Application submission date: | 28.02.2025 |
---|
Faculty: | Faculty of Education |
---|---|
Study programme: | Special Education (N0111A190014) |
Form of study: | full-time |
Type of study: | Master's (post-Bachelor) |
Language of instruction: | Czech |
Expected minimum number of accepted students Expected number of accepted students: | 30 |
Standard length of study: | 2 years |
Application type: | Online |
Rate of admitted and total applicants in the past academic year
34 / 120Application submission date: | 28.02.2025 |
---|
Charge for an on-line application: | 910 CZK |
---|
The aim of the study program is to equip professionals with a wide range of social sciences knowledge and competences focused on pedagogical-psychological disciplines, especially for special education at schools founded according to § 48 of Law no. 561/2004 Coll. (School Act as amended) and for special education assessment and counseling at school counseling facilities at the position of special educator (master).
Písemný test ze speciální pedagogiky v rozsahu vědomostí bakalářského studijního programu Speciální pedagogika na PedF UK (viz http://pages.pedf.cuni.cz/ksppg/szz-bakalarske). Maximální počet bodů z testu 30. Délka testu 15 - 20 minut, přesný časový limit bude oznámen před zahájením konání testu.
Admission to Master's studies is conditioned by completed secondary education confirmed by a school-leaving certificate. Admission to Post-Bachelor studies (Master's programme) is likewise conditioned by completed education in any type of study programme.
Verification method: | entrance exam | ||
---|---|---|---|
Confirmation date (of entrance exam) from: | 02.06.2025 | Until: | 20.06.2025 |
Alternative date (of entrance exam): | 25.06.2025 | Until: | 26.06.2025 |
Základní podmínkou přijetí ke studiu je ukončené bakalářské studium zpravidla stejného studijního programu. Ve shodě s koncepcí dvoustupňové přípravy odborníka – speciálního pedagoga a s ohledem na Rámcové požadavky na studijní programy, jejichž absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků (MŠMT), jsou tedy přijímáni na základě přijímacích zkoušek absolventi bakalářského studijního programu Speciální pedagogika. Uchazeč doloží výpis předmětů absolvovaných v předchozím studiu, včetně jejich výsledků, spolu s přihláškou nejpozději do 28. 02. 2025. Studijní program/obor Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání tuto podmínku nesplňuje.
Příbuznost absolvovaného studia posuzují na základě podkladů dodaných s přihláškou (do 28. 02. 2025) po přijetí přihlášky garanti příslušných navazujících magisterských programů prostřednictvím studijního oddělení fakulty, nejpozději k 30. 04. 2025, uchazeči budou vyrozuměni do 31. 05. 2025.
Při nesplnění podmínky příbuznosti programu nemůže být uchazeč ke studiu přijat, a proto nebude dále pozván k přijímací zkoušce.
BARTOŇOVÁ, Miroslava – VÍTKOVÁ, Marie. Edukace a intervence žáků s těžkým a souběžným postižením více vadami se zřetelem na didaktické aspekty: teorie, výzkum, praxe. 1. vydání. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022. ISBN 978-80-7603-347-4.
BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení. Brno: Paido. 2018. ISBN 978-80-7315-266-6
BAZALOVÁ, Barbora. Autismus v edukační praxi. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1195-2.
BENEŠ, Pavel a VRUBEL, Martin. Oftalmologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 2017. ISBN 978-80-7315-264-2.
ČERNÁ, Marie a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
FISCHER, Slavomil a ŠKODA, Jiří. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
HÁDKOVÁ, Kateřina. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-619-2.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9
KOČOVÁ, Helena a kol. Spinální svalová atrofie v souvislostech. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-247-5705-6.
KVĚTOŇOVÁ Lea, ŠUMNÍKOVÁ,Pavlína. Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se zrakovým postižením Praha, UK 2022, ISBN 978-80-7603-337-8
LECHTA,Viktor. ed. Inkluzivní pedagogika, Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
MUŽÁKOVÁ, Monika. Odsunuti stranou: koexistence solidarity a nesvobody v životě člověka s mentálním postižením v totalitním Československu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80- 7603-170-8.
NĚMEC, Zbyněk. "Zvedněte ruce, kdo půjde do míst, kde necítí uznání": o segregaci romských žáků ve vzdělávání. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. 196 stran. ISBN 978-80-7603-219-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 815 s. ISBN 978-80-262-0696-5.
VALENTA.Milan. Přehled speciální pedagogiky. Portál 2014.ISBN 978-80-262-0602-6
VALENTA, Milan et al. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 5., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2013. 495 s. ISBN 978-80-7320-187-6.
VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedie. Distanční studijní text. Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. ISBN 978-80-7510-340-6.
VOLEMANOVÁ, Marja. Přetrvávající primární reflexy : opomíjený faktor problémů učení a chování 2. rozšířené vydání, INVTS s.r.o., 2019. ISBN : 978-80-907369-0-0
VYSKOTOVÁ, Jana a Kateřina MACHÁČKOVÁ. Jemná motorika. Vývoj, motorická kontrola, hodnocení a testování. Praha: Grada Publishing, a.s., 2013. ISBN 978-80-247-4698-2.
ZILCHER, Ladislav, SVOBODA. Zdeněk. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0789-6.
Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění platném k 1. lednu kalendářního roku přijímací zkoušky.
Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění platném k 1. lednu kalendářního roku přijímací zkoušky.
Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních, ve znění platném k 1. lednu kalendářního roku přijímací zkoušky.
Zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon, ve znění platném k 1. lednu kalendářního roku přijímací zkoušky.
Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění platném k 1. lednu kalendářního roku přijímací zkoušky.
Absolvent navazujícího magisterského programu zvládá v oblasti specializované odbornosti základní teorii i praxi, běžné i alternativní způsoby výchovy a vzdělávání jedinců se zdravotním i sociálním znevýhodněním. Má poznatky ze speciálně pedagogické diagnostiky a komplexní rehabilitace. S diagnostickou činností souvisí připravenost absolventa na včasnou intervenci, použití konkrétních metod a technik, které pomohou postiženému jedinci odstraňovat či zmírňovat jeho specifické problémy. Absolventi uplatní svou kvalifikaci v základních školách speciálních (§16 a §48 školského zákona), ve školních poradenských pracovištích a školských poradenských zařízeních, v zařízeních pro osoby se zdravotním postižením, v domovech pro seniory, v zařízeních institucionální péče o děti, v nevládních organizacích, v nadacích a na úřadech práce apod. Současně může absolvent v případě zájmu pokračovat v dalším vzdělávání v rámci doktorského studia.