Language selection
  • čeština
  • english
User
  • Anonym

    Branch programme/details

    Teacher Education of Playing Instrument with double curriculum study Teacher Education of Musics for Lower and Upper Secondary Schools (0114TA300120 / 0114TA300092) - double subject study

    Faculty: Faculty of Education
    Study programme: Teacher Education of Playing Instrument (N0114A300120)
    Form of study: full-time
    Type of study: Master's (post-Bachelor)
    Language of instruction: Czech
    Expected minimum number of accepted students Expected number of accepted students: 3
    Standard length of study: 2 years
    Application type: Online

    Rate of admitted and total applicants in the past academic year

    4 / 7

    • You cannot apply for study of this programme/branch now.

    • shrink expand
      Application submission date: 29.02.2024
    • shrink expand
      Charge for an on-line application: 880
    • shrink expand

      Učitelství hry na nástroj pro 2. stupeň základní školy a střední školy - maior

      Studium magisterského programu Učitelství hry na nástroj navazuje na bakalářský studijní program Hra na nástroj se zaměřením na vzdělávání. Je určeno k získání plné kvalifikace k pedagogické, didakticko-umělecké, organizační a sociální práci v oboru. Dělí se na dvě profilace – hru na klavír a hru na smyčcové nástroje. Tyto nástroje jsou základně využívány i v oboru Hudební výchova a jejich výuka na pedagogické fakultě má dlouholetou tradici. Z předmětů teoretických, uměleckých i pedagogických si studenti odnášejí jak osobní odborný růst, tak znalosti a dovednosti potřebné k samostatné práci při vzdělávání mládeže i dospělých. Samostatným projektem studia je absolventský koncert. Schopnost dostát všem nárokům teoretického a didaktického studia a zároveň se umělecky prezentovat a organizačně takovou akci zabezpečit dává studentovi velké odborné zázemí pro práci učitele hudby ve všech typech ZUŠ, ZŠ a SŠ. Absolvent je plně vybaven kompetencemi jak v oblasti odborné, tak v oblasti řídící, organizační, administrativní, všeobecně vzdělávací, osobnostně a profesně kultivující. Je plně kvalifikován k všestranné pedagogické a organizační práci na základních uměleckých školách, může působit jako odborný pracovník pro zájmovou činnost, v oborové kombinaci s Hudební výchovou se jako nadstandardně umělecky připravený učitel uplatní na základních a středních školách, může vyučovat hudební pedagogiku a hudební psychologii na školách s hudebním uměleckým zaměřením. Je učitelem hudby s kompetencemi k vyučování v individuální i kolektivní výuce.

      Studijní program v plánu maior respektuje vyváženost oborové, didaktické a pedagogicko-psychologické složky přípravy dle standardů učitelské přípravy MŠMT. Pedagogicko-psychologická příprava zahrnuje předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, včetně pedagogicko-psychologické praxe. Součástí  je zpracování diplomové práce.

       

      Učitelství hudební výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy - minor

      Studijní program navazuje na bakalářský studijní program Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání. 

      Cílem studijního programu je poskytnout jeho absolventům ucelené magisterské vzdělání, které je připraví pro profesi učitele hudební výchovy na 2. stupni ZŠ a SŠ. Studijní program zohledňuje proporčnost kognitivní, didaktické a pedagogicko-psychologické složky přípravy, přičemž oborové poznatky získané v bakalářském stupni jsou v souladu se standardy učitelské přípravy MŠMT dále systemizovány a aplikovány v oborové didaktice a odborných předmětech s ní úzce souvisejících.
      Absolventi studijního programu jsou kompetentní samostatně vytvářet školní vzdělávací programy ve vzdělávací oblasti Umění a kultura. Jsou připraveni vyučovat hudební výchovu se všemi jejími aspekty ve sféře znalostí a dovedností.
      Studijní program staví na tvůrčí činnosti v oblasti hudební výchovy a její didaktiky. Oborová složka je zaměřena na hlubší porozumění hudebněvýchovné problematiky, která se promítá do výuky hudební výchovy na základní a střední škole. Hudební jevy a pojmy jsou představovány v širších souvislostech a vztazích mezi jednotlivými druhy vědy a umění. Hudebně didaktická složka je založena na poznatcích získaných v hudebně pedagogickém výzkumu a na osvědčených postupech ověřených v praxi.
      Hudebně teoretická a pedagogická složka může být následně prohloubena v doktorském studijním programu, např. Hudební teorie a pedagogika.

      Studijní program v plánu minor respektuje vyváženost oborové a didaktické složky přípravy dle standardů učitelské přípravy MŠMT.

    • shrink expand

      Přijímací zkouška má 3 části:

      1)   Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 30 b.

      2)   Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 30 b.

      3)   Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy (maior), max. 30 b.

      Celkem max. 90 b.

