Language selection
  • čeština
  • english
User
  • Anonym

    Branch programme/details

    Teacher Education of French Language for Lower and Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of English Language for Lower and Upper Secondary Schools (0114TA300091 / 0114TA300087) - double subject study

    Faculty: Faculty of Education
    Study programme: Teacher Education of French Language for Lower and Upper Secondary Schools (N0114A300091)
    Form of study: full-time
    Type of study: Master's (post-Bachelor)
    Language of instruction: Czech
    Expected minimum number of accepted students Expected number of accepted students: 3
    Standard length of study: 2 years
    Application type: Online

    Rate of admitted and total applicants in the past academic year

    1 / 2

    • You cannot apply for study of this programme/branch now.

    • shrink expand
      Application submission date: 29.02.2024
    • shrink expand
      Charge for an on-line application: 880
    • shrink expand

      The M.A. study programme of the French language, literature and didactics focuses on further development and deepening of the expertise the basis of which the student acquired during his or her B.A. studies. Linguistic and literary disciplines accompanied by didactic courses (both general ones and those focused on the didactics of the French language) complete the student’s competence in linguistic and literary disciplines as well as his or her historical insight into the field of Romance studies. In this programme, the didactics is focused on the integration of the theory and practise; this fact is manifested in the complex approach to teaching foreign languages in general and especially to teaching French. Lectures and seminars feature activating teaching methods, reflections and self-reflections of both subject and didactic competence, especially of the competence to transform the relevant spheres and levels of his or her expertise into his or her teaching practise. All the courses are taught in French. The curriculum of the follow-up M.A. programme demands higher degree of autonomy and self-study and aims for a greater degree of specialization of the student, i.e. of the future teacher. Alternatively, the programme also makes it possible to the student to strive for his or her doctoral studies. In compliance with the credit system ETC and with the indirect forms of study check using ICT, the new accreditation enforces the importance of indirect teaching and self-study, i.e. the student’s responsibility for the preservation of European intellectual heritage and for his or her own intellectual, personal and ethic contribution to the process of his or her professional and human maturing.

    • shrink expand

      Přijímací zkouška má 3 části:

      1)   Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 30 b.

      2)   Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 30 b.

      3)   Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy (maior), max. 30 b.

      Celkem max. 90 b.

      1) Učitelství francouzského jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Zkouška z oboru maximálně 30 bodů.

      Přijímací zkouška je ústní a vychází z tzv. profilujících (povinných) předmětů bakalářského studia příslušného programu. Sestává z představení jednoho francouzského či frankofonního literárního díla z 16.–20. století. Uchazeč si dílo vybírá sám před zkouškou.

      Prezentace se opírá jak o vlastní čtenářskou zkušenost uchazeče, tak o odborné prameny, jejichž znalost je vyžadována u bakalářské SZZ na KFJL PedF UK (http://pages.pedf.cuni.cz/kfjl/). Z tohoto souboru uchazeč zvolí dva specializované (nikoli obecné, panoramatické, přehledové!) sekundární texty vztahující se k textu primárnímu, o němž pojedná s hlubším vhledem právě na jejich základě. Adept touto reflexí prokazuje jak obecně jazykovou a odborně terminologickou úroveň projevu (10 bodů), tak práci se slovesnými útvary obou typů (10 bodů) a schopnost analýzy a interpretace literárního díla v rozhovoru s komisí (10 bodů).

      Délka ústní přijímací zkoušky je 15–20 minut.

      2) Učitelství anglického jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Přijímací zkouška má formu písemného testu a sestává se z části lingvistické, literární, didaktické a části ověřující jazykovou úroveň C1. Všechny otázky mají podobu výběru z odpovědí („multiple choice“).

      Lingvistická část (primárně languové disciplíny): analýza textu z hlediska foneticko-fonologického, morfologického, lexikologického a syntaktického. Uchazeč musí prokázat všestranné zvládnutí všech základních disciplín okruhu anglického jazykového systému (foneticko-fonologická, lexikální, morfologická a syntaktická rovina). Lingvistický test ověřuje zvládnutí příslušné terminologie, schopnost rozmanité systémové jevy fundovaně vyložit, usouvztažnit a demonstrovat na konkrétním jazykovém materiálu. Literární část testu ověřuje literárně-historický přehled v oblastech anglická literatura a americká literatura (vývojové tendence, klíčoví představitelé a díla, historické souvislosti, atd.) od jejich počátků až do současnosti. Didaktická část testu ověřuje orientaci v základních oblastech didaktiky anglického jako cizího jazyka a případných souvislostech s didaktikou obecnou. Předpokladem je znalost základní terminologie a porozumění oborově didaktickým konceptům včetně jejich vztahů. Poslední část testu se zaměřuje na praktickou jazykovou vybavenost adepta a ověřuje, že uchazeč dosahuje minimálně úrovně C1 dle CEFR.

