Language selection
  • čeština
  • english
User
  • Anonym

    Branch programme/details

    Teacher Education of Information and Communication Technology for Lower and Upper Secondary Schools (0114TA300094)

    Faculty: Faculty of Education
    Study programme: Teacher Education of Information and Communication Technology for Lower and Upper Secondary Schools (N0114A300094)
    Form of study: combined
    Type of study: Master's (post-Bachelor)
    Language of instruction: Czech
    Expected minimum number of accepted students Expected number of accepted students: 20
    Standard length of study: 2 years
    Application type: Online

    Rate of admitted and total applicants in the past academic year

    5 / 23

    • You cannot apply for study of this programme/branch now.

    • shrink expand
      Application submission date: 28.02.2022
    • shrink expand
    • shrink expand

      The study program provides a university Master's degree study with a balanced ratio of theoretical and application part of teacher education. Its mission is a professional and pedagogical education on university level for student teachers with the aim to prepare them theoretically and practically for their teacher profession in fields of information and communication technologies and informatics. The graduates will acquire necessary competencies in the field of contemporary didactic concepts and methodological approaches to teaching relevant compulsory and facultative subjects, courses and projects in the field of information and communication technologies and informatics. In a frame of a professional component of teacher education, the graduates are able to apply knowledge and skills in the field of interactive and mobile technologies, and educational robotic systems. They acquire skills for creation of educational applications and for using virtual systems, resp. augmented reality. Within a didactic component of teacher education, they are ready to apply knowledge of pedagogical disciplines in design and implementation of learning activities needed for example for teaching educational programming languages, to choose adequate teaching methods, to create didactic materials for teaching support, to implement digital technology and innovative approaches to teaching and learning. The graduates are ready to carry out educational activities in the field of ICT, resp. ICT and informatics within the meaning of the Framework Educational Program for Basic Education, resp. Framework Educational Program for Grammar Schools, respectively relevant parts of the curricula for secondary vocational education. At the same time, graduates can apply the acquired education in a number of professions outside the education sector the performance of which is a prerequisite for their ability to lead or organize educational activities in the field of information communication technologies or informatics, as trainers, tutors or consultants for companies.

    • shrink expand

      Přijímací zkouška má 2 části:

      1)   Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 30 b.

      2)   Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy (maior), max. 30 b.

      Celkem max. 60 b.

      1) Učitelství informačních a komunikačních technologií pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Přijímací zkouška má praktickou formu. Obsahově navazuje na bakalářský studijní program Informační technologie se zaměřením na vzdělávání, resp. Obdobně koncipovaná bakalářská studia. Svým pojetím je zkouška orientována na profilující oblasti bakalářského studia, mezi něž spadá algoritmizace a programování, funkce a řešení výpočetních systémů, operační systémy a jejich administrace, zpracování dat a informací prostředky informačních a komunikačních technologií, počítačové sítě, jejich vytváření a správa, vytváření databázových a informačních systémů, tvorba webových aplikací. Přijímací zkouška ověřuje znalosti a dovednosti uchazečů z oblasti architektury výpočetních systémů, programového vybavení počítačů, datových a přenosových sítí, služeb a stavebních prvků počítačových sítí, databázových a informačních systémů, zpracování a prezentaci textových, číselných a grafických dat, vývoje základních programových konstrukcí, zpracování a tvorby multimediálních aplikací.

      Maximální počet je 30 bodů. Délka trvání testu je 75 min.

      2) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy

      Maximální počet bodů 30 b. Test trvá 30 minut.

      Didaktický test prověřuje znalosti z povinných předmětů pedagogicko-psychologické přípravy  (pedagogika,  psychologie, speciální pedagogika, základy didaktiky) zařazených do tzv. společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku na úrovni výstupních požadavků pro bakalářské studium se zaměřením na vzdělávání. Kromě základních znalostí (terminologie, poznatky) jde i o schopnost aplikovat teoretické znalosti do řešení modelových situací v pedagogické praxi.

      Studijní plán společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku v aktuálním akademickém roce je dostupný na http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/.

    • shrink expand

      Admission to Master's studies is conditioned by completed secondary education confirmed by a school-leaving certificate. Admission to Post-Bachelor studies (Master's programme) is likewise conditioned by completed education in any type of study programme.



      Verification method: entrance exam
      Confirmation date (of entrance exam) from: 06.06.2022 Until: 21.06.2022
      Alternative date (of entrance exam): 27.06.2022 Until: 28.06.2022
    • shrink expand

      Základní podmínkou přijetí ke studiu je ukončené bakalářské studium stejného nebo příbuzného studijního programu. Ve shodě s koncepcí dvoustupňové učitelské přípravy dle Rámcových požadavků na studijní programy, jejichž absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků (MŠMT), bude posuzováno splnění minimálních požadavků na bakalářské programy se zaměřením na vzdělávání dle příslušných složek učitelské přípravy, na základě posouzení doložených dokumentů. Toto posouzení se ve stejném rozsahu týká jak absolventů bakalářských studijních programů se zaměřením na vzdělávání, tak absolventů ostatních bakalářských studijních programů.

      Uchazeč doloží výpis předmětů absolvovaných v předchozím bakalářském studiu, včetně jejich výsledků, spolu s dokladem o dosaženém vzdělání, popřípadě potvrzením o studiu, pokud ještě nebylo studium zakončeno, do 28. 02. 2022.

