včetně metodiky práce. Komise ohodnotí jak kvalitu předkládaného projektu, tak odpovědi uchazeče/ky na otázky komise týkající se předkládaného projektu. Dále jsou s uchazečem/kou diskutována i širší témata didaktik přírodovědných oborů, aby prokázal/a jejich dostatečné znalosti, jak jsou zpracována v publikaci Stuchlíková I. a Janík, T. (Eds). (2015) Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno: Masarykova univerzita. ISBN: 978-80-210-7769-0. Část pohovoru je vedena v anglickém jazyce, aby se ověřila schopnost uchazeče nebo uchazečky přiměřeně komunikovat v tomto jazyce na odborné úrovni.
      Přihláška s aktualizovaným seznamem témat disertačních prací bude uchazečům zpřístupněna nejpozději 31. 3. 2025.

      Při přijímací zkoušce musí uchazeč prokázat odborné znalosti a předpoklady k samostatné vědecké práci.

      Zkouška je hodnocena maximálně 100 body. Součástí hodnocení je kvalita disertačního projektu, jeho realizovatelnost i s ohledem na formu studia a způsob jeho prezentace. Dále je v průběhu zkoušky zjišťována schopnost komunikace v anglickém jazyce, do českých studijních programů též v jazyce českém.

      Pro přijetí ke studiu do kombinované formy musí uchazeč získat minimální počet bodů pro úspěšné složení přijímací zkoušky, který se rovná minimálnímu počtu bodů nutného pro přijetí.
      Minimální počet bodů pro úspěšné složení přijímací zkoušky do prezenční i kombinované formy je stanoven na 50 bodů.
    • shrink expand
      Admission to Doctoral studies is conditioned by successful completion of a Master's study programme.

      Verification method: entrance exam
      Confirmation date (of entrance exam) from: 09.06.2025 Until: 20.06.2025
      Alternative date (of entrance exam): 23.06.2025 Until: 27.06.2025
    • shrink expand
      Absolvent studia nachází uplatnění především v oblastech výzkumu v oblasti didaktiky, případně pedagogiky. Kromě akademické sféry – univerzit, nachází absolvent dobré uplatnění v decizní sféře – Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Národním pedagogickém institutu či České školní inspekci. Jeho uplatnění spočívá zejména ve schopnosti vést v daných organizacích výzkumná šetření, analyzovat dostupná data a tvořit z nich závěry pro rozhodování na národní úrovni. Uplatnění může mít absolvent také na mezinárodní úrovni – v Evropské komisi, konkrétně DG Education, Youth, Sport and Culture, v OECD a dalších nadnárodních organizacích. I zde může tvořit oporu pro zpracovávání analýz, strategií, mezinárodních šetření v oblasti vzdělávání. Může rovněž přispívat k diskuzím o rámcích vzdělávání, kurikulech a kompetencích, které mají žáci a studenti v průběhu studia získávat.