Language selection
  • čeština
  • english
User
  • Anonym

    Branch programme/details

    Social Sciences for Teacher Education with double curriculum study History for Teacher Education (0114RA100003 / 0114RA120003) - double subject study

    Faculty: Faculty of Education
    Study programme: Social Sciences for Teacher Education (B0114A100003)
    Form of study: full-time
    Type of study: Bachelor's
    Language of instruction: Czech
    Expected minimum number of accepted students Expected number of accepted students: 8
    Standard length of study: 3 years
    Application type: Online

    Rate of admitted and total applicants in the past academic year

    13 / 51

    • You cannot apply for study of this programme/branch now.

    • shrink expand
      Application submission date: 28.02.2022
    • shrink expand
    • shrink expand

      The primary aim of the study program Introduction to Social Sciences with a Focus on Education is to provide broad general education in social sciences and some humanities: sociology, political science, law, sociocultural anthropology, developmental and social psychology and psychology of personality, religious studies and economy as well as in philosophy and ethics. The specific features of the program are interdisciplinarity and focus on topical problems of the recent world. Attention is, thus, paid to, among others, such themes as contemporary problems of democracy, history of political parties, questions of collective identities, anthropology of family, world religions, globalization processes and international relations as well as environmental ethics. Both theoretical and practical training in didactics and psychology and education methodologies are a part of the package. The program is unique in providing a broad horizon of knowledge in the field of social sciences and philosophy. The goal is to endow students with skills and knowledge that allow them to continue studying the master program Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools – Introduction to Social Sciences, or to enroll in any other master program in social sciences of students’ choice.The study programme History Oriented at Education is a Bachelorʼs degree that provides vocational competence in history and history didactics. The newly introduced courses Didactics of History and Teaching Practice enable the graduates of the Bachelor’s degree programme to work as assistant teachers at elementary and secondary schools, educators at memory institutions or instructors in leisure-time activities and summer camps for children and young adults. Together with the follow-up Masterʼs programme Training History Teachers for Lower and Higher Secondary Schools, for which it serves as preparatory, it represents a full-scale university study curriculum for future history teachers. The Bachelor´s degree study programme meets all qualification requirements for educators at museums, galleries and memory institutions. If the graduate is interested in improving his qualification, he can continue in the follow-up Master program Education and Interpretation in the Field of Cultural Heritage.

    • shrink expand

      Přijímací zkouška má dvě části:

      1. Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 40 b.

      2. Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 40 b.

      Celkem max. 80 b.

      Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání

      Přijímací zkouška probíhá formou písemného testu (max. 40 b.). Předpokladem zdárného zvládnutí testu jsou znalosti středoškolského (gymnaziálního) učiva, jež v současné době zahrnuje základní poznatky z filozofie, historie, práva, politologie, ekonomie, etiky, sociologie a psychologie. Charakter studijního programu zároveň vyžaduje též znalosti kulturně historické a určitou orientaci v současném ekonomickém, politickém a kulturním dění. V závislosti na epidemické situaci může být test realizován v prostředí e-learningu MOODLE.

      Délka trvání testu je 40 min.

      Dějepis se zaměřením na vzdělávání

      Písemná zkouška - test z dějepisu v rozsahu gymnaziálního učiva. V testu se ověřují schopnosti chronologického, logického a historického myšlení a dobrá orientace v českých a světových dějinách, zároveň se předpokládá rozhled po kulturně-společenském dění.

      Délka trvání testu je 60 min.

    • shrink expand

      Admission to Bachelor's studies is conditioned by completed secondary education confirmed by a school-leaving certificate.



      Verification method: entrance exam
      Confirmation date (of entrance exam) from: 06.06.2022 Until: 21.06.2022
      Alternative date (of entrance exam): 27.06.2022 Until: 28.06.2022
    • shrink expand

      Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání

      ADAMOVÁ, Lenka, VENTURA, Václav a DUDÁK, Vladislav. Základy filosofie, etiky: základy společenských věd: pro střední školy. Praha: Fortuna, 2001..

      BĚLINA, Pavel et al. Dějiny zemí Koruny české. II., Od nástupu osvícenství po naši dobu. Praha: Paseka, 2003

      BURIÁNEK, Jiří. Sociologie pro střední školy a vyšší odborné školy. Praha: Fortuna, 2001.

      ČORNEJ, Petr et al. Dějiny zemí Koruny české. I., Od příchodu Slovanů do roku 1740. Praha: Paseka, 2003.

      DAVID, Roman. Politologie: základy společenských věd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007..

      EICHLER, Bohuslav, RYSKA, Radovan a SVOBODA, Vladimír. Základy státoprávní teorie, ekonomie a ekonomiky, neformální logiky: základy společenských věd: pro střední školy. Praha: Fortuna, 2007.

      FÜRST, Maria a HALMER, Nikolaus. Filozofie. Praha: Fortuna, 1994..