      Přijímací zkouška z anglického jazyka je stejná u programů s plány maior/minor i plného studijního plánu. Pokud se uchazeč přihlásí na maior/minor i plný studijní plán, koná přijímací zkoušku jen jednou.

      Pro úspěšné vykonání přijímací zkoušky se stanoví minimální hranice 10b.

      3) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy

      Maximální počet bodů 30 b. Test trvá 30 minut.

      Didaktický test prověřuje znalosti z povinných předmětů pedagogicko-psychologické přípravy (pedagogika, psychologie, speciální pedagogika, základy didaktiky) zařazených do tzv. společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku na úrovni výstupních požadavků pro bakalářské studium se zaměřením na vzdělávání. Kromě základních znalostí (terminologie, poznatky) jde i o schopnost aplikovat teoretické znalosti do řešení modelových situací v pedagogické praxi.

      Test je tvořen 20 znalostními otázkami (20 bodů) a 5 otázkami (10 bodů) k řešení modelových situací.

      Studijní plán společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku v aktuálním akademickém roce je dostupný na http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/).

    • shrink expand

      Admission to Master's studies is conditioned by completed secondary education confirmed by a school-leaving certificate. Admission to Post-Bachelor studies (Master's programme) is likewise conditioned by completed education in any type of study programme.



      Verification method: entrance exam
      Confirmation date (of entrance exam) from: 06.06.2024 Until: 18.06.2024
      Alternative date (of entrance exam): 25.06.2024 Until: 26.06.2024
    • shrink expand

      Základní podmínkou přijetí ke studiu je ukončené bakalářské studium stejného nebo příbuzného studijního programu.

      Ve shodě s koncepcí dvoustupňové učitelské přípravy dle Rámcových požadavků na studijní programy, jejichž absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků (MŠMT), bude na základě dodaných dokumentů posuzováno splnění minimálních požadavků na bakalářské programy se zaměřením na vzdělávání v oborové složce a oborově didaktické složce učitelské přípravy. Toto posouzení se ve stejném rozsahu týká jak absolventů bakalářských studijních programů se zaměřením na vzdělávání, tak absolventů ostatních bakalářských studijních programů. Požadavek na oborovou složku a oborově didaktickou složku učitelské přípravy v předchozím bakalářském studiu je stanoven v součtu na 62 kreditů za každý studijní program, do kterého se uchazeč hlásí ve sdruženém studiu. Počet požadovaných kreditů platí i pro studium s tzv. plným plánem (tzv. jednooborové studium).

       

      Všichni uchazeči, kteří splňují podmínku stejného nebo příbuzného studijního oboru/programu, včetně uchazečů z oborů/programů se zaměřením na vzdělávání vykonají přijímací zkoušku z pedagogicko-psychologické přípravy (tj. pedagogika, psychologie, speciální pedagogika, didaktika) k prověření příslušných kompetencí pro přijetí do navazujícího magisterského studia v učitelských studijních programech. 

      Uchazeč doloží výpis předmětů absolvovaných v předchozím bakalářském studiu, včetně jejich výsledků, spolu s dokladem o dosaženém vzdělání, popřípadě potvrzením o studiu, pokud ještě nebylo studium zakončeno, do 29. 02. 2024.

      Příbuznost absolvovaného studia posuzují na základě podkladů dodaných s přihláškou (do 29. 02. 2024) po přijetí přihlášky garanti příslušných navazujících magisterských programů prostřednictvím studijního oddělení fakulty, nejpozději k 30. 04. 2024, uchazeči budou vyrozuměni do 31. 05. 2024.

      Při nesplnění podmínky příbuznosti programu nemůže být uchazeč ke studiu přijat, a proto nebude dále pozván k přijímací zkoušce.

    • shrink expand

      Učitelství francouzského jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      HENDRICH, J. ; RADINA, O. ; TLÁSKAL, J. Francouzská mluvnice. Plzeň : Fraus, 2001 

      GRÉGOIRE, M. Grammaire progressive du français. Paris : CLE, 1997 

      ČERNÝ, J. Malé dějiny lingvistiky. Praha : Portál, 2005 

      WALTER, H. Le français dans tous les sens. Paris : Robert Lafont, 1988, 1993 

      DOHALSKÁ, M. ; SCHULZOVÁ, O. Fonetika francouzštiny. Praha : Karolinum, 2010 

      LEHMAN, A. ; MARTIN-BERTHET, F. Introduction à la lexicologie, sémantique et morphologie. Paris : Nathan, 2002 

