Language selection
  • čeština
  • english
User
  • Anonym

    Branch programme/details

    Teacher Education of Mathematics for Lower and Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Education towards Health for Lower and Upper Secondary Schools (0114TA300095 / 0114TA300099) - double subject study

    Faculty: Faculty of Education
    Study programme: Teacher Education of Mathematics for Lower and Upper Secondary Schools (N0114A300095)
    Form of study: full-time
    Type of study: Master's (post-Bachelor)
    Language of instruction: Czech
    Expected minimum number of accepted students Expected number of accepted students: 3
    Standard length of study: 2 years
    Application type: Online

    Rate of admitted and total applicants in the past academic year

    0 / 2

    • You cannot apply for study of this programme/branch now.

    • shrink expand
      Application submission date: 28.02.2025
    • shrink expand
      Charge for an on-line application: 910 CZK
    • shrink expand

      Učitelství matematiky pro 2. stupeň základní školy a střední školy - maior

      Cílem studijního programu je poskytnout jeho absolventům ucelené magisterské vzdělání, které je připraví pro profesi učitele matematiky na 2. stupni základní školy, v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií a na všech typech středních škol. Studijní program respektuje vyváženost kognitivní, didaktické a pedagogicko-psychologické složky přípravy, přičemž v souladu se standardy učitelské přípravy MŠMT bezprostředně navazuje na bakalářský studijní program Matematika se zaměřením na vzdělávání. Oborové poznatky v něm získané jsou dále systemizovány a prostřednictvím na sebe navazujících kurzů (Školská matematika z pohledu vysokoškolské matematiky) jsou propojeny na poznatky školské matematiky. Jádro přípravy v navazujícím magisterském studiu spočívá v didakticko-matematické složce, která vychází ze současných didaktických koncepcí a výsledků výzkumů. Absolventi studijního programu budou připraveni na konstrukci a aplikaci školních vzdělávacích programů se zaměřením na integraci různých částí matematiky (aritmetika, algebra, geometrie, statistika, finanční matematika atd.) a různých vzdělávacích oblastí. Budou připraveni koncipovat a realizovat výuku matematiky zaměřenou na porozumění matematice, a to s ohledem na různé skupiny žáků vyžadujících diferencovanou výuku.

      Součástí studijního programu v plánu maior je zpracování diplomové práce.

       

      Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školy - minor

      Studijní program navazuje na bakalářský studijní program Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání. 

      Studium je primárně zaměřeno na utváření oborových, pedagogicko-psychologických, komunikačních a dalších osobnostně kultivačních kompetencí pro vykonávání profese učitele výchovy ke zdraví na základních a středních školách a pro další edukační nebo koordinační aktivity v oblasti podpory zdraví. Vedle prohlubování odborného vědního základu (navazujícího na obsah bakalářského stupně) je kladen důraz na didaktiku výchovy ke zdraví a na aplikaci odborných a didaktických kompetencí v pedagogické praxi. V programu studia jsou rozvíjeny pedagogicko-psychologické a oborově didaktické kompetence studentů souběžně tak, aby došlo k úzké provázanosti složek studia v rovině teoretické i praktické. Dominantou navazujícího magisterského studia je studium oborové didaktiky výchovy ke zdraví, které svou koncepcí umožňuje organické propojení oboru s pedagogicko-psychologickými disciplínami i s vlastní pedagogickou praxí. Zvláštní pozornost je věnována tvorbě edukačních programů, neboť jedním z cílů studia je připravit učitele výchovy ke zdraví, který bude způsobilý odborně působit též v mezirezortních projektech podpory a ochrany zdraví.

      Studijní program v plánu maior respektuje vyváženost oborové, didaktické a pedagogicko-psychologické složky přípravy dle standardů učitelské přípravy MŠMT. Pedagogicko-psychologická příprava zahrnuje předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, včetně pedagogicko-psychologické praxe.

      Studijní program je koncipován tak, aby student v průběhu studia při plnění studijních povinností prokázal schopnost používat získané odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce.

    • shrink expand

      Přijímací zkouška má 3 části:

      1)   Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 30 b.

      2)   Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 30 b.

      3)   Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy (maior), max. 30 b.

      Celkem max. 90 b.

      1) Učitelství matematiky pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Ústní přijímací zkouška. Maximální počet bodů za ústní zkoušku je 30 bodů (2 otázky po 15 bodech). Minimální počet bodů pro úspěšné složení ústní zkoušky je 6 bodů – pokud uchazeč této hranice nedosáhne, je jeho výsledek stanoven na 0 bodů.
      Ústní přijímací zkouška se skládá z řešení úloh a teoretické zkoušky. 

