Language selection
  • čeština
  • english
User
  • Anonym

    Branch programme/details

    Teacher Education of Educational Sciences for Upper Secondary Schools (0114TA300097)

    Faculty: Faculty of Education
    Study programme: Teacher Education of Educational Sciences for Upper Secondary Schools (N0114A300097)
    Form of study: combined
    Type of study: Master's (post-Bachelor)
    Language of instruction: Czech
    Expected minimum number of accepted students Expected number of accepted students: 20
    Standard length of study: 2 years
    Application type: Online

    Rate of admitted and total applicants in the past academic year

    22 / 96

    • You cannot apply for study of this programme/branch now.

    • shrink expand
      Application submission date: 28.02.2025
    • shrink expand
      Charge for an on-line application: 910 CZK
    • shrink expand

      Učitelství pedagogiky pro střední školy

      Studijní program navazuje na bakalářský studijní program Pedagogika se zaměřením na vzdělávání

      Studium je primárně zaměřeno na utváření oborových, pedagogicko-psychologických, komunikačních a dalších osobnostně kultivačních kompetencí pro vykonávání profese učitele pedagogiky na středních odborných školách a pro další edukační nebo koordinační aktivity v oblasti vzdělávání. Vedle prohlubování odborného vědního základu pedagogických disciplín (navazujícího na obsah bakalářského stupně) je kladen důraz na didaktiku pedagogiky a na aplikaci odborných didaktických kompetencí v pedagogické praxi. Zvláštní pozornost je věnována metodologii pedagogického výzkumu, neboť jedním z cílů oboru je připravit učitele pedagogiky, jenž bude mj. způsobilý navrhovat, realizovat i vyhodnocovat empirické výzkumy v oblasti vzdělávání a školství.

      Studijní program v plánu maior respektuje vyváženost oborové, didaktické a pedagogicko-psychologické složky přípravy dle standardů učitelské přípravy MŠMT. Pedagogicko-psychologická příprava zahrnuje předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, včetně pedagogicko-psychologické praxe. Součástí  je zpracování diplomové práce.

      Studijní program v plném plánu zahrnuje též disciplíny zaměřené na sociální pedagogiku a sociální práci vč. odborné praxe a didaktiky těchto oborů.

       

      Studijní program je koncipován tak, aby student v průběhu studia při plnění studijních povinností prokázal schopnost používat získané odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce.

    • shrink expand

      Přijímací zkouška má dvě části:

      1)   Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 30 b.

      2)   Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy (maior), max. 30 b.

      Celkem max. 60 b.

      1) Učitelství pedagogiky pro střední školy

      Přijímací řízení spočívá v komisionálním posouzení dokladů o předchozím vzdělání (probíhá bez přítomnosti uchazeče pouze na základě zaslaných podkladů).

      Celkový počet přidělovaných bodů: 30

      1. Absolvovaný (studovaný) bakalářský studijní program: max. 20 bodů

      2. Prospěch v rámci absolvovaného (studovaného) bakalářského studijního programu: max. 10 bodů

       

      Ad 1: Absolvovaný (studovaný) bakalářský studijní program – posuzuje se míra příbuznosti absolvovaného bakalářského studijního programu:

      Identický program/obor (tzn. Pedagogika, Pedagogika se zaměřením na vzdělávání) – 20 bodů.

      Úzce příbuzný program/obor: (např. Speciální pedagogika, Sociální pedagogika, Andragogika, Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku, Vychovatelství, Učitelství pro mateřské školy) – 10 bodů.

      Příbuznost absolvovaného bakalářského studijního programu/oboru posuzuje garant studijního programu na základě doložených podkladů.

       

      Ad 2: Prospěch v rámci bakalářského studia – posuzuje se aritmetický průměr všech klasifikovaných studijních povinností (zkoušek a klasifikovaných zápočtů) za 1. – 5. semestr absolvovaného (studovaného) bakalářského studia:

      Do 1,2 – 10 bodů

      Do 1,5 – 6 bodů

      Do 2,0 – 2 body

      Více než 2,0 – 1 bod

       

      Uchazeč předloží doklady o absolvovaném (studovaném) bakalářském studijním programu (diplom a dodatek k diplomu, příp. potvrzení vydané vysokou školou) k přihlášce ke studiu. Průměrný prospěch ze všech povinných a povinně volitelných předmětů 1. – 5. semestru bakalářského studijního programu je nutno prokázat potvrzením vydaným vysokou školou, na které uchazeč příslušný program studoval nebo studuje.

      2) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy

      Maximální počet bodů 30 b. Test trvá 30 minut.

      Didaktický test prověřuje znalosti z povinných předmětů pedagogicko-psychologické přípravy (pedagogika, psychologie, speciální pedagogika, základy didaktiky) zařazených do tzv. společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku na úrovni výstupních požadavků pro bakalářské studium se zaměřením na vzdělávání. Kromě základních znalostí (terminologie, poznatky) jde i o schopnost aplikovat teoretické znalosti do řešení modelových situací v pedagogické praxi.