      LAGARDE, A. ; MICHARD, L. Littérature française. Les grands auteurs français du programme – 16e, 17e,18e, 19e, 20e siècles. Paris : Bordas, 1990 a další vydání 

      ŠRÁMEK, J. Panorama francouzské literatury od počátků po současnost. Brno : Host, 2012 

      MITTERAND, H. Dictionnaire des œuvres du XXe siècle. Paris : Dictionnaires le Robert, 1995 

      FONTANNIER, P. Les figures du discours. Paris : Flammarion, 1977 

      WELLEK, R. ; WARREN, A. Teorie literatury. Olomouc : Votobia, 1966 

      Dále studijní literatura dílčích disciplín, které tvoří studijní plán bakalářského studijního oboru Francouzský jazyk.

      Učitelství anglického jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Lingvistika

      DUŠKOVÁ, L. et al. (2003 [1988]). Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia.

      DUŠKOVÁ, L. (2002). Syntax současné angličtiny. Sbírka textů a příkladů k syntaktickému rozboru. Praha, UK v Praze – nakladatelství Karolinum.

      DUŠKOVÁ et al. (2001). Morfologie současné angličtiny. Sbírka cvičení, příkladů a textů k morfologickému rozboru. Praha, UK v Praze – nakladatelství Karolinum.

      GREENBAUM, S., QUIRK, R. (1990). A Student ́s Grammar of the English Language. London: Longman.

      QUIRK, R. et al. (1985). A Comprehensive Grammar of the English Language. WF Appendix, Longman.

      ROACH, P. (1983). English Phonetics and Phonology. Cambridge: CUP.

      Literatura

      BRADBURY, M., Ruland, R. (1991). From Puritanism to Postmodernism. Penguin Books.

      BRADBURY, M (1994). The Modern British Novel. Penguin Books.

      HEAD, D. (2002). Modern British Fiction, 1950-2000. Cambridge: Cambridge University Press.

      PROCHÁZKA, M. et al. (2011). Lectures on American Literature. UK v Praze, Karolinum.

      ROGERS, P. (1994). The Oxford Illustrated History of English Literature. Oxford University Press.

      SANDERS, A. (2004). The Short Oxford History of English Literature. Oxford University Press.

      Didaktika

      HARMER, J. (2001). The Practice of English Language Teaching. Harlow: Longman, Pearson Education.

      SCRIVENER, J. (2005). Learning Teaching. Oxford: Macmillan.

      Pedagogicko-psychologická příprava

      Studijní literatura k testu z pedagogicko-psychologické přípravy je totožná se studijní literaturou předmětů, které tvoří pedagogicko-psychologickou přípravu v bakalářských studijních programech se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku.

       

      Úvod do pedagogiky

      Bendl, S. (2014). Nárys sociální pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

      Průcha, J. (2015). Přehled pedagogiky. Praha: Portál.

      Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál.


      Základy psychologie

      Helus, Z. (2006). Sociální psychologie pro učitele. Praha: Grada.

      Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.

      Plháková, A. (2005). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia.

       

      Základy didaktiky

      Hattie, J. (2022). Prokazatelné učení. Metodická příručka pro učitele: maximalizace vlivu na proces učení. Praha: Edukační laboratoř.

      Petty, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.

      Vališová, A., & Kovaříková, M. (2021). Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada.

       

      Základy speciální pedagogiky

      Slowík, J. (2016). Speciální pedagogika. Praha: Grada.

      Valenta, M. et al. (2014). Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál.

    • shrink expand

      The graduate is qualified as a teacher of the French language, literature and cultural studies at lower and upper secondary schools. He or she is equipped with theoretical knowledge both in diachronic and synchronic point of view on the French linguistics and literature, with language competence as well as with the ability to distinguish values and with the preconditions for his or her further scientific or creative activities. He or she is knowledgeable in European cultural history and can use knowledge and explanatory tools which provide the access to the understanding of the symbolic forms of European culture reflecting its fundamental principles and ideals. He or she is aware of the values (autonomy and autotely) of education and of its position in humanities. He or she is therefore ready to mediate, spread and protect these values and to balance the pragmatization of the spiritual heritage of the European culture which is nowadays interfering in education, art and culture. If the graduate does not intend to work as a teacher, then, given his or her language competence and general cultural knowledge, he or she might find employment in the public or the private sector or in media, for instance: editorial activity, guiding, cultural institutions, representative offices of the Ministry of Foreign Affairs, government institutions, state administration, institutions and bodies of European Union, Czech cultural centres in French-speaking countries, international humanitarian institutions, foreign companies, community service, tourism, banks and insurance companies, public and private TV and other media.