Application submission date: | 28.02.2022 |
---|
Faculty: | Faculty of Education |
---|---|
Study programme: | Teacher Education of Mathematics for Lower and Upper Secondary Schools (N0114A300095) |
Form of study: | full-time |
Type of study: | Master's (post-Bachelor) |
Language of instruction: | Czech |
Expected minimum number of accepted students Expected number of accepted students: | 3 |
Standard length of study: | 2 years |
Application type: | Online |
Application submission date: | 28.02.2022 |
---|
The goal of the study is to enable the graduates to acquire a complete master's education which will prepare them for the profession of a mathematics teacher at a lower and upper secondary school of all types. The programme respects a balance of cognitive, didactic and pedagogical-psychological parts of preparation and based on the standards of the Ministry of School, Youth and Sports, it is closely related to the bachelor degree of Mathematics oriented to education. Mathematical knowledge acquired in the bachelor study is further systematised and, via a series of courses (School mathematics from the point of view of university mathematics), connected to school mathematics. The core of education in the master's study lies in mathematics education which is based on the up-to-date didactic conception and research results. The graduates of the study programme will be prepared for the construction and application of school educational programmes with respect to the integration of different mathematical fields (arithmetic, algebra, geometry, statistics, financial mathematics, etc.)and different educational fields. They will be prepared to design and realise the teaching of mathematics aimed at understanding mathematics, with respect to various types of pupils requiring differentiated teaching.Studies primarily aim at the development of professional, pedagogical and psychological, communication and other personal and cultivation competences needed to become a teacher of pedagogy at secondary vocational schools and for other educational and coordination activities in the field of education. Apart from the intensification of professional scientific bases of pedagogical disciplines (following the contents of the bachelor studies), the aim is at the didactics of education and at the application of professional didactic competences in teaching practice. Special focus is on the methodology of pedagogical research, because one of the objectives is to make pedagogy teachers proficient among other things in proposing, implementing and evaluating empirical research in the field of education.
Přijímací zkouška má 3 části:
1) Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 30 b.
2) Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 30 b.
3) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy (maior), max. 30 b.
Celkem max. 90 b.
1) Učitelství matematiky pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Ústní přijímací zkouška. Maximální počet bodů za ústní zkoušku je 30 bodů (2 otázky po 15 bodech). Minimální počet bodů pro úspěšné složení ústní zkoušky je 6 bodů – pokud uchazeč této hranice nedosáhne, je jeho výsledek stanoven na 0 bodů.
Ústní přijímací zkouška se skládá z řešení úloh a teoretické zkoušky.
Uchazeč při ústní přijímací zkoušce předloží výpis absolvovaných matematicky zaměřených předmětů z předchozího vysokoškolského studia (z výpisu musí být patrný obsah absolvovaných kurzů).
Přijímací zkouška vychází z tzv. profilujících (povinných) předmětů bakalářského studia Matematika se zaměřením na vzdělávání. Pokrývá následující tematické okruhy:
Matematická logika, teorie čísel, lineární algebra, relační struktury, polynomy, útvary v E2, E3, E4 a jejich incidenční vztahy studované analyticky i synteticky, algebraické struktury, geometrické transformace v rovině studované syntetickou i analytickou metodou (shodnosti, podobnosti, stejnolehlosti, afinity v A2), Apolloniovy úlohy (pouze synteticky), kuželosečky (afinní a metrické vlastnosti kuželoseček), diferenciální počet funkcí jedné reálné proměnné, integrální počet funkcí jedné reálné proměnné, diferenciální rovnice, číselné posloupnosti a řady, teorie pravděpodobnosti, popisná statistika.
Přijímací zkouška z matematiky je stejná u programu s plány maior/minor i plného studijního plánu. Pokud se uchazeč přihlásí na maior/minor i plný studijní plán, koná přijímací zkoušku jen jednou.
2) Učitelství francouzského jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Zkouška z oboru maximálně 30 bodů
Přijímací zkouška je písemná a vychází z tzv. profilujících (povinných) předmětů bakalářského studia příslušného programu. Sestává z překladu z češtiny do francouzštiny a z písemné produkce na literární nebo obecně kulturní téma z oblasti francouzské literatury a kultury.
Překlad z češtiny do francouzštiny prověřuje zvládnutí všech lingvistických disciplín včetně bohatosti slovní zásoby v rozsahu bakalářského studijního programu, tedy na úrovni požadavků ke státní závěrečné zkoušce. Písemná produkce na zadané téma ověřuje znalost dějin francouzské literatury a orientaci v jejích vývojových tendencích od 16. století do roku 1930. Zároveň testuje úroveň odborného písemného projevu uchazeče, znalost adekvátní literárněvědné terminologie a schopnost formulovat vlastní pohled na dané téma, a to i na základě příkladů z četby.