      Přijímací zkouška vychází z tzv. profilujících (povinných) předmětů bakalářského studia Matematika se zaměřením na vzdělávání. Pokrývá následující tematické okruhy:

      Matematická logika, teorie čísel, lineární algebra, relační struktury, polynomy, útvary v E2, E3, E4 a jejich incidenční vztahy studované analyticky i synteticky, algebraické struktury, geometrické transformace v rovině studované syntetickou i analytickou metodou (shodnosti, podobnosti, stejnolehlosti, afinity v A2), Apolloniovy úlohy (pouze synteticky), kuželosečky (afinní a metrické vlastnosti kuželoseček), diferenciální počet funkcí jedné reálné proměnné, integrální počet funkcí jedné reálné proměnné, diferenciální rovnice, číselné posloupnosti a řady, teorie pravděpodobnosti, popisná statistika. 

      Přijímací zkouška z matematiky je stejná u programu s plány maior/minor i plného studijního plánu. Pokud se uchazeč přihlásí na maior/minor i plný studijní plán, koná přijímací zkoušku jen jednou.

      2) Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Přijímací zkouška z výchovy ke zdraví je písemná (max. 30 bodů). Písemný test prověřuje znalosti uchazeče z oblasti biologických, psychologických a sociálních základů problematiky ochrany zdraví. Vychází z tzv. profilujících (povinných) předmětů bakalářského studia Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání.

      3) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy

      Maximální počet bodů 30 b. Test trvá 30 minut.

      Didaktický test prověřuje znalosti z povinných předmětů pedagogicko-psychologické přípravy (pedagogika, psychologie, speciální pedagogika, základy didaktiky) zařazených do tzv. společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku na úrovni výstupních požadavků pro bakalářské studium se zaměřením na vzdělávání. Kromě základních znalostí (terminologie, poznatky) jde i o schopnost aplikovat teoretické znalosti do řešení modelových situací v pedagogické praxi.

      Test je tvořen 20 znalostními otázkami (20 bodů) a 5 otázkami (10 bodů) k řešení modelových situací.

      Studijní plán společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku v aktuálním akademickém roce je dostupný na http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/).

    • shrink expand

      Admission to Master's studies is conditioned by completed secondary education confirmed by a school-leaving certificate. Admission to Post-Bachelor studies (Master's programme) is likewise conditioned by completed education in any type of study programme.



      Verification method: entrance exam
      Confirmation date (of entrance exam) from: 02.06.2025 Until: 20.06.2025
      Alternative date (of entrance exam): 25.06.2025 Until: 26.06.2025
    • shrink expand

      Základní podmínkou přijetí ke studiu je ukončené bakalářské studium stejného nebo příbuzného studijního programu.

      Ve shodě s koncepcí dvoustupňové učitelské přípravy dle Rámcových požadavků na studijní programy, jejichž absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků (MŠMT), bude na základě dodaných dokumentů posuzováno splnění minimálních požadavků na bakalářské programy se zaměřením na vzdělávání v oborové složce a oborově didaktické složce učitelské přípravy. Toto posouzení se ve stejném rozsahu týká jak absolventů bakalářských studijních programů se zaměřením na vzdělávání, tak absolventů ostatních bakalářských studijních programů. Požadavek na oborovou složku a oborově didaktickou složku učitelské přípravy v předchozím bakalářském studiu je stanoven v součtu na 62 kreditů za každý studijní program, do kterého se uchazeč hlásí ve sdruženém studiu. Počet požadovaných kreditů platí i pro studium s tzv. plným plánem (tzv. jednooborové studium).

       

      Všichni uchazeči, kteří splňují podmínku stejného nebo příbuzného studijního oboru/programu, včetně uchazečů z oborů/programů se zaměřením na vzdělávání vykonají přijímací zkoušku z pedagogicko-psychologické přípravy (tj. pedagogika, psychologie, speciální pedagogika, didaktika) k prověření příslušných kompetencí pro přijetí do navazujícího magisterského studia v učitelských studijních programech. 

      Uchazeč doloží výpis předmětů absolvovaných v předchozím bakalářském studiu, včetně jejich výsledků, spolu s dokladem o dosaženém vzdělání, popřípadě potvrzením o studiu, pokud ještě nebylo studium zakončeno, do 28. 02. 2025.

      Příbuznost absolvovaného studia posuzují na základě podkladů dodaných s přihláškou (do 28. 02. 2025) po přijetí přihlášky garanti příslušných navazujících magisterských programů prostřednictvím studijního oddělení fakulty, nejpozději k 30. 04. 2025, uchazeči budou vyrozuměni do 31. 05. 2025.

      Při nesplnění podmínky příbuznosti programu nemůže být uchazeč ke studiu přijat, a proto nebude dále pozván k přijímací zkoušce.

    • shrink expand

      Učitelství matematiky pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Vysokoškolské učebnice pokrývající výše uvedené tematické okruhy. Například: 
      ANDĚL, J. Matematická statistika. Praha: SNTL, 1985. 

