Language selection
  • čeština
  • english
User
  • Anonym

    Branch programme/details

    Teacher Training in Vocational Education and Training (0114RP300002)

    Faculty: Faculty of Education
    Study programme: Teacher Training in Vocational Education and Training (B0114P300002)
    Form of study: combined
    Type of study: Bachelor's
    Language of instruction: Czech
    Expected minimum number of accepted students Expected number of accepted students: 20
    Standard length of study: 3 years
    Application type: Online

    Rate of admitted and total applicants in the past academic year

    25 / 66

    • You cannot apply for study of this programme/branch now.

    • shrink expand
      Application submission date: 29.02.2024
    • shrink expand
      Charge for an on-line application: 880
    • shrink expand

      The program lasts three years and has a combined form of instruction. Field of study is designed as a profession-oriented teacher training that qualifies graduates for the job of practical training teacher and vocational training. The core of study are educational and psychological subjects, complemented by courses in applied biology, environmental sciences and healthy lifestyle. Aim of the study is to prepare graduates to work as teachers especially in the pedagogical-psychological field and to cultivate their communication and social skills as well as to motivate them for lifelong learning in the field. Particular attention is paid to modern didactic and information technologies and their use in teaching. All courses emphasise close links between lecturing and teaching practice as well as on professional ethics of teachers as reflective practitioners.

    • shrink expand

      Přijímací řízení spočívá v komisionálním posouzení přihlášek a dokladů o předchozím vzdělání a pedagogické praxi uchazeče (probíhá bez přítomnosti uchazeče pouze na základě zaslaných podkladů).

      Celkový počet přidělovaných bodů: 100

        • Souvislá pedagogická praxe: max. 40 bodů.
        • Předchozí pedagogické vzdělání: max. 30 bodů.
        • Předchozí odborné vzdělání: max. 30 bodů.


      Souvislá pedagogická praxe:

      do 1 roku: 10 bodů.
      1-4,99 let: 20 bodů.
      5-8,99 let: 30 bodů.
      9 a více let: 40 bodů.

      Bonifikuje se pouze praxe pedagogického pracovníka ve smyslu zákona č. 563/2004 Sb., v platném znění, a to na pozici učitele praktického vyučování, učitele (mistra) odborného výcviku nebo učitele odborných předmětů.

      Předchozí pedagogické vzdělání:

      Absolvování kvalifikačního programu celoživotního vzdělávání (tzv. doplňující pedagogické studium) pro učitele (mistry) odborného výcviku, učitele praktického vyučování nebo učitele odborných předmětů: 20 bodů.

      Absolvování jiného programu celoživotního vzdělávání akreditovaného v režimu dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v minimálním rozsahu 40 hodin: 10 bodů.

       

      Předchozí odborné vzdělání:

      Diplom z vyšší odborné školy: 20 bodů.

      Výuční list: 15 bodů.

      Vysvědčení o maturitní zkoušce ze všeobecně vzdělávacích i odborných předmětů: 10 bodů.

       

      Veškeré doklady k posouzení uchazeč doloží nejpozději do 30. 5. 2024. Doklady doručené po 30. 5. 2024 nebudou bonifikovány. Vysvědčení o maturitní zkoušce je možné nahradit potvrzením o studiu a informací o předmětech, které budou součástí maturitní zkoušky.

    • shrink expand

      Admission to Bachelor's studies is conditioned by completed secondary education confirmed by a school-leaving certificate.



      Verification method: entrance exam
      Confirmation date (of entrance exam) from: 06.06.2024 Until: 18.06.2024
      Alternative date (of entrance exam): 25.06.2024 Until: 26.06.2024
    • shrink expand

      The graduates will gain complex education in the field of pedagogical-psychological sciences and a broad understanding of related subjects. They will be equipped with necessary competencies needed for vocational education and training; they will be able to: - transform knowledge from their field of interest into the curriculum of respected school subject, - project, conduct and evaluate practical education instruction and professional training in cooperation with other pedagogues and social partners from respective educational institution, - accurately assess learners´ educational needs and reflect broader curriculum in their classroom instruction, - communicate adequately with other participants in educational process, mainly with the pupils - intervene in case an individual or a group is in danger, give emergency first aid, act effectively in case of unusual situations, follow safety instructions, - cooperate with pupils and other educators to build positive school climate.