Language selection
  • čeština
  • english
User
  • Anonym

    Branch programme/details

    Mathematics for Teacher Education with double curriculum study Education (0114RA170007 / 0111RA190018) - double subject study

    Faculty: Faculty of Education
    Study programme: Mathematics for Teacher Education (B0114A170007)
    Form of study: combined
    Type of study: Bachelor's
    Language of instruction: Czech
    Expected minimum number of accepted students Expected number of accepted students: 3
    Standard length of study: 3 years
    Application type: Online
    Possibility of exemption from entrance examination: yes

    Rate of admitted and total applicants in the past academic year

    3 / 4

    • You cannot apply for study of this programme/branch now.

    • shrink expand
      Application submission date: 28.02.2022
    • shrink expand
    • shrink expand

      The goal of bachelor degree in Mathematics aimed at education is to ensure that students acquire wide general education in mathematics within a wider context of university education including basics of pedagogy and psychology, to develop students’ mathematical culture and to prepare them for practical applications of acquired knowledge in their future jobs, mainly within out-of-school education of children, youth and adults and in public administration when handling data. The bachelor degree in Mathematics aimed at education has been prepared in such a way that the expected priority of its graduates is to continue in master studies to become lower and upper secondary mathematics teachers. With regard to the structure of a single-subject study, the graduates are also prepared to continue in master studies in other fields such as economy or financial mathematics.The concept of the programme comes from the premise that number of graduates may start their work practice right after their graduation, whilst others may continue with their follow-up master study of pedagogy. Therefore, this programmes’ curriculum contains both subjects that allow the first group to acquire knowledge and skills enabling them to find their use as educators and leisure-time teachers, as well as subjects that lay foundation for the other group’s follow-up master studies. In the course of the bachelor study teamwork skills are developed, at the same time specific professional traits of character are shaped via the contents as well as applied methods, in particular self-regulation, healthy self-confidence, self-knowledge and empathy. The important part of the study programme is practice. Students are progressively familiarized with real conditions of basic professions they are prepared for in the course of their studies (both bachelor and master) using collective in-class observations. As part of their practice students sit in classes of various schools, educational facilities, learn how to analyse and evaluate internal and external factors which influence their activities. One of the most substantial features of the bachelor study programme is the focus on active, individual and team activities of students.

    • shrink expand

      Přijímací zkouška má dvě části:

      1. Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 40 b.

      2. Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 40 b.

      Celkem max. 80 b.

      Matematika se zaměřením na vzdělávání 

      Uchazeč má v písemném testu projevit znalosti a dovednosti z matematiky odpovídající úrovni gymnázia. Test obsahuje 20 úloh, z nichž každá je hodnocena dvěma body. Minimální počet bodů pro úspěšné složení písemného testu je 10 bodů. Pokud uchazeč této hranice nedosáhne, je jeho výsledek stanoven na 0 bodů. U přijímacích zkoušek není dovoleno používat žádné technické prostředky (jako kalkulačky nebo mobilní telefony) ani písemné materiály (včetně tabulek).

      Délka trvání testu je 60 minut.

      Přijímací zkouška z matematiky je stejná u programu s plány maior/minor i plného studijního plánu. Pokud se uchazeč přihlásí na maior/minor i plný studijní plán, koná přijímací zkoušku jen jednou.

      Pedagogika

      Přijímací zkouška se skládá z písemného testu (max. 40 bodů). Test obsahuje otázky zaměřené na důkladné porozumění odbornému textu (10 položek) a dále otázky znalostní (10 položek). Znalostní otázky se týkají základů společenských věd (především filozofie, psychologie a sociologie) v rozsahu učiva gymnázia a dále přehledu uchazeče o současném školství. Celkem test obsahuje 20 uzavřených otázek s nabídkou čtyř možností, z nichž jen jedna je správná. Maximální doba písemného testu je 25 min.

    • shrink expand

      Admission to Bachelor's studies is conditioned by completed secondary education confirmed by a school-leaving certificate.



      Verification method: entrance exam
      Confirmation date (of entrance exam) from: 06.06.2022 Until: 21.06.2022
      Alternative date (of entrance exam): 27.06.2022 Until: 28.06.2022
    • shrink expand

      Matematika se zaměřením na vzdělávání 

      Uchazeč může požádat děkana fakulty o upuštění od přijímací zkoušky z programu Matematika se zaměřením na vzdělávání. Ve druhém programu, do kterého se uchazeč hlásí, musí zkoušku vykonat, není-li od ní upuštěno.