      1) Učitelství hry na nástroj pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Přijímací zkouška je talentová v rozsahu výstupních požadavků státní závěrečné zkoušky bakalářského studia programu Hra na nástroj se zaměřením na vzdělávání. Její obsah viz http://pages.pedf.cuni.cz/khv/studium/bc-studium/hra-na-nastroj/statni-bakalarska-zkouska/

      Přijímací zkouška vychází z tzv. profilujících (povinných) předmětů bakalářského studia Hra na nástroj se zaměřením na vzdělávání

      Přijímací talentová. zkouška má část praktickou a ústní. Přijímací zkouška je zaměřena na zjištění úrovně uměleckého talentu, interpretační erudice, znalostí, dovedností a komunikačních a sociálních schopností, jež jsou nezbytné pro následující didakticko-pedagogická studia programu. Uchazeč předloží seznam nastudovaného repertoáru za období bakalářského studia.
      Praktická část (20 bodů):

      Přibližně třicetiminutový reprezentativní program. 1 skladba velkého rozsahu (sonáta, svita, cyklus skladeb, variace, koncert), 1 koncertní etuda, 2 skladby odlišných stylových období.

      Hra zpaměti je podmínkou.

      Ústní část (10 bodů):
      Dějiny nástroje, literatura nástroje – koncertní, instruktivní, motivační pohovor.

      UCHAZEČ PŘILOŽÍ K ELEKTRONICKÉ PŘIHLÁŠCE NASKENOVANÉ SDĚLENÍ, ZDA SE HLÁSÍ KE STUDIU HRY NA KLAVÍR NEBO NA SMYČCOVÉ NÁSTROJE (NAPŘ. HOUSLE, VIOLONCELLO).

      2) Učitelství hudební výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Přijímací zkouška je talentová (celkem 30 bodů) má část ústní (15 bodů) a praktickou (15 bodů). 
      Ústní část – motivační pohovor na hudebně-pedagogické téma, hudební teorie, dějiny hudby, všeobecný kulturní rozhled, přehled o zaměření a obsahu alespoň 3 hudebněvýchovných a hudebněvědných periodik vydávaných v ČR a v zahraničí.
      Praktická část – v rozsahu výstupních požadavků praktické části státní závěrečné zkoušky bakalářského studia Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání. Její obsah viz web katedry hudební výchovy PedF.
      Podle svého uvážení si uchazeč zajistí vlastního korepetitora.

      Uchazeč musí u talentové zkoušky z HV získat nejméně 5 bodů (z 15) z ústní a 5 bodů (z 15) z praktické zkoušky. Pokud uchazeč v jedné z částí zkoušky získá méně než 5  bodů, hodnotí se celá talentová zkouška jako neúspěšná = 0 bodů.

       

      3) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy

      Maximální počet bodů 30 b. Test trvá 30 minut.

      Didaktický test prověřuje znalosti z povinných předmětů pedagogicko-psychologické přípravy (pedagogika, psychologie, speciální pedagogika, základy didaktiky) zařazených do tzv. společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku na úrovni výstupních požadavků pro bakalářské studium se zaměřením na vzdělávání. Kromě základních znalostí (terminologie, poznatky) jde i o schopnost aplikovat teoretické znalosti do řešení modelových situací v pedagogické praxi.

      Test je tvořen 20 znalostními otázkami (20 bodů) a 5 otázkami (10 bodů) k řešení modelových situací.

      Studijní plán společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku v aktuálním akademickém roce je dostupný na http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/).

    • shrink expand

      Admission to Master's studies is conditioned by completed secondary education confirmed by a school-leaving certificate. Admission to Post-Bachelor studies (Master's programme) is likewise conditioned by completed education in any type of study programme.



      Verification method: entrance exam
      Confirmation date (of entrance exam) from: 06.06.2024 Until: 18.06.2024
      Alternative date (of entrance exam): 25.06.2024 Until: 26.06.2024
    • shrink expand

      Základní podmínkou přijetí ke studiu je ukončené bakalářské studium stejného nebo příbuzného studijního programu.

      Ve shodě s koncepcí dvoustupňové učitelské přípravy dle Rámcových požadavků na studijní programy, jejichž absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků (MŠMT), bude na základě dodaných dokumentů posuzováno splnění minimálních požadavků na bakalářské programy se zaměřením na vzdělávání v oborové složce a oborově didaktické složce učitelské přípravy. Toto posouzení se ve stejném rozsahu týká jak absolventů bakalářských studijních programů se zaměřením na vzdělávání, tak absolventů ostatních bakalářských studijních programů. Požadavek na oborovou složku a oborově didaktickou složku učitelské přípravy v předchozím bakalářském studiu je stanoven v součtu na 62 kreditů za každý studijní program, do kterého se uchazeč hlásí ve sdruženém studiu. Počet požadovaných kreditů platí i pro studium s tzv. plným plánem (tzv. jednooborové studium).

       

      Všichni uchazeči, kteří splňují podmínku stejného nebo příbuzného studijního oboru/programu, včetně uchazečů z oborů/programů se zaměřením na vzdělávání vykonají přijímací zkoušku z pedagogicko-psychologické přípravy (tj. pedagogika, psychologie, speciální pedagogika, didaktika) k prověření příslušných kompetencí pro přijetí do navazujícího magisterského studia v učitelských studijních programech. 

