Application submission date: | 28.02.2022 |
---|
Faculty: | Faculty of Education |
---|---|
Study programme: | German Language for Teacher Education (B0114A090016) |
Form of study: | full-time |
Type of study: | Bachelor's |
Language of instruction: | Czech |
Expected minimum number of accepted students Expected number of accepted students: | 8 |
Standard length of study: | 3 years |
Application type: | Online |
Possibility of exemption from entrance examination: | yes |
Rate of admitted and total applicants in the past academic year
6 / 9Application submission date: | 28.02.2022 |
---|
This study programme provides education in linguistics, history of German written literature and the disciplines of culturology. Apart from theoretical disciplines there is also practical learning of German language. The emphasis is on a practice of conversation, practising writing skills, the standard pronunciation and the elimination of mistakes caused by interference with the mother tongue. They gain the knowledge of methodology during the last year of this study programme from the introductory chapters focusing on metamethodology. Students apply their knowledge and skills in a seminar which is practice-oriented. They confront it with reality, i.e. in teaching German during their assistant practice in schools. Students have a wide choice of compulsory seminars in which they have the opportunity to develop their competence in linguistics, literature and language and culturology knowledge. The main goal of the bachelor study programme is to establish basis for the Master study programme which prepares teachers of German language in primary and secondary schools. Therefore, a methodological intent of students is gradually formed in all disciplines.The primary aim of the study program Introduction to Social Sciences with a Focus on Education is to provide broad general education in social sciences and some humanities: sociology, political science, law, sociocultural anthropology, developmental and social psychology and psychology of personality, religious studies and economy as well as in philosophy and ethics. The specific features of the program are interdisciplinarity and focus on topical problems of the recent world. Attention is, thus, paid to, among others, such themes as contemporary problems of democracy, history of political parties, questions of collective identities, anthropology of family, world religions, globalization processes and international relations as well as environmental ethics. Both theoretical and practical training in didactics and psychology and education methodologies are a part of the package. The program is unique in providing a broad horizon of knowledge in the field of social sciences and philosophy. The goal is to endow students with skills and knowledge that allow them to continue studying the master program Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools – Introduction to Social Sciences, or to enroll in any other master program in social sciences of students’ choice.
Přijímací zkouška má dvě části:
1. Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 40 b.
2. Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 40 b.
Celkem max. 80 b.
Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání
Přijímací zkouška je pouze písemná. Ověřovány jsou znalosti tvarosloví, větné skladby a slovní zásoby německého jazyka, dále porozumění středně těžkému psanému textu v německém originále a základní znalosti z německy psané literatury i z reálií německy mluvících zemí včetně reálií Čech a Moravy s ohledem na česko-německé, resp. česko-rakouské vztahy. Uchazeč musí v testu rovněž prokázat hlubší zájem o program a širší politický a kulturní rozhled ve světovém dění minulém a současném, zejména ve vztahu k německy mluvícím zemím. Písemný test je koncipován formou otázek s výběrem odpovědi. Předpokládají se celkové vstupní jazykové dovednosti na úrovni B1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.
Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání
Přijímací zkouška probíhá formou písemného testu (max. 40 b.). Předpokladem zdárného zvládnutí testu jsou znalosti středoškolského (gymnaziálního) učiva, jež v současné době zahrnuje základní poznatky z filozofie, historie, práva, politologie, ekonomie, etiky, sociologie a psychologie. Charakter studijního programu zároveň vyžaduje též znalosti kulturně historické a určitou orientaci v současném ekonomickém, politickém a kulturním dění. V závislosti na epidemické situaci může být test realizován v prostředí e-learningu MOODLE.
Délka trvání testu je 40 min.
Admission to Bachelor's studies is conditioned by completed secondary education confirmed by a school-leaving certificate.