      GILLERNOVÁ, Ilona a BURIÁNEK, Jiří. Základy psychologie, sociologie: základy společenských věd. Praha: Fortuna, 2001.

      HELUS, Zdeněk. Psychologie pro střední školy. Praha: Fortuna, 2003.

      JANDOUREK, Jan. Průvodce sociologií. Praha: Grada, 2008.

      JIRÁSKOVÁ, Věra. Občan v demokratické společnosti: [učebnice pro střední školy]. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999.

      Kol. autorů.  Občanský a společenskovědní základ díly: Právo, Ekonomie, Politologie, Sociologie/Média, Filozofie, Psychologie. Brno, Computer Media. 

      Kol. autorů. Společenské vědy pro střední školy 1. díl - 4. díl. Brno, Didaktis.

      LIESSMANN, Konrad Paul a ZENATY, Gerhard. O myšlení: úvod do filozofie. Olomouc: Votobia, 1994.

      PAVLINCOVÁ, Helena a kol. Slovník: judaismus, křesťanství, islám. Praha: Mladá fronta, 1994.

      PELCOVÁ, Naděžda a kol. Evropské myšlenkové tradice k hodnotám evropské civilizace. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 1998.

      PELCOVÁ, Naděžda a PEŠKOVÁ, J. a kol. Základy společenských věd I. - IV. Praha: Eurolex Bohemia, 2005.

      PETŘÍČEK, Miroslav. Úvod do (současné) filosofie: [11 improvizovaných přednášek]. Praha: Herrmann & synové, 1997.

      RYSKA, Radovan, PUŠKINOVÁ, Monika a HUMENIUKOVÁ, Renáta. Právo pro střední školy. Praha: Eduko nakladatelství, s.r.o., 2019..

      STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007..

      TICHÁ, Milena. K aktuálním ekonomickým problémům. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004.

      Dějepis se zaměřením na vzdělávání

      Učebnice dějepisu pro střední školy vydané po roce 1990. (Nakl. Práce, SPN a Fortuna. U všech uvedených učebnic je uvedeno datum 1. vydání, platná jsou i následující další, a jsou MŠMT ČR zařazeny do seznamu učebnic.

      HARNA, J., FIŠER, J. Dějiny českých zemí I., Fortuna, 1995.

      HARNA, J., FIŠER, J. Dějiny českých zemí II., Fortuna, 1998.

      SOUČEK J. Dějiny pravěku a starověku, SPL, 1995.

      BENEŠ, Z., PETRÁŇ, J. České dějiny I., SPL, 1997.

      KVAČEK, R. České dějiny II., SPL, 2002.

      BENEŠ, Z. Dějiny středověku a prvního století raného novověku., SPL, 1994.

      HROCH, M. Dějiny novověku, SPL, 1994.

      KUKLÍK, J., KUKLÍK, J. Dějiny 20. století, SPL, 1995.

      POPELKA, M., VÁLKOVÁ, V. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 1. Pravěk a starověk, SPN, 2001.

      ČORNEJ, P., ČORNEJOVÁ, I., PARKAN, F. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 2., Středověk a raný novověk, SPN, 2001.

      HLAVAČKA, M. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 3, Novověk, SPN, 2001.

      KUKLÍK, J., KUKLÍK, J. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 4, Nejnovější dějiny, SPN, 2002

    • shrink expand

      The graduates of the study program acquire a broad introductory education in social sciences – sociology, political sciences, law, social, cultural and linguistic anthropology, religious studies, psychology and economy. They have an elementary overview about philosophy, its history and its basic forms of inquiry – ontology, epistemology and philosophy of human existence as well as philosophy of language. The graduates are able to understand ethics from historical perspective as well as from a point of view that relates ethic to fundamental problems of contemporary world and its prospects. They are able to think about those themes in psychology, educational and didactical context. All that allows them to continue studying the master program Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools – Introduction to Social Sciences, or to enroll in any other master program in social sciences of students’ choice. The graduates have knowledge and skills that are useful for working in both governmental and public administration, in institutions dealing with social problems or in NGOs focusing on those questions. They may find a job in institutions and organizations specialized in research, development and innovations in the field of education. Due to a broad education in social sciences, they can work in media. The graduates shall have skills that allow them to find a job in the administrative departments of Czech and international companies. The graduates are trained in team work and able to design and solve various projects. They are able to provide elementary analyses of the kind that is typical for social sciences.The study programme History Oriented at Education is a Bachelorʼs degree that provides vocational competence in history. As a stand-alone study programme, it is designed for future assistant teachers at elementary and secondary schools and educators at memory institutions. The courses Didactics of History and Teaching Practice enable the graduates to work at education departments and as instructors in leisure-time activities for children and young adults including summer camps. Together with the follow-up Masterʼs programme Training History Teachers for Lower and Higher Secondary Schools, for which it serves as preparatory, it represents a full-scale university study curriculum for future history teachers. If the graduate is interested in improving his qualification, he can continue in the follow-up Master program Education and Interpretation in the Field of Cultural Heritage.