      Žádost se podává písemně v listinné formě nejpozději do 28. 2. 2022. Součástí žádosti je potvrzení, že uchazeč byl účastníkem krajského kola matematické olympiády kategorie A nebo úspěšným řešitelem krajského kola kategorie B nebo C nebo získal v soutěži Matematický klokan aspoň 80 bodů v kategoriích Junior nebo Student nebo potvrzení, že absolvoval Národní srovnávací zkoušky SCIO z matematiky a umístil se mezi 40 % nejlepšími, nebo potvrzení, že uspěl ve společné části maturitní zkoušky z matematiky a umístil se mezi 40 % nejlepšími, nebo potvrzení, že uspěl v didaktickém testu nepovinné zkoušky profilové části maturitní zkoušky Matematika+ nebo Matematika rozšiřující.

      V případě, že bude podmínka pro upuštění od přijímací zkoušky splněna až po výše uvedeném termínu podání žádosti, je možno příslušný certifikát podat nejpozději do 31. 5. 2022. Samotnou žádost je však i v tomto případě nutno podat do 28. 2. 2022. Pokud děkan žádosti vyhoví, obdrží uchazeč rozhodnutí o upuštění od přijímací zkoušky a započte se mu maximální počet bodů uvedený v kritériích hodnocení daného programu. Pokud nebude žádosti o upuštění od přijímací zkoušky vyhověno, obdrží uchazeč taktéž rozhodnutí a platí pro něj termín přijímací zkoušky uvedený v pozvánce. Pokud uchazeč nedoloží požadovaný certifikát do 31. 5. 2022, dostaví se v den konání přijímací zkoušky a přijímací zkoušku vykoná.

    • shrink expand

      Matematika se zaměřením na vzdělávání 

      Série učebnic matematiky pro gymnázia: 
      Autorský kolektiv. Matematika pro gymnázia. Praha: Nakladatelství Prometheus.

      Pedagogika

      ADAMOVÁ, L., DUDÁK, V., VENTURA, V. Základy filosofie, etiky: Základy společenských věd III. Praha: Fortuna, 2001.

      BENDL, S. a kol. Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada, 2015.

      GILLERNOVÁ, I., BURIÁNEK, J. Základy psychologie, sociologie: Základy společenských věd I. Praha: Fortuna, 2001.

      PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2015.

      Odborné časopisy o výchově a školství (např. Rodina a škola, Informatorium 3-8, Učitelské noviny apod.).

    • shrink expand

      The graduate is able to apply theoretical knowledge in solving mathematical problems and practical problems, solvable by mathematical tools, including informational technology. He/she is equipped with skills which can be applied in the elaboration of data, writing a mathematical text, etc. He/she is prepared to work with children, youth and adults in extra-curricular activities, mainly aimed at mathematics, including the preparation and organisation of events connected to mathematics (such as competitions and after-school clubs). Thanks to the knowledge of mathematics, he/she is able to adapt to the changing work conditions mainly in the area of handling data and to an extent, in informational technologies. He/she is prepared to develop his/her knowledge and practical skills in courses of further education. The graduate can do qualified jobs at bureaus and institutions in private and state sectors, e.g., the employment office, social security bureaus, charities and civil societies oriented at after-school activities, clubs for children, youth and adults and active spending of free time. The graduate has enough knowledge of and experience with the e-learning form of study, he/she is able to use it for his/her own further education and to prepare support materials for it. The graduate has sufficient pre-requisites to continue with his/her education at the master's level, in the programme of teaching mathematics at the lower and upper secondary school.

      Graduates of the bachelor study of pedagogy acquire knowledge and skills of both general as well as specifically professional nature; above all they are able to apply knowledge of educational disciplines in real pedagogical situations: to plan, put into practice and evaluate leisure-time education, to participate in children and youth school education under the leadership of an expert teacher, to apply adequate forms of communication while in interaction with both children and adults. Furthermore, graduates can apply and adequately propagate principles of healthy lifestyle and prevention of risk behaviour both in their professional and private life. Graduates can utilize the bases of general university education in the lifelong cultivation of their personalities and during their educational work with various types of clients.