Verification method: | entrance exam | ||
---|---|---|---|
Confirmation date (of entrance exam) from: | 06.06.2022 | Until: | 21.06.2022 |
Alternative date (of entrance exam): | 27.06.2022 | Until: | 28.06.2022 |
Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání
Uchazeč může požádat děkana fakulty o upuštění od přijímací zkoušky z programu Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání. Ve druhém programu, do kterého se uchazeč hlásí, musí zkoušku vykonat, není-li od ní upuštěno.
Žádost se podává v listinné formě nejpozději do 28. 2. 2022, součástí žádosti je kopie certifikátu o úspěšném složení zkoušky z německého jazyka na úrovni C1 nebo C2.
V případě, že bude podmínka pro upuštění od přijímací zkoušky splněna až po výše uvedeném termínu podání žádosti, je možno příslušný certifikát podat nejpozději do 31. 5. 2022. Samotnou žádost je však i v tomto případě nutno podat do 28. 2. 2022. Pokud děkan žádosti vyhoví, obdrží uchazeč rozhodnutí o upuštění od přijímací zkoušky a započte se mu maximální počet bodů uvedený v kritériích hodnocení daného programu. Pokud nebude žádosti o upuštění od přijímací zkoušky vyhověno, obdrží uchazeč taktéž rozhodnutí a platí pro něj termín přijímací zkoušky uvedený v pozvánce. Pokud uchazeč nedoloží požadovaný certifikát do 31. 5. 2022, dostaví se v den konání přijímací zkoušky a přijímací zkoušku vykoná.
Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání
BERGLOVÁ, E., FORMÁNKOVÁ, E., MAŠEK, M. Moderní gramatika němčiny. Plzeň: Fraus, 2012.
JUSTOVÁ, H. Deutschsprachige Länder. Praha: Fragment, 2006. (nebo jiné publikace se zaměřením na reálie německy mluvících zemí, například HOMOLKOVÁ, B. Reálie německy mluvících zemí. Plzeň: Fraus, 1997 a další vydání).
NOVOTNÝ, J. a kol. Literatura v souvislostech 1. Plzeň: Fraus, 2010. S. 34, 51, 87, 101, 120, 142-143.
JAKUBÍČEK, D. Literatura v souvislostech 2. Plzeň: Fraus, 2011. S. 13-20, 106, 118, 139, 145, 150, 154.
JAKUBÍČEK, D. Literatura v souvislostech 3. Plzeň: Fraus, 2013. S. 12, 14, 21-22, 24, 47-51, 77, 103-120, 123-124, 143-148, 164, 168, 204.
CHROBÁK, J., HORSÁKOVÁ, M. a V. PORTEŠOVÁ. Literatura v souvislostech 4. Plzeň: Fraus, 2014. S. 33-38, 86-88, 131-133, 171-177, 217-220.
Učebnice německého jazyka na úrovni střední a vyšší pokročilosti, např. Sprechen Sie Deutsch?, Němčina pro jazykové školy nově, Schritte international, Delfin, Tangramm aktuell, Themen aktuell, Německy s úsměvem nově, Studio d, Studio 21, Německy od Adama, Prima, Beste Freunde aj.
Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání
ADAMOVÁ, Lenka, VENTURA, Václav a DUDÁK, Vladislav. Základy filosofie, etiky: základy společenských věd: pro střední školy. Praha: Fortuna, 2001..
BĚLINA, Pavel et al. Dějiny zemí Koruny české. II., Od nástupu osvícenství po naši dobu. Praha: Paseka, 2003
BURIÁNEK, Jiří. Sociologie pro střední školy a vyšší odborné školy. Praha: Fortuna, 2001.
ČORNEJ, Petr et al. Dějiny zemí Koruny české. I., Od příchodu Slovanů do roku 1740. Praha: Paseka, 2003.
DAVID, Roman. Politologie: základy společenských věd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007..
EICHLER, Bohuslav, RYSKA, Radovan a SVOBODA, Vladimír. Základy státoprávní teorie, ekonomie a ekonomiky, neformální logiky: základy společenských věd: pro střední školy. Praha: Fortuna, 2007.
