Application submission date: | 28.02.2022 |
---|
Faculty: | Faculty of Education |
---|---|
Study programme: | Special Education (B0111A190012) |
Form of study: | combined |
Type of study: | Bachelor's |
Language of instruction: | Czech |
Expected minimum number of accepted students Expected number of accepted students: | 35 |
Standard length of study: | 3 years |
Application type: | Online |
Rate of admitted and total applicants in the past academic year
42 / 334Application submission date: | 28.02.2022 |
---|
The aim of the study program is to prepare specialists in the field of special education to apply contact educational and activation activities aimed at people with physical, mental and social disadvantages with an emphasis on prevention of secondary consequences. Based on this, to prepare special pedagogues for special pedagogical activities in classes and schools established according to § 16 article 9 of the School Act, elementary schools, special elementary schools, elementary schools for pupils with speech disorders and auditory impairment as assistant teachers, in preschools, in preschools educating children with intellectual or physical disability, visual orauditoryimpairment, severe speech disorders,severe developmental learning disabilities, severe developmental behavioral disorders, multiple disabilities or autism.
Přijímací zkouška je jednokolová.
Písemný test: Jde o test středoškolských znalostí z oblastí relevantních pro studium speciální pedagogiky (biologie člověka, humanitní vědy). Test se skládá ze 40 otázek, trvá 20 minut, maximální možný počet získaných bodů je 40. Test slouží k prověření znalostí nutných pro pochopení biologické podstaty zdravotního postižení a sociálního kontextu života člověka se znevýhodněním. Náročnost znalostního testu vychází z učebních osnov výukových předmětů Biologie pro čtyřletá gymnázia a Základy společenských věd pro střední školy. Test je připravován Katedrou speciální pedagogiky PedF UK.
Test trvá 20 min.
Test je shodný s testem pro programy Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání a Speciální pedagogika/Logopedie.
Admission to Bachelor's studies is conditioned by completed secondary education confirmed by a school-leaving certificate.
Verification method: | entrance exam | ||
---|---|---|---|
Confirmation date (of entrance exam) from: | 06.06.2022 | Until: | 21.06.2022 |
Alternative date (of entrance exam): | 27.06.2022 | Until: | 28.06.2022 |
NOVOTNÝ, Ivan a HRUŠKA, Michal. Biologie člověka. 5., rozšířené a upravené vydání. Praha: Fortuna, 2015. ISBN 978-80-7373-128-1.
DENGLEROVÁ, Denisa et al. Společenské vědy pro střední školy. 1. díl. Brno: Didaktis, 2009. ISBN 978-80-7358-144-2.
DUFEK, Pavel et al. Společenské vědy pro střední školy. 2. díl. Brno: Didaktis, 2010. ISBN 978-80-7358-152-7.
DOBEŠOVÁ, Lenka et al. Společenské vědy pro střední školy. 3. díl. 2. vyd., aktualiz. a dopl. v souladu s novým občanským zákoníkem. Brno: Didaktis, 2014. ISBN 978-80-7358-233-3.
BRÁZDA, Radim et al. Společenské vědy pro střední školy. 4. díl. Brno: Didaktis, 2011. ISBN 978-80-7358-175-6.
A graduate of the bachelor study program obtains general as well as professional skills. Graduates of a bachelor's degree program Special Education are expected to work in assistant positions in education, health care and social services where they are in personal contact with children, pupils or adults with disabilities. Graduate has necessary skills for professional communication and cooperation with parents of children and pupils as well as teachers from special and regular mainstream schools. Qualification readiness and level of professional adaptability on conditions and requirements of employment: Gained competences for education of children/pupils with special educational needs according to Law no. 563/2004 Coll., on Professionals in Education and Change of Selected Law as amended.