Language selection
  • čeština
  • english
User
  • Anonym

    Branch programme/details

    Education with double curriculum study Art Education for Teacher Education (0111RA190018 / 0114RA320002) - double subject study

    Faculty: Faculty of Education
    Study programme: Education (B0111A190018)
    Form of study: full-time
    Type of study: Bachelor's
    Language of instruction: Czech
    Expected minimum number of accepted students Expected number of accepted students: 5
    Standard length of study: 3 years
    Application type: Online

    Rate of admitted and total applicants in the past academic year

    3 / 6

    • You cannot apply for study of this programme/branch now.

    • shrink expand
      Application submission date: 28.02.2022
    • shrink expand
    • shrink expand

      The concept of the programme comes from the premise that number of graduates may start their work practice right after their graduation, whilst others may continue with their follow-up master study of pedagogy. Therefore, this programmes’ curriculum contains both subjects that allow the first group to acquire knowledge and skills enabling them to find their use as educators and leisure-time teachers, as well as subjects that lay foundation for the other group’s follow-up master studies. In the course of the bachelor study teamwork skills are developed, at the same time specific professional traits of character are shaped via the contents as well as applied methods, in particular self-regulation, healthy self-confidence, self-knowledge and empathy. The important part of the study programme is practice. Students are progressively familiarized with real conditions of basic professions they are prepared for in the course of their studies (both bachelor and master) using collective in-class observations. As part of their practice students sit in classes of various schools, educational facilities, learn how to analyse and evaluate internal and external factors which influence their activities. One of the most substantial features of the bachelor study programme is the focus on active, individual and team activities of students.The bachelor study program continues a graduated secondary education. It intertwines the fields of art and its theory with Art Pedagogy and Art Education´s Didactics, with basics of teaching propedeutics. The bachelor program focuses on developing students’ reflective practice and visual communication. It focuses on developing visual literacy of the students, their acquiring knowledge of theory and history of art, the elementary knowledge of Art Education´s didactics and reflective art practice. The aim of the study program is to develop visual literacy in the students and to promote their ability to use visual art in the context of today´s visually biased culture, while reflecting expert knowledge of their art and cultural education, which represents a potential in further development of cultivation and democratization of the society.

    • shrink expand

      Přijímací zkouška má dvě části:

      1. Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 40 b.

      2. Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 40 b.

      Celkem max. 80 b.

       

      Pedagogika

      Přijímací zkouška se skládá z písemného testu (max. 40 bodů). Test obsahuje otázky zaměřené na důkladné porozumění odbornému textu (10 položek) a dále otázky znalostní (10 položek). Znalostní otázky se týkají základů společenských věd (především filozofie, psychologie a sociologie) v rozsahu učiva gymnázia a dále přehledu uchazeče o současném školství. Celkem test obsahuje 20 uzavřených otázek s nabídkou čtyř možností, z nichž jen jedna je správná. Maximální doba písemného testu je 25 min.

      Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání

      Přijímací řízení do studia je jednokolové a prověřuje:

      -orientaci uchazeček/uchazečů ve vývoji, proměnách a současnosti výtvarného umění a vizuální kultury

      -vizuální gramotnost uchazeček/uchazečů

      -schopnost využít výtvarných prostředků k autorskému vyjádření

      Maximální počet dosažených bodů celkem: 40 bodů

      Minimální počet bodů pro úspěšné složení testu je 15 bodů. Pokud uchazeč této hranice nedosáhne je jeho výsledek stanoven na 0 bodů.

      Oborový test

      Prověří orientaci uchazeče v historii českého i světového výtvarného umění (s důrazem na 20. století a současnost). Předpokládá se základní informovanost o aktuálním dění v současném výtvarném umění a vizuální kultuře. Očekává se úroveň znalostí a dovedností, které by měl/a podle rámcových vzdělávacích programů dosahovat absolvent/ka SŠ. Obsahové rámce a obrazový materiál otázek této části zkoušky budou čerpány převážně z publikací uvedených v doporučené literatuře.  Součástí testu jsou úkoly prověřující schopnost verbálně i malířsky interpretovat předložená umělecká díla.