Délka písemné zkoušky je 60 minut.
3) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy
Maximální počet bodů 30 b. Test trvá 30 minut.
Didaktický test prověřuje znalosti z povinných předmětů pedagogicko-psychologické přípravy (pedagogika, psychologie, speciální pedagogika, základy didaktiky) zařazených do tzv. společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku na úrovni výstupních požadavků pro bakalářské studium se zaměřením na vzdělávání. Kromě základních znalostí (terminologie, poznatky) jde i o schopnost aplikovat teoretické znalosti do řešení modelových situací v pedagogické praxi.
Studijní plán společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku v aktuálním akademickém roce je dostupný na http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/.
Admission to Master's studies is conditioned by completed secondary education confirmed by a school-leaving certificate. Admission to Post-Bachelor studies (Master's programme) is likewise conditioned by completed education in any type of study programme.
Verification method: | entrance exam | ||
---|---|---|---|
Confirmation date (of entrance exam) from: | 06.06.2022 | Until: | 21.06.2022 |
Alternative date (of entrance exam): | 27.06.2022 | Until: | 28.06.2022 |
Základní podmínkou přijetí ke studiu je ukončené bakalářské studium stejného nebo příbuzného studijního programu. Ve shodě s koncepcí dvoustupňové učitelské přípravy dle Rámcových požadavků na studijní programy, jejichž absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků (MŠMT), bude posuzováno splnění minimálních požadavků na bakalářské programy se zaměřením na vzdělávání dle příslušných složek učitelské přípravy, na základě posouzení doložených dokumentů. Toto posouzení se ve stejném rozsahu týká jak absolventů bakalářských studijních programů se zaměřením na vzdělávání, tak absolventů ostatních bakalářských studijních programů.
Uchazeč doloží výpis předmětů absolvovaných v předchozím bakalářském studiu, včetně jejich výsledků, spolu s dokladem o dosaženém vzdělání, popřípadě potvrzením o studiu, pokud ještě nebylo studium zakončeno, do 28. 02. 2022.
Posuzovány jsou složky učitelské přípravy: 1a) pedagogicko-psychologická příprava, 1b) oborová didaktika, 2) obor, 3) praxe. Vyžadované kredity pro jednotlivé složky:
I. Učitelské studijní programy s plnými studijními plány - dříve tzv. jednoobor
• 1a) pedagogicko-psychologická příprava 6 kreditů
• 1b) oborová didaktika 4 kredity,
• 2) obor 60 kreditů,
• 3) praxe 2 kredity
II. Učitelské studijní programy ve sdruženém studiu, se studijními plány maior (hlavní studijní plán) a minor (přidružený studijní plán) – dříve tzv. dvouobor
Za studijní program „maior“ i za studijní program „minor“ ve sdruženém studiu, do kterého se uchazeč hlásí, se vyžadují kredity pro jednotlivé složky učitelské přípravy za oba programy takto:
• 1b) oborová didaktika 4 kredity,
• 2) obor 60 kreditů,
• 3) praxe 2 kredity.
Pro program „maior“ se navíc vyžaduje složka 1a) pedagogicko-psychologická příprava v rozsahu 6 kreditů.
Uchazeči z ostatních bakalářských studijních oborů/programů mohou být přijati při posouzení příbuznosti navazujícího magisterského studijního programu s absolvovaným bakalářským studiem z hlediska složek učitelské přípravy dle Rámcových požadavků MŠMT (viz výše) a složení přijímacích zkoušek zahrnujících jednotlivé složky učitelské přípravy.
Příbuznost absolvovaného studia posuzují na základě podkladů dodaných s přihláškou (do 28. 02. 2022) po přijetí přihlášky garanti příslušných navazujících magisterských programů prostřednictvím studijního oddělení fakulty, nejpozději k 30. 4. 2022, uchazeči budou vyrozuměni do 31. 5. 2022. Ten, kdo splní podmínku příbuznosti programu, bude pozván k přijímací zkoušce. Při nesplnění podmínky příbuznosti programu nemůže být uchazeč ke studiu přijat, a proto nebude dále pozván k přijímací zkoušce.
Učitelství matematiky pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Vysokoškolské učebnice pokrývající výše uvedené tematické okruhy. Například:
ANDĚL, J. Matematická statistika. Praha: SNTL, 1985.
BLAŽEK, J. A kol. Algebra a teoretická aritmetika 1, 2. Praha: SPN, 1983, 1985.
BOČEK, L., ZHOUF, J. Planimetrie. Praha: PedF UK, 2009.
HEJNÝ, M., JIROTKOVÁ, D., STEHLÍKOVÁ, N. Geometrické transformace (metoda analytická). Praha: UK v Praze, PedF, 1997.
HRUŠA, K., DLOUHÝ, Z., ROHLÍČEK, J. Úvod do studia matematiky. Praha: Karolinum, 1991.