FÜRST, Maria a HALMER, Nikolaus. Filozofie. Praha: Fortuna, 1994..
GILLERNOVÁ, Ilona a BURIÁNEK, Jiří. Základy psychologie, sociologie: základy společenských věd. Praha: Fortuna, 2001.
HELUS, Zdeněk. Psychologie pro střední školy. Praha: Fortuna, 2003.
JANDOUREK, Jan. Průvodce sociologií. Praha: Grada, 2008.
JIRÁSKOVÁ, Věra. Občan v demokratické společnosti: [učebnice pro střední školy]. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999.
Kol. autorů. Občanský a společenskovědní základ díly: Právo, Ekonomie, Politologie, Sociologie/Média, Filozofie, Psychologie. Brno, Computer Media.
Kol. autorů. Společenské vědy pro střední školy 1. díl - 4. díl. Brno, Didaktis.
LIESSMANN, Konrad Paul a ZENATY, Gerhard. O myšlení: úvod do filozofie. Olomouc: Votobia, 1994.
PAVLINCOVÁ, Helena a kol. Slovník: judaismus, křesťanství, islám. Praha: Mladá fronta, 1994.
PELCOVÁ, Naděžda a kol. Evropské myšlenkové tradice k hodnotám evropské civilizace. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 1998.
PELCOVÁ, Naděžda a PEŠKOVÁ, J. a kol. Základy společenských věd I. - IV. Praha: Eurolex Bohemia, 2005.
PETŘÍČEK, Miroslav. Úvod do (současné) filosofie: [11 improvizovaných přednášek]. Praha: Herrmann & synové, 1997.
RYSKA, Radovan, PUŠKINOVÁ, Monika a HUMENIUKOVÁ, Renáta. Právo pro střední školy. Praha: Eduko nakladatelství, s.r.o., 2019..
STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007..
TICHÁ, Milena. K aktuálním ekonomickým problémům. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004.
Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání
Pro zájemce bude otevřen přípravný kurz. Bližší informace budou uvedeny na webových stánkách katedry germanistiky: http://tarantula.ruk.cuni.cz/KG-1.html
The bachelor's graduate has extensive knowledge of German language, literature and culture, which he / she is able to place in the wider European context, is capable of independent development and further education in the field of study. The communicative competence of the graduate reaches the upper limit of level B2, in some aspects overlapping to level C1 according to the Common European Framework of Reference. The study is conceived as a potential basis for a follow-up master's degree in German language teaching for the 2nd level of primary and secondary schools and other related fields of study in the field of German studies. A graduate who will not continue in the follow-up master's degree will find employment in the field of education as an educator, leisure time teacher and assistant to a qualified teacher. Due to the achieved level of language competence, it can find employment outside the sphere of education in various domestic and international institutions and organizations, in the media and news agencies.The graduates of the study program acquire a broad introductory education in social sciences – sociology, political sciences, law, social, cultural and linguistic anthropology, religious studies, psychology and economy. They have an elementary overview about philosophy, its history and its basic forms of inquiry – ontology, epistemology and philosophy of human existence as well as philosophy of language. The graduates are able to understand ethics from historical perspective as well as from a point of view that relates ethic to fundamental problems of contemporary world and its prospects. They are able to think about those themes in psychology, educational and didactical context. All that allows them to continue studying the master program Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools – Introduction to Social Sciences, or to enroll in any other master program in social sciences of students’ choice. The graduates have knowledge and skills that are useful for working in both governmental and public administration, in institutions dealing with social problems or in NGOs focusing on those questions. They may find a job in institutions and organizations specialized in research, development and innovations in the field of education. Due to a broad education in social sciences, they can work in media. The graduates shall have skills that allow them to find a job in the administrative departments of Czech and international companies. The graduates are trained in team work and able to design and solve various projects. They are able to provide elementary analyses of the kind that is typical for social sciences.