      Oborový test má tyto části:

      1) Historie a současnost výtvarného umění (0–10 bodů)

      2) Verbální interpretace uměleckého díla (0-6 bodů)

      Uchazeč/ka napíše na maximálně šest řádek odpovědi na otázky k předložené reprodukci uměleckého díla. Kritéria hodnocení: věcnost, poučenost, komplexnost a odborná jazyková úroveň, to vše měřeno s ohledem na předepsané studijní zdroje.

      3) Malířská/kresebná interpretace uměleckého díla (0-12 bodů)

      Uchazeč/ka volně zpracuje téma předloženého uměleckého díla, na které malířsky/kresebně barevně reaguje. K tomu použije dostupné výtvarné prostředky (pastelky, tužka, fixa aj.). Kritéria hodnocení: úroveň výtvarného vyjádření; smysl pro barevné řešení, kompozici a obsah; použití výtvarných prostředků a obrazová jednota celku.

      4) Kresebná studie podle skutečnosti: (0-12 bodů)

      Kresba tužkou – kresebné vyjádření tvarových, světelných a prostorových jevů a vztahů skupiny předmětů, které každý uchazeč obdrží a sám uspořádá. Kritéria hodnocení: rozvržení kresby v ploše formátu spolu s originálním využitím modelů; vyjádření prostorovosti a vztahu mezi předměty kreslířskými prostředky; kvalita linie a kontrastu; vystižení jedinečnosti materiálu a proporce jednotlivých předmětů. K praktické oborové zkoušce si přineste: měkkou tužku, plastickou pryž, pastelky, olejové pastely, fixy, které se nepropíjí.

      Část přijímací zkoušky „Oborový test z výtvarné výchovy“ je shodná pro všechny studijní programy Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání minor/maior a v plném plánu. Uchazeč ji tak vykoná pouze jednou.

    • shrink expand

      Admission to Bachelor's studies is conditioned by completed secondary education confirmed by a school-leaving certificate.



      Verification method: entrance exam
      Confirmation date (of entrance exam) from: 06.06.2022 Until: 21.06.2022
      Alternative date (of entrance exam): 27.06.2022 Until: 28.06.2022
    • shrink expand

      Pedagogika

      ADAMOVÁ, L., DUDÁK, V., VENTURA, V. Základy filosofie, etiky: Základy společenských věd III. Praha: Fortuna, 2001.

      BENDL, S. a kol. Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada, 2015.

      GILLERNOVÁ, I., BURIÁNEK, J. Základy psychologie, sociologie: Základy společenských věd I. Praha: Fortuna, 2001.

      PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2015.

      Odborné časopisy o výchově a školství (např. Rodina a škola, Informatorium 3-8, Učitelské noviny apod.).

      Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání

      BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997 a další vyd.

      GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1991.

      CHALUPECKÝ, J. Nové umění v Čechách. Praha: H&H, 1994.

      LINDAUROVÁ, L. a kol. Mezera - Mladé umění v Česku 1990-2014. Praha: Společnost Jindřicha Chalupeckého, 2014.

      MORGANOVÁ, P. ed. Začátek století/Beginning of the Century. Praha. Arbor vitae, 2012.

      ŠAMŠULA, P., ADAMEC, J., BLÁHA, J., HIRSCHOVÁ, J. Průvodce výtvarným uměním I - IV. Praha, SPL, Práce 1994 - 1996 a další vyd.

    • shrink expand

      Graduates of the bachelor study of pedagogy acquire knowledge and skills of both general as well as specifically professional nature; above all they are able to apply knowledge of educational disciplines in real pedagogical situations: to plan, put into practice and evaluate leisure-time education, to participate in children and youth school education under the leadership of an expert teacher, to apply adequate forms of communication while in interaction with both children and adults. Furthermore, graduates can apply and adequately propagate principles of healthy lifestyle and prevention of risk behaviour both in their professional and private life. Graduates can utilize the bases of general university education in the lifelong cultivation of their personalities and during their educational work with various types of clients.

      The graduates are personalities with specialized knowledge of theory and history of visual art, with focus on education. They are able of intertwining theoretical work with artistic practice and of developing art as a way of communicating and understanding. They are able to utilize visual art´s activities in concord with the other subject that they specialize in, as means of developing a creative personality and as a specific means of cultivating of the social space.