Application submission date: | 31.03.2025 |
---|
Faculty: | Faculty of Arts |
---|---|
Study programme: | Teacher Education of Spanish Language and Literature for Upper Secondary Schools (N0114A300063) |
Form of study: | full-time |
Type of study: | Master's (post-Bachelor) |
Language of instruction: | Czech |
Expected minimum number of accepted students Expected number of accepted students: | 15 |
Standard length of study: | 2 years |
Application type: | Online |
Rate of admitted and total applicants in the past academic year
3 / 6Application submission date: | 31.03.2025 |
---|
Charge for an on-line application: | 455 CZK |
---|
přijímací zkouška: jednokolová (ústní)
popis přijímací zkoušky: ústní zkouška
1) ověření orientace v pedagogicko-psychologických souvislostech edukační praxe vycházející ze znalostí a dovedností bakalářského studijního programu zaměřeného na vzdělávání (max. 10 bodů)
2) motivace ke studiu, zájem o obor a praktická znalost španělského jazyka (max. 20 bodů)
kritéria hodnocení motivace a zájmu obor:
· přesvědčivá motivace – konkrétně a jasně formulovaná a dostatečně obhájená, odpovídající náplni studia programu na FF UK: 20–14 bodů
· částečně přesvědčivá motivace – poměrně konkrétně formulovaná a obhájená, vcelku odpovídající náplni studia programu na FF UK: 13–7 bodů
· nepřesvědčivá motivace – vágně vysvětlená a nedostatečně obhájená, příliš neodpovídající náplni studia programu na FF UK: 6–0 bodů
3) španělská fonetika (teoretická a praktická znalost španělského hláskového systému), morfologie (teoretická a praktická znalost španělských slovních druhů) a syntax (teoretická a praktická znalost větných členů) – viz níže doporučená odborná literatura (max. 35 bodů)
4) dějiny španělsky psaných literatur (max. 35 bodů)
V prvním okruhu zkoušky půjde o strukturovaný rozhovor zaměřený na orientovanost uchazeče v pedagogicko-psychologických souvislostech edukační praxe. Uchazeči, který přijímací komisi odevzdá ověřenou kopii diplomu nebo doklad (vystavený studijním oddělením příslušné vysoké školy) potvrzující absolvování libovolného bakalářského programu se zaměřením na vzdělávání, bude od této části zkoušky upuštěno a uchazeč za ni získá plný počet bodů (10).
Druhá část probíhá ve španělském jazyce. Sestává z konverzace, při níž student prokáže schopnost prakticky používat španělštinu, a to na pokročilé úrovni, s důkladně osvojenými znalostmi gramatického systému jazyka. Reaguje na otázky komise, které směřují především na motivaci k didakticky orientovanému studiu, s tím související zájmy, zkušenost s výukou španělštiny, pedagogické zkušenosti apod.
Třetí a čtvrtá část probíhají ve španělštině a češtině.
Ve třetí části se vyžaduje znalost španělského jazyka a španělské lingvistiky v rozsahu těchto příruček:
· Čermák, P., Castillo, D. A. Gramática aplicada de la lengua española. Praha, Karolinum, 2011.
· Čermák, P. Fonetika a fonologie současné španělštiny. Praha, Karolinum, 2015.
· Zavadil, B., Čermák, P. Mluvnice současné španělštiny. Praha, Karolinum, 2010. Kapitoly „Morfologie“ a „Syntax“.
Ve čtvrté části uchazeč prokazuje znalost španělsky psaných literatur – periodizace, orientace v jednotlivých obdobích, směrech a hnutích, klíčoví představitelé, kontext světové literatury, literární názvosloví. Otázky vycházejí z předloženého seznamu četby španělské a hispanoamerické literatury (min. 40 děl, seznam by měl být pokud možno vyrovnaný, obsahovat díla ze španělské i hispanoamerické literatury a pokrývat všechna období), odevzdává se (uveďte jméno a příjmení).
Při zkoušce je kladen důraz primárně na praktické zvládnutí uvedených disciplín, orientaci v základních termínech a schopnost uvedené jevy srozumitelně vyložit (přihlíží se k didaktickému rozměru jednotlivých témat).
Tematické okruhy ke třetí a čtvrté části viz https://urs.ff.cuni.cz/.
doporučená literatura k prvnímu okruhu zkoušky:
pedagogika
Kalhous, Z., Obst, O. Didaktika sekundární školy. Olomouc: UP, 2003.
Kasíková, H., Vališová, A. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, 2011.
Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013.
Strouhal, M. Teorie výchovy. Praha: Grada Publishing, 2013.
psychologie
Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha, Portál, 2001. (1. část)
Krejčová, L. Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál, 2013.
Říčan, P. Psychologie osobnosti (obor v pohybu). Praha: Grada Publishing, 2016.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005.
další požadavky ke zkoušce:
Uchazeč u přijímací zkoušky předkládá k nahlédnutí:
· seznam četby nejméně čtyřiceti děl španělsky psaných literatur (na seznamu uchazeč uvede své jméno a příjmení),
· odborný životopis,
· případně potvrzení o absolvování bakalářského programu se zaměřením na vzdělávání (viz výše),
· výtisk bakalářské práce nebo její reprezentativní části,
· doklady o praxi a další materiály potvrzující motivaci ke studiu a zájem o obor.
-----
Podmínky přijímacího řízení ke studiu na FF UK: https://is.cuni.cz/studium/prijimacky/index.php?do=info_fakulta&fak=11210
Admission to Master's studies is conditioned by completed secondary education confirmed by a school-leaving certificate. Admission to Post-Bachelor studies (Master's programme) is likewise conditioned by completed education in any type of study programme.
Verification method: | entrance exam | ||
---|---|---|---|
Confirmation date (of entrance exam) from: | 10.05.2025 | Until: | 13.06.2025 |
Alternative date (of entrance exam): | 18.06.2025 | Until: | 20.06.2025 |
další informace:
· web Ústavu románských studií: https://urs.ff.cuni.cz/
· web Učitelství na FF UK: https://ucitelstvi.ff.cuni.cz/
Absolventi programu jsou připraveni:
· vykonávat učitelskou profesi na základní či střední škole v příslušném oboru i v aprobacích tomuto oboru blízkých,
· působit v dalších pozicích ve vzdělávacím systému vyžadujících plnou učitelskou kvalifikaci,
· uplatnit se v médiích, nakladatelstvích, komunikačních agenturách, státní správě či odborných institucích na nejrůznějších pozicích, které vyžadují plně rozvinuté odborné kompetence v daném oboru.