      Uchazeč doloží výpis předmětů absolvovaných v předchozím bakalářském studiu, včetně jejich výsledků, spolu s dokladem o dosaženém vzdělání, popřípadě potvrzením o studiu, pokud ještě nebylo studium zakončeno, do 29. 02. 2024.

      Příbuznost absolvovaného studia posuzují na základě podkladů dodaných s přihláškou (do 29. 02. 2024) po přijetí přihlášky garanti příslušných navazujících magisterských programů prostřednictvím studijního oddělení fakulty, nejpozději k 30. 04. 2024, uchazeči budou vyrozuměni do 31. 05. 2024.

      Při nesplnění podmínky příbuznosti programu nemůže být uchazeč ke studiu přijat, a proto nebude dále pozván k přijímací zkoušce.

    • shrink expand

      Učitelství hry na nástroj pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      SÝKORA, V. J. Dějiny klavírního umění I-III. Netolice : Jc-Audio, 2005–2010.

      NEJGAUZ, G. O umění klavírní hry. Praha : SPN, 1983.

      PODHRADSKÁ, V.; SKLADANÝ, J. Dejiny a literatura huslí a violy I-III. Bratislava : VŠMU, 1988.

      Party a partitury evropské klasické nástrojové hudby 18.–21. stol. Notový materiál.

      Učitelství hudební výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      KOFROŇ, J. Učebnice harmonie. Praha: Editio Bärenreiter, 2002 a jiná vydání.

      SEDLÁK, F.; VÁŇOVÁ, H. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013.

      SMOLKA, J. a kol. Dějiny hudby. Brno; Praha: Togga, 2001.

      STUCHLÍKOVÁ, I.; JANÍK, T.  et al. Didaktiky expresivních oborů: tvorba a její reflexe ve výchově a vzdělávání. Brno : Masarykova univerzita, 2015.

      ZENKL, L. ABC hudebních forem. Praha: Editio Bärenreiter, 2006 a jiná vydání.

      Notový materiál evropské klasické nástrojové hudby 17.–21. stol.

      Hudebněvýchovná a hudebněvědná periodika – příklady: Hudební výchova, Hudební věda, Aura musica, Živá hudba, Slovenská hudba, International Journal of Music Education

      Pedagogicko-psychologická příprava

      Studijní literatura k testu z pedagogicko-psychologické přípravy je totožná se studijní literaturou předmětů, které tvoří pedagogicko-psychologickou přípravu v bakalářských studijních programech se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku.

       

      Úvod do pedagogiky

      Bendl, S. (2014). Nárys sociální pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

      Průcha, J. (2015). Přehled pedagogiky. Praha: Portál.

      Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál.


      Základy psychologie

      Helus, Z. (2006). Sociální psychologie pro učitele. Praha: Grada.

      Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.

      Plháková, A. (2005). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia.

       

      Základy didaktiky

      Hattie, J. (2022). Prokazatelné učení. Metodická příručka pro učitele: maximalizace vlivu na proces učení. Praha: Edukační laboratoř.

      Petty, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.

      Vališová, A., & Kovaříková, M. (2021). Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada.

       

      Základy speciální pedagogiky

      Slowík, J. (2016). Speciální pedagogika. Praha: Grada.

      Valenta, M. et al. (2014). Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál.

    • shrink expand

      Učitelství hry na nástroj pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Absolvent je plně vybaven kompetencemi jak v oblasti odborné, didaktické a pedagogické, tak v oblasti řídící, organizační, administrativní, všeobecně vzdělávací, osobnostně a profesně kultivující. Je plně kvalifikován k všestranné pedagogické a organizační práci na základních uměleckých školách, může působit jako odborný pracovník pro zájmovou činnost, v oborové kombinaci s Hudební výchovou se jako nadstandardně umělecky připravený učitel uplatní na základních a středních školách, může vyučovat hudební pedagogiku a hudební psychologii na školách s hudebním uměleckým zaměřením. Je připraven pracovat v profesích vyžadujících práci s lidmi v rámci svého odborného základu. Je aprobovaným učitelem pro výuku na ZUŠ, ZŠ a SŠ. Je učitelem hudby s kompetencemi k vyučování v individuální i kolektivní výuce. Absolventi magisterského studijního programu mají četné příležitosti dalšího vzdělávání. Na magisterské studium navazuje úzce specializované vědecké doktorandské studium v oboru Hudební teorie a pedagogika, jež umožňuje získání titulu Ph.D. Katedra realizuje též rigorózní řízení s možností získání titulu PhDr.

      Učitelství hudební výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Předpokládané uplatnění absolventa v následujících pracovních pozicích

      Primární uplatnění:

      - učitel hudební výchovy na 2. stupni základní školy a na škole střední.

      Sekundární uplatnění:

      - asistent pedagoga, volnočasový pedagog v zařízeních pro zájmovou činnost dětí, mládeže a dospělých v uvedeném oboru;

      - pracovník ve státní správě nebo soukromé sféře v oblasti kultury, osvětové činnosti, vzdělávání dospělých.