Language selection
  • čeština
  • english
User
  • Anonym

    Branch programme/details

    Applied Linguistics for Language Teaching (0232VD300003)

    Faculty: Faculty of Arts
    Study programme: Applied Linguistics for Language Teaching (P0232D300003)
    Form of study: full-time
    Type of study: doctoral
    Language of instruction: Czech
    Expected minimum number of accepted students Expected number of accepted students: 3
    Standard length of study: 4 years
    Application type: Online

    Rate of admitted and total applicants in the past academic year

    1 / 3

    • You cannot apply for study of this programme/branch now.

    • shrink expand
      Application submission date: 30.04.2025
    • shrink expand
      Charge for an on-line application: 810 CZK
    • shrink expand

      Studijní program reaguje na potřebu vzdělávat vysoce kvalifikované odborníky pro oblast jazykové výuky a jazykové vzdělávací politiky v národním i mezinárodním měřítku. Zaměřuje se na problematiku pedagogicky orientované aplikované lingvistiky (edukační lingvistiky) v celé její tematické šíři, tj. na problematiku osvojování jazyka, na jeho učení a jazykové vzdělávání v nejširším pojetí, na jazykové poruchy a jejich terapii. Jde o program typicky transdisciplinární, se silnou filologickou a pedagogicko-psychologickou bází.

    • shrink expand

      přijímací zkouška: jednokolová, ústní

      Přijímací zkouška se pro všechny uchazeče uskuteční distančně formou videokonference.

      obsah, předmět přijímací zkoušky:

      1. odborná rozprava nad předloženým projektem disertační práce: 0–40 bodů
      2. posouzení dosavadní odborné činnosti uchazeče: 0–10 bodů
      3. prokázání znalostí ze studia odborné literatury: 0–10 bodů

      Obor umožňuje studium didaktiky všech jazyků, které se na FF UK vyučují; primárně, ale ne pouze, jazyků germánských, románských, slovanských, semitských, ugrofinských, dálněvýchodních a klasických.

      možné tematické okruhy projektu připravované disertační práce (nejedná se o okruhy doporučené; oborová rada uchazečům umožňuje individuální volbu):

      • Pojetí vybraného jevu v české germanistice/hispanistice atd. (podle jazykového zaměření studenta) a jeho didaktické aplikace
      • Výuka odbornému jazyku (se zřetelem ke specifice příslušného stupně vzdělání)
      • Metodika tvorby didaktických testů pro jazykovou výuku
      • Čeština (nebo jiný jazyk) jako druhý/cizí/první jazyk u vybrané skupiny mluvčích/žáků nebo se zaměřením na vybranou problematiku tohoto procesu
      • Rozvíjení čtenářské gramotnosti u žáků 2. stupně ZŠ

      Zvolené téma uchazeč předem konzultuje s předsedou příslušné oborové rady; ta mu může podle potřeby doporučit konzultovat téma i s dalším specialistou podle zaměření zamýšleného projektu. Předsedkyní oborové rady je doc. PhDr. Ivana Bozděchová, CSc., e‑mail: ivana.bozdechova@ff.cuni.cz.

      --------------------------------

      Podmínky přijímacího řízení ke studiu na FF UK: https://is.cuni.cz/studium/prijimacky/index.php?do=info_fakulta&fak=11210

    • shrink expand

      Admission to Doctoral studies is conditioned by successful completion of a Master's study programme.



      Verification method: entrance exam
      Confirmation date (of entrance exam) from: 17.06.2025 Until: 19.06.2025
      Alternative date (of entrance exam): 25.06.2025 Until: 26.06.2025
    • shrink expand

      doklad o jazykových kompetencích, tj. scan některého z následujících dokladů o jazykových kompetencích v češtině nebo ve slovenštině je povinnou přílohou přihlášky:

      • maturitní vysvědčení potvrzující úspěšně vykonanou maturitní zkoušku z českého/slovenského jazyka jako jazyka mateřského nebo jako jazyka cizího na úrovni B2 či vyšší,
      • doklad o absolvování jakéhokoli vysokoškolského studijního programu akreditovaného v češtině/slovenštině,
      • doklad o úspěšném absolvování zahraničního vysokoškolského studijního programu zaměřeného na českou/slovenskou filologii nebo bohemistiku/slovakistiku,
      • doklad o úspěšném absolvování jakékoli certifikované zkoušky z češtiny/slovenštiny jako cizího jazyka na úrovni B2 či vyšší dle seznamu níže, přičemž na jiné než uvedené certifikované zkoušky nebude brán zřetel:

      Čeština

      úroveň B2 až C2: Certifikovaná zkouška z češtiny pro cizince (CCE)

      Slovenština

      Úroveň B2

      • Základná štátna jazyková skúška uskutečněná na jazykové škole s oprávněním Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR vykonávat státní jazykové zkoušky podle vyhlášky č. 321/2008 Z. z. o jazykovej škole
      • ECL certifikát vydaný centrem, které je součástí European Consortium for the Certificate of Attainment in Modern Languages
      • Certifikát znalosti slovenčiny ako cudzieho jazyka vydaný Centrem ďalšieho vzdelávania Univerzity Komenského v Bratislave
      • Diplom o absolvování univerzitního studijního programu nebo specializace slovakistika, slovenský jazyk, slovenský jazyk a literatura apod.

      Úroveň C1–C2

      • odborná štátna jazyková skúška (C1), všeobecná štátna jazyková skúška (C1–C2) nebo špeciálna štátna jazyková skúška (C2) uskutečněná na jazykové škole s oprávněním Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR vykonávat státní jazykové zkoušky podle vyhlášky č. 321/2008 Z. z. o jazykovej škole
      • ECL certifikát vydaný centrem, které je součástí European Consortium for the Certificate of Attainment in Modern Languages
      • Certifikát znalosti slovenčiny ako cudzieho jazyka vydaný Centrem ďalšieho vzdelávania Univerzity Komenského v Bratislave
      • Diplom o absolvování univerzitního studijního programu nebo specializace slovakistika, slovenský jazyk, slovenský jazyk a literatura apod.
    • shrink expand

      Absolvent doktorského studia se bezpečně orientuje v celé šíři pedagogicky orientované aplikované lingvistiky (edukační lingvistiky) a ve filologii příslušného konkrétního jazyka;); je schopen samostatného tvůrčího vědeckého myšlení v podmínkách transdisciplinárního, problémově orientovaného vědního oboru; je schopen aplikovat získané znalosti při hledání řešení teoretických otázek týkajících se oboru, navrhovat a realizovat racionálně a teoreticky podložená řešení praktických problémů spojených se sférou jazykové edukace a s oblastmi styčnými.