Application submission date: | 29.02.2024 |
---|
Faculty: | Faculty of Education |
---|---|
Study programme: | Heritage Education and Interpretation (N0288A120002) |
Form of study: | full-time |
Type of study: | Master's (post-Bachelor) |
Language of instruction: | Czech |
Expected minimum number of accepted students Expected number of accepted students: | 20 |
Standard length of study: | 2 years |
Application type: | Online |
Rate of admitted and total applicants in the past academic year
27 / 50Application submission date: | 29.02.2024 |
---|
Charge for an on-line application: | 880 |
---|
This study programme prepares specialists employed in creation, implementation and evaluation of education programmes focusing on cultural heritage. It offers culture-historical, pedagogical and didactic education; it gives its students an overview of particular categories of both material and immaterial heritage, as well as of a range of historical- and humanity disciplines focusing on various aspects of heritage of the past. The course also creates prerequisites for development of research competences of the graduates, especially in the area of cultural-historical and memory studies and free-time pedagogy. The programme´s concept is based on a balanced interlinking of theory with practice.
Přijímací zkouška je ústní a ověřuje znalosti uchazečů, jejich předpoklady ke studiu a jejich motivaci.
Uchazeč předloží seznam prostudované odborné literatury, který se stane výchozím podkladem pro pohovor zjišťující odbornou orientaci v oboru, všeobecný kulturní přehled a schopnost logického a kritického myšlení.
Druhou část zkoušky tvoří rozprava věnovaná motivaci uchazeče ke studiu. Rozprava se zaměřuje na zájem uchazeče o obor a na jeho případné zkušenosti v oblasti edukace, interpretace kulturního dědictví, průvodcovských služeb apod.
Znalostní část pohovoru, celkem tři otázky - max. 30 bodů
Motivační část pohovoru - max. 30 bodů.
Celkem za ústní zkoušku max. 60 bodů.
Admission to Master's studies is conditioned by completed secondary education confirmed by a school-leaving certificate. Admission to Post-Bachelor studies (Master's programme) is likewise conditioned by completed education in any type of study programme.
Verification method: | entrance exam | ||
---|---|---|---|
Confirmation date (of entrance exam) from: | 06.06.2024 | Until: | 18.06.2024 |
Alternative date (of entrance exam): | 25.06.2024 | Until: | 26.06.2024 |
BRABCOVÁ, A. (ed.), Brána muzea otevřena. Průvodce na cestě muzea k lidem a lidi do muzea, Náchod: JUKO, 2003.
FOLTÝN, D. a kol. Prameny paměti. Sedm kapitol o kulturně historickém dědictví pro potřeby výchovné praxe, Praha: Katedra dějin a didaktiky dějepisu Pedagogické fakulty UK, 2008.
HAVLŮJOVÁ, H., HUDEC, P., INDROVÁ, M., JORDÁNOVÁ, K. a kol., Památky nás baví 5. Objevujeme kulturní dědictví bez bariér, Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro účastníky se speciálními vzdělávacími potřebami, Praha: Národní památkový ústav, 2015. ISBN 978-80-906167-0-7.
HAVLŮJOVÁ, H., HUDEC, P., INDROVÁ, M. a kol., Památky nás baví 1. Objevujeme kulturní dědictví s předškoláky a žáky prvního stupně základních škol. Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro primární vzdělávání, Praha: Národní památkový ústav, 2015.
HAVLŮJOVÁ, H., CHARVÁTOVÁ, K., INDROVÁ, M., KLAPKO, D. a kol., Památky nás baví 3. Potenciál kulturního dědictví pro vysokoškolské a další vzdělávání pedagogů. Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro sekundární vzdělávání, Praha: Národní památkový ústav, 2015.
HAVLŮJOVÁ, H., CHARVÁTOVÁ, K., INDROVÁ, M. a kol., Památky nás baví 2. Předáváme péči o kulturní dědictví žákům 2. stupně základních škol a středoškolákům. Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro sekundární vzdělávání, Praha: Národní památkový ústav, 2015.
HAVLŮJOVÁ, H., INDROVÁ, M., SVOBODA, P. a kol., Památky nás baví 4. Kulturní dědictví jako příležitost pro učení všech generací. Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro neformální a informální učení, Praha: Národní památkový ústav, 2015.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra: Edukační potenciál muzea. Olomouc 2012.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra: Muzejní edukace. Olomouc: PedF UPOL, 2012.
The graduate possesses both theoretical and practical know-how for the creation, organization and implementation of education programmes in the areas of both material and immaterial cultural heritage, falling within the wide frameworks of both informal and formal education. He/she disposes of insight into particular categories of both material and immaterial cultural heritage, and understands the system of care covering the cultural heritage in the Czech Republic. He/she possesses high-level knowledge of the methodology of cultural-heritage interpretation, and understands the methodology of pedagogical research.