Language selection
  • čeština
  • english
User
  • Anonym

    Branch programme/details

    Heritage Education and Interpretation (0288TA120002)

    Faculty: Faculty of Education
    Study programme: Heritage Education and Interpretation (N0288A120002)
    Form of study: full-time
    Type of study: Master's (post-Bachelor)
    Language of instruction: Czech
    Expected minimum number of accepted students Expected number of accepted students: 20
    Standard length of study: 2 years
    Application type: Online

    Rate of admitted and total applicants in the past academic year

    27 / 50

    • You cannot apply for study of this programme/branch now.

    • shrink expand
      Application submission date: 29.02.2024
    • shrink expand
      Charge for an on-line application: 880
    • shrink expand

      This study programme prepares specialists employed in creation, implementation and evaluation of education programmes focusing on cultural heritage. It offers culture-historical, pedagogical and didactic education; it gives its students an overview of particular categories of both material and immaterial heritage, as well as of a range of historical- and humanity disciplines focusing on various aspects of heritage of the past. The course also creates prerequisites for development of research competences of the graduates, especially in the area of cultural-historical and memory studies and free-time pedagogy. The programme´s concept is based on a balanced interlinking of theory with practice.

    • shrink expand

      Přijímací zkouška je ústní a ověřuje znalosti uchazečů, jejich předpoklady ke studiu a jejich motivaci.

      Uchazeč předloží seznam prostudované odborné literatury, který se stane výchozím podkladem pro pohovor zjišťující odbornou orientaci v oboru, všeobecný kulturní přehled a schopnost logického a kritického myšlení.

      Druhou část zkoušky tvoří rozprava věnovaná motivaci uchazeče ke studiu. Rozprava se zaměřuje na zájem uchazeče o obor a na jeho případné zkušenosti v oblasti edukace, interpretace kulturního dědictví, průvodcovských služeb apod.

       

      Znalostní část pohovoru, celkem tři otázky - max. 30 bodů

      Motivační část pohovoru - max. 30 bodů.

       

      Celkem za ústní zkoušku max. 60 bodů.

    • shrink expand

      Admission to Master's studies is conditioned by completed secondary education confirmed by a school-leaving certificate. Admission to Post-Bachelor studies (Master's programme) is likewise conditioned by completed education in any type of study programme.



      Verification method: entrance exam
      Confirmation date (of entrance exam) from: 06.06.2024 Until: 18.06.2024
      Alternative date (of entrance exam): 25.06.2024 Until: 26.06.2024
    • shrink expand

      BRABCOVÁ, A. (ed.), Brána muzea otevřena. Průvodce na cestě muzea k lidem a lidi do muzea, Náchod: JUKO, 2003.

      FOLTÝN, D.  a kol. Prameny paměti. Sedm kapitol o kulturně historickém dědictví pro potřeby výchovné praxe, Praha: Katedra dějin a didaktiky dějepisu Pedagogické fakulty UK, 2008.

      HAVLŮJOVÁ, H., HUDEC, P., INDROVÁ, M., JORDÁNOVÁ, K. a kol., Památky nás baví 5. Objevujeme kulturní dědictví bez bariér, Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní  dědictví pro účastníky se speciálními vzdělávacími potřebami, Praha: Národní památkový ústav, 2015. ISBN 978-80-906167-0-7.

      HAVLŮJOVÁ, H., HUDEC, P., INDROVÁ, M. a kol., Památky nás baví 1. Objevujeme kulturní dědictví s předškoláky a žáky prvního stupně základních škol. Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro primární vzdělávání, Praha: Národní památkový ústav, 2015.

      HAVLŮJOVÁ, H., CHARVÁTOVÁ, K., INDROVÁ, M., KLAPKO, D. a kol., Památky nás baví 3. Potenciál kulturního dědictví pro vysokoškolské a další vzdělávání pedagogů. Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro sekundární vzdělávání, Praha: Národní památkový ústav, 2015.

      HAVLŮJOVÁ, H., CHARVÁTOVÁ, K., INDROVÁ, M. a kol., Památky nás baví 2. Předáváme péči o kulturní dědictví žákům 2. stupně základních škol a středoškolákům. Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro sekundární vzdělávání, Praha: Národní památkový ústav, 2015.

      HAVLŮJOVÁ, H., INDROVÁ, M., SVOBODA, P. a kol., Památky nás baví 4. Kulturní dědictví jako příležitost pro učení všech generací. Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro neformální a informální učení, Praha: Národní památkový ústav, 2015.

      ŠOBÁŇOVÁ, Petra: Edukační potenciál muzea. Olomouc 2012.

      ŠOBÁŇOVÁ, Petra: Muzejní edukace. Olomouc: PedF UPOL, 2012.

    • shrink expand

      The graduate possesses both theoretical and practical know-how for the creation, organization and implementation of education programmes in the areas of both material and immaterial cultural heritage, falling within the wide frameworks of both informal and formal education. He/she disposes of insight into particular categories of both material and immaterial cultural heritage, and understands the system of care covering the cultural heritage in the Czech Republic. He/she possesses high-level knowledge of the methodology of cultural-heritage interpretation, and understands the methodology of pedagogical research.