      Posuzovány jsou složky učitelské přípravy: 1a) pedagogicko-psychologická příprava, 1b) oborová didaktika, 2) obor, 3) praxe. Vyžadované kredity pro jednotlivé složky:

       

      I.          Učitelské studijní programy s plnými studijními plány - dříve tzv. jednoobor

      •                  1a) pedagogicko-psychologická příprava 6 kreditů

      •                  1b) oborová didaktika 4 kredity,

      •                  2) obor 60 kreditů,

      •                  3) praxe 2 kredity

       

      II.        Učitelské studijní programy ve sdruženém studiu, se studijními plány maior (hlavní studijní plán) a minor (přidružený studijní plán) – dříve tzv. dvouobor

      Za studijní program „maior“ i za studijní program „minor“ ve sdruženém studiu, do kterého se uchazeč hlásí, se vyžadují kredity pro jednotlivé složky učitelské přípravy za oba programy takto:

      •                  1b) oborová didaktika 4 kredity,

      •                  2) obor 60 kreditů,

      •                  3) praxe 2 kredity.

      Pro program „maior“ se navíc vyžaduje složka 1a) pedagogicko-psychologická příprava v rozsahu 6 kreditů.

       

      Uchazeči z ostatních bakalářských studijních oborů/programů mohou být přijati při posouzení příbuznosti navazujícího magisterského studijního programu s absolvovaným bakalářským studiem z hlediska složek učitelské přípravy dle Rámcových požadavků MŠMT (viz výše) a složení přijímacích zkoušek zahrnujících jednotlivé složky učitelské přípravy.

      Příbuznost absolvovaného studia posuzují na základě podkladů dodaných s přihláškou (do 28. 02. 2022) po přijetí přihlášky garanti příslušných navazujících magisterských programů prostřednictvím studijního oddělení fakulty, nejpozději k 30. 4. 2022, uchazeči budou vyrozuměni do 31. 5. 2022. Ten, kdo splní podmínku příbuznosti programu, bude pozván k přijímací zkoušce. Při nesplnění podmínky příbuznosti programu nemůže být uchazeč ke studiu přijat, a proto nebude dále pozván k přijímací zkoušce.

    • shrink expand

      Učitelství informačních a komunikačních technologií pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Vysokoškolské učebnice nebo učební texty a materiály s tématy: práce s daty textové a číselné povahy, tvorba a úprava grafiky a multimédií, algoritmizace a programování, databáze a design webových stránek, architektura výpočetních systémů, programové vybavení počítačů, datové a přenosové sítě, služby a stavební prvky počítačových sítí, databázové systémy, zpracování a prezentace textových, číselných a grafických dat, vývoj programových konstrukcí, zpracování a tvorba multimediálních aplikací. Z publikací lze uvést například:

      BROOKSHEAR, J. G. (2013) Informatika. Brno : Computer Press, 2013.

      HASHIMOTO, A., CLAYTON, M. (2009) Velká kniha digitální grafiky a designu. Brno : Computer Press, 2009.

      HUGHES, J. et al. (2012) Computer graphics - principles and practice. 3rd edition. B, Addison-Wesley Publishing, 2012.

      LAURENČÍK, M. (2019) Tvorba www stránek v HTML a CSS. Praha : Grada Publishing, 2019. Průvodce (Grada)

      MACHALÍK, S., SUDEK, J. (2015) HTML5 a CSS3: tvorba www stránek. Pardubice : Univerzita Pardubice, 2015.

      MAREŠ, M., VALLA, T. (2017) Průvodce labyrintem algoritmů. CZ.NIC : Praha, 2017.

      NEMETH, E.; SNYDER, G. (2017) UNIX and Linux System Administration Handbook. Addison-Wesley Professional, 2017.

      POKORNÝ, J., VALENTA, M. (2013) Databázové systémy. Praha: ČVUT, 2013.

      SIECHERT, C., STINSON, C., BOTT, E. (2017) Mistrovství Microsoft Windows 10. Brno : Computer Press, 2017.

      TÖPFER, P. (2007) Algoritmy a programovací techniky. 2. vyd. Praha : Prometheus, 2007.

      VIRIUS, M. (2008) Základy algoritmizace. Praha : ČVUT, 2008.

      VIRIUS, M. (2011) Jazyky C a C++. Praha : Grada, 2011.

      ŽÁRA, J. a kol. (2004) Moderní počítačová grafika. Brno : Computer Press, 2004.

      Studijní literatura k testu z pedagogicko-psychologické přípravy je dostupná na webových stránkách:

      - katedry pedagogiky, viz http://pages.pedf.cuni.cz/kssp/pro-uchazece/

      - katedry psychologie, viz http://kpsold.pedf.cuni.cz/index.php?p=5

      - katedry speciální pedagogiky, https://pages.pedf.cuni.cz/ksppg/prijimaci-rizeni

    • shrink expand

      Graduates of the Master's degree program in "Teacher Education of Information and Communication Technology for Lower and Upper Secondary Schools" can be employed as teachers of compulsory and optional subjects, respectively thematic units or educational fields of information and communication technologies and informatics at all types of elementary schools, grammar schools, secondary vocational schools and vocational schools. In addition to their own teaching activities, graduates will be prepared to act as advisors and trainers in the use and development of ICT at schools, to lead and organize interest activities focused on the work of pupils with digital technologies and to take care of computer and information systems in schools. However, graduates of this field of study may apply their acquired education, including a set of competencies supporting their professional adaptability, in a number of professions outside the education sector, in the field of corporate ICT education as consultants and organizational workers.