      Test je tvořen 20 znalostními otázkami (20 bodů) a 5 otázkami (10 bodů) k řešení modelových situací.

      Studijní plán společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku v aktuálním akademickém roce je dostupný na http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/).

    • shrink expand

      Admission to Master's studies is conditioned by completed secondary education confirmed by a school-leaving certificate. Admission to Post-Bachelor studies (Master's programme) is likewise conditioned by completed education in any type of study programme.



      Verification method: entrance exam
      Confirmation date (of entrance exam) from: 02.06.2025 Until: 20.06.2025
      Alternative date (of entrance exam): 25.06.2025 Until: 26.06.2025
    • shrink expand

      Základní podmínkou přijetí ke studiu je ukončené bakalářské studium stejného nebo příbuzného studijního programu.

      Ve shodě s koncepcí dvoustupňové učitelské přípravy dle Rámcových požadavků na studijní programy, jejichž absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků (MŠMT), bude na základě dodaných dokumentů posuzováno splnění minimálních požadavků na bakalářské programy se zaměřením na vzdělávání v oborové složce a oborově didaktické složce učitelské přípravy. Toto posouzení se ve stejném rozsahu týká jak absolventů bakalářských studijních programů se zaměřením na vzdělávání, tak absolventů ostatních bakalářských studijních programů. Požadavek na oborovou složku a oborově didaktickou složku učitelské přípravy v předchozím bakalářském studiu je stanoven v součtu na 62 kreditů za každý studijní program, do kterého se uchazeč hlásí ve sdruženém studiu. Počet požadovaných kreditů platí i pro studium s tzv. plným plánem (tzv. jednooborové studium).

       

      Všichni uchazeči, kteří splňují podmínku stejného nebo příbuzného studijního oboru/programu, včetně uchazečů z oborů/programů se zaměřením na vzdělávání vykonají přijímací zkoušku z pedagogicko-psychologické přípravy (tj. pedagogika, psychologie, speciální pedagogika, didaktika) k prověření příslušných kompetencí pro přijetí do navazujícího magisterského studia v učitelských studijních programech. 

      Uchazeč doloží výpis předmětů absolvovaných v předchozím bakalářském studiu, včetně jejich výsledků, spolu s dokladem o dosaženém vzdělání, popřípadě potvrzením o studiu, pokud ještě nebylo studium zakončeno, do 28. 02. 2025.

      Příbuznost absolvovaného studia posuzují na základě podkladů dodaných s přihláškou (do 28. 02. 2025) po přijetí přihlášky garanti příslušných navazujících magisterských programů prostřednictvím studijního oddělení fakulty, nejpozději k 30. 04. 2025, uchazeči budou vyrozuměni do 31. 05. 2025.

      Při nesplnění podmínky příbuznosti programu nemůže být uchazeč ke studiu přijat, a proto nebude dále pozván k přijímací zkoušce.

    • shrink expand

      Pedagogicko-psychologická příprava

      Studijní literatura k testu z pedagogicko-psychologické přípravy je totožná se studijní literaturou předmětů, které tvoří pedagogicko-psychologickou přípravu v bakalářských studijních programech se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku.

       

      Úvod do pedagogiky

      Bendl, S. (2014). Nárys sociální pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

      Průcha, J. (2015). Přehled pedagogiky. Praha: Portál.

      Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál.


      Základy psychologie

      Helus, Z. (2006). Sociální psychologie pro učitele. Praha: Grada.

      Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.

      Plháková, A. (2005). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia.

       

      Základy didaktiky

      Hattie, J. (2022). Prokazatelné učení. Metodická příručka pro učitele: maximalizace vlivu na proces učení. Praha: Edukační laboratoř.

      Petty, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.

      Vališová, A., & Kovaříková, M. (2021). Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada.

       

      Základy speciální pedagogiky

      Slowík, J. (2016). Speciální pedagogika. Praha: Grada.

      Valenta, M. et al. (2014). Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál.

    • shrink expand

      Učitelství pedagogiky pro střední školy

      Absolvent studijního programu Učitelství pedagogiky pro střední školy prokazuje široké znalosti vědních oborů předmětové aprobace pedagogika, zná principy jejich struktury a jejich vztahy k oborům příbuzným. Je vybaven teoretickými vědomostmi a praktickými dovednostmi potřebnými pro realizaci výuky pedagogiky a příbuzných předmětů, je schopen interdisciplinárně propojovat učivo, aplikovat moderní didaktické metody, tvůrčím způsobem rozpracovávat příslušné vzdělávací oblasti celostátních kurikulárních dokumentů do kurikula konkrétní střední či vyšší odborné školy. Má rovněž základní kompetence pro plánování a realizaci empirických výzkumů v oblasti školství a vzdělávání.

      Absolvent studijního programu v plném plánu disponuje též pokročilými znalostmi a dovednostmi z oblasti sociální pedagogiky a sociální práce vč. didaktiky těchto oborů.