      BLAŽEK, J. A kol. Algebra a teoretická aritmetika 1, 2. Praha: SPN, 1983, 1985. 

      BOČEK, L., ZHOUF, J. Planimetrie. Praha: PedF UK, 2009. 

      HEJNÝ, M., JIROTKOVÁ, D., STEHLÍKOVÁ, N. Geometrické transformace (metoda analytická). Praha: UK v Praze, PedF, 1997. 

      HRUŠA, K., DLOUHÝ, Z., ROHLÍČEK, J. Úvod do studia matematiky. Praha: Karolinum, 1991. 

      JELÍNEK, M. Transformace. Praha: SPN, 1976. 

      KATRIŇÁK, T. A kol. Algebra a teoretická aritmetika 1. Bratislava, Praha: ALFA, SNTL, 1985. 

      KUBÍNOVÁ, M., NOVOTNÁ, J. Posloupnosti a řady. Matematická analýza, teoretická aritmetika. Praha: Karolinum, 1997. 

      PLOCKI, A., TLUSTÝ, P. Pravděpodobnost a statistika pro začátečníky a mírně pokročilé. Praha: Prometheus, 2007. 

      STEHLÍKOVÁ, N., HEJNÝ, M., JIROTKOVÁ, D. Úvod do analytické geometrie. Praha: PedF UK, 2006. 

      SEKANINA, M. a kol. Geometrie 1. Praha: SPN, 1986. 

      VESELÝ, J. Matematická analýza pro učitele I, II. Praha: Matfyzpress, 1997, 1998. 

      VYŠÍN, J. Geometrie pro pedagogické fakulty I, II. Praha, Bratislava: SPN, 1965, 1966.

       

       

      Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Bezpečnost potravin [online]. Dostupné z: https://bezpecnostpotravin.cz/vis-co-jis/. [cit. 2024-06-03].

      DAVID, Ivan, Jakub FRYDRYCH, Libor CHVÍLA, Jiří KOBZA, Pavel KUŘÁTKO, Tomio OKAMURA, László SÜMEGH a Pavel TUMA. Děti a drogy: legislativa, praxe, léčba, prevence. [Rudná]: Medias res, 2019. Sborník (Medias res). ISBN 978-80-87957-20-2.

      DRNKOVÁ, Barbora. Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie a hygiena: pro zdravotnické obory. Praha: Grada, 2019.ISBN 978-80-271-0693-6.(důraz je kladen především na kapitolu 3 Obecná epidemiologie a 4 Speciální epidemiologie).

      DUFFKOVÁ, Jana, URBAN, Lukáš a DUBSKÝ, Josef. Sociologie životního stylu. Plzeň: Aleš Čeněk, 2008. ISBN 978-80-7380-123-6.

      DYLEVSKÝ, Ivan. Somatologie. Vyd. 2., přeprac. a dopl. Olomouc: Epava, 2000. ISBN 80-86297-05-5.

      HANUŠOVÁ, Jaroslava. Kapitoly z biologie člověka. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-654-3.

      Hrnčířová, Dana a Dlouhý, Pavel. Výživa ve výchově ke zdraví 2018. Výukový program pro 2. stupeň ZŠ (ver. 2018) [online]. Dostupné z: https://www.viscojis.cz/teens/images/Stahni_si/V%C3%BDukov%C3%BD%20program_aktualizace%20[2018]-20-9-2018.pdf. [cit. 2024-06-03].

      JEDLIČKA, Richard a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5 (důraz je kladen především na část I. Socializační proces, jeho faktory a koncepce, II. Problémy norem a normality chování a III. Zvládání zátěže a nebezpečí krize).

      JOCHMANNOVÁ, Leona, ed. a kol. Psychologie zdraví: biologické, psychosociální, digitální a spirituální aspekty. Vydání 1. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-2569-2.

      KALINA, Kamil. Klinická adiktologie. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4331-8.

      KLÍMA, Jiří, ET. AL. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5014-9.

      KOLIBA, Peter et al. Sexuální výchova pro studenty porodní asistence a ošetřovatelství. 1. vydání. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2039-0.

      KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vyd. 3. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-568-4.

      MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. 2 vyd. Praha: UK, Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3357-2.

      MACHOVÁ, Jitka a kol. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5351-5.

      MASARYK, Radomír. Medzi človekom a ľuďmi: kapitoly zo sociálnej psychológie. Bratislava: IRIS, 2010. ISBN 978-80-89238-35-4.

      MATOUŠEK, Oldřich a kol. Encyklopedie sociální práce. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 570 s. ISBN 978-80-262-0366-7 (důraz je kladen především na kapitoly: VI, VII a VIII).

      Národní středisko pro drogy a závislosti. [online].  Dostupné z: https://www.drogy-info.cz/. [cit. 2024-06-06].