JELÍNEK, M. Transformace. Praha: SPN, 1976.
KATRIŇÁK, T. A kol. Algebra a teoretická aritmetika 1. Bratislava, Praha: ALFA, SNTL, 1985.
KUBÍNOVÁ, M., NOVOTNÁ, J. Posloupnosti a řady. Matematická analýza, teoretická aritmetika. Praha: Karolinum, 1997.
PLOCKI, A., TLUSTÝ, P. Pravděpodobnost a statistika pro začátečníky a mírně pokročilé. Praha: Prometheus, 2007.
STEHLÍKOVÁ, N., HEJNÝ, M., JIROTKOVÁ, D. Úvod do analytické geometrie. Praha: PedF UK, 2006.
SEKANINA, M. a kol. Geometrie 1. Praha: SPN, 1986.
VESELÝ, J. Matematická analýza pro učitele I, II. Praha: Matfyzpress, 1997, 1998.
VYŠÍN, J. Geometrie pro pedagogické fakulty I, II. Praha, Bratislava: SPN, 1965, 1966.
Učitelství francouzského jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
HENDRICH, RADINA, TLÁSKAL. Francouzská mluvnice. Plzeň : Fraus, 2001
GRÉGOIRE, M. Grammaire progressive du français. Paris : CLE, 1997
ČERNÝ, J. Malé dějiny lingvistiky. Praha : Portál, 2005
WALTER, H. Le français dans tous les sens. Paris : Robert Lafont, 1988, 1993
DOHALSKÁ, M.; SCHULZOVÁ, O. Fonetika francouzštiny. Praha : Karolinum, 2010
LEHMAN, A.; MARTIN-BERTHET, F. Introduction à la lexicologie, sémantique et morphologie. Paris : Nathan, 2002
LAGARDE, A.; MICHARD L. Littérature française. Les grands auteurs français du programme - 16e, 17e,18e, 19e, 20e siècles. Paris, 1990 a další vydání
ŠRÁMEK, J. Panorama francouzské literatury od počátků po současnost. Brno : Host, 2012
MITTERAND, H. Dictionnaire des oeuvres du XXe siècle. Paris : Dictionnaires le Robert, 1995
FONTANNIER, P. Les figures du discours. Paris : Flammarion, 1977
WELLEK, R.; WARREN, A. Teorie literatury. Olomouc : Votobia, 1966
Dále studijní literatura dílčích disciplín, které tvoří studijní plán bakalářského studijního oboru Francouzský jazyk.
Studijní literatura k testu z pedagogicko-psychologické přípravy je dostupná na webových stránkách:
- katedry pedagogiky, viz http://pages.pedf.cuni.cz/kssp/pro-uchazece/
- katedry psychologie, viz http://kpsold.pedf.cuni.cz/index.php?p=5
- katedry speciální pedagogiky, https://pages.pedf.cuni.cz/ksppg/prijimaci-rizeni
The graduate of the study programme will acquire necessary knowledge and skills for the profession of a mathematics teacher at a lower and upper secondary school of all types. He/she has wide mathematical, didactic and pedagogical-psychological education. He/she is equipped with knowledge and skills from basic mathematical fields, from problem solving and from the history of mathematical thinking. He/she can apply modern didactic methods and forms of work in the teaching of mathematics in a creative way. He/she is able to cooperate on the construction and application of school educational programmes including inter-subject connections. He/she is prepared to design and realise the teaching of mathematics aimed at understanding mathematics, with respect to various types of pupils requiring differentiated teaching. He/she is able to identify pupils talented for mathematics and pupils with special learning needs and provide them with systematic support. He/she is able to use results of research in mathematics education in the design of his/her own teaching and in the diagnosis of pupils' mistakes and their re-education. The graduate of the study programme is a fully qualified mathematics teacher at a lower and upper secondary school of all types. His/her wide mathematics, social-scientific and pedagogical-psychological education creates good prerequisites for an independent choice of professional orientation. He/she is a teacher who can react to the needs of teaching at different levels and types of school in a creative way. He/she can work outside the educational system, for examples, in media, bureaus and institutions aimed at education and work with pupils talented in mathematics. He/she can continue with his/her education within a doctoral study in Mathematics Education which is accredited at the Faculty of Education, Charles University.Graduates of the study programme Teaching pedagogy at higher secondary schools show deep knowledge of professional subjects of pedagogy, know principles of their structure and their ties to related disciplines. They are equipped with theoretical knowledge and practical skills needed for teaching pedagogy and related subjects, they can use interdisciplinary approach towards educational contents and to apply modern teaching methods, they can creatively develop respective educational fields of national curricular documents into the curriculum of a specific secondary and higher vocational school. They also have basic competence in planning and carrying out of empiric research in the field of schooling and education.