      PÁNEK, Jan, POKORNÝ, Jan a DOSTÁLOVÁ, Jana. Základy výživy a výživová politika. Praha: VŠCHT Praha, 2007. ISBN 978-80-708-0468-1.

      PEMOVÁ, Terezie a Radek, PTÁČEK. Sociálně-právní ochrana dětí pro praxi. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4317-2.

      SUKOVÁ, Irena. Označování potravin: průvodce pro spotřebitele. Praha: Ministerstvo zemědělství České republiky, 2014. ISBN 978-80-7434-169-4.

      ŠEBELOVÁ, Marie. Potraviny a výživa: učebnice pro odborná učiliště: obor Kuchařské práce. 3. vydání. Praha: Parta, 2018. ISBN 978-80-7320-261-3.

      ŠÍMA, Alexander a SUK, Milan. Základy práva pro střední a vyšší odborné školy. 17., doplněné vydání. Praha: C.H. Beck, 2022. ISBN 978-80-7400-880-1 (důraz je kladen především na: I. Obecná část, II. Ústavní právo, IV. Kodex práva soukromého – 4. Rodinné právo, X. Trestní právo hmotné - 1. Trestný čin a 4. Tresty a ochranná opatření).

      TLÁSKAL, Petr, Jarmila BLATTNÁ, Pavel DLOUHÝ, Jana DOSTÁLOVÁ, Ctibor PERLÍN, Jan PIVOŇKA, Václava KUNOVÁ a Olga ŠTIKOVÁ. Výživa a potraviny pro zdraví. Praha: Společnost pro výživu, 2016. ISBN 978-80-906659-0-3.

      VALIŠOVÁ, Alena a KOVAŘÍKOVÁ, Miroslava. Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-3249-2.

      VÝROST, Jozef, ed., SLAMĚNÍK, Ivan, ed. a SOLLÁROVÁ, Eva, ed. Sociální psychologie: teorie, metody, aplikace. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247-5775-9. (důraz je kladen především na: ODDÍL A - Teorie sociální psychologie).

      ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. 155 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4100-0.

      Pedagogicko-psychologická příprava

      Studijní literatura k testu z pedagogicko-psychologické přípravy je totožná se studijní literaturou předmětů, které tvoří pedagogicko-psychologickou přípravu v bakalářských studijních programech se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku.

       

      Úvod do pedagogiky

      Bendl, S. (2014). Nárys sociální pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

      Průcha, J. (2015). Přehled pedagogiky. Praha: Portál.

      Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál.


      Základy psychologie

      Helus, Z. (2006). Sociální psychologie pro učitele. Praha: Grada.

      Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.

      Plháková, A. (2005). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia.

       

      Základy didaktiky

      Hattie, J. (2022). Prokazatelné učení. Metodická příručka pro učitele: maximalizace vlivu na proces učení. Praha: Edukační laboratoř.

      Petty, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.

      Vališová, A., & Kovaříková, M. (2021). Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada.

       

      Základy speciální pedagogiky

      Slowík, J. (2016). Speciální pedagogika. Praha: Grada.

      Valenta, M. et al. (2014). Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál.

    • shrink expand

      Učitelství matematiky pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Absolvent tohoto studijního programu je plně kvalifikovaným učitelem matematiky pro 2. stupeň základní školy, odpovídající ročníky víceletých gymnázií a všechny typy středních škol. Jeho široké matematické, společenskovědní a pedagogicko-psychologické vzdělání vytváří předpoklady pro samostatnou volbu profesní orientace. Je učitelem, který dokáže tvořivě reagovat na potřeby výuky na různých stupních a typech škol. Může se uplatnit i mimo školství, např. v mediích, úřadech a institucích, především se zaměřením na vzdělávání a na práci s talenty v matematice.

       

      Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Absolvent studijního programu Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školy prokazuje široké znalosti vědních oborů předmětové aprobace výchovy ke zdraví, zná principy jejich struktury a jejich vztahy k příbuzným oborům. Je vybaven teoretickými vědomostmi a praktickými dovednostmi potřebnými pro realizaci výuky výchovy ke zdraví a příbuzných předmětů. Je schopen interdisciplinárně propojovat učivo, aplikovat moderní didaktické metody, tvůrčím způsobem rozpracovávat příslušné vzdělávací oblasti celostátních kurikulárních dokumentů do kurikula konkrétní školy, koordinovat programy výchovy ke zdraví na základních a středních školách. Své interdisciplinární znalosti o lidském zdraví dokáže uplatnit i v poradenské činnosti v oblasti ochrany zdraví a bezpečí dětí a v rámci prevence rizikového chování dětí a mládeže. Na základě získaných kompetencí bude schopen projektovat vzdělávací programy zaměřené na podporu zdraví v interdisciplinárním pojetí i mimo resort školství.