Application submission date: | 28.02.2022 |
---|
Faculty: | Faculty of Education |
---|---|
Study programme: | Teacher Education of Chemistry for Lower and Upper Secondary Schools (N0114A300093) |
Form of study: | full-time |
Type of study: | Master's (post-Bachelor) |
Language of instruction: | Czech |
Expected minimum number of accepted students Expected number of accepted students: | 3 |
Standard length of study: | 2 years |
Application type: | Online |
Rate of admitted and total applicants in the past academic year
0 / 7Application submission date: | 28.02.2022 |
---|
The follow-up master's degree programme of Teacher Education of Chemistry for Lower and Upper Secondary Schools prepares chemistry teachers for lower-secondary schools and upper-secondary secondary schools where chemistry is a school subject of a general nature. During their studies, students deepen their professional chemical knowledge and skills, but in particular they acquire training in didactics of chemistry, in general pedagogical and psychological disciplines and in selected chemical disciplines extending basics learnt in the bachelor's degree. An important component consists of both the learning experience and the educational practice.Master study of biology continues the bachelor studies, which is based on training students in all the relevant biological topics that cover content of educational programs of lower and upper secondary schools as well as in those biological, geological and environmental disciplines that forms necessary educational background for future teaching at types of schools mentioned above. The content of individual subjects of the master study program, and namely the methodology of their realization by educators, is built up not only with the stress of the scientific objective content but also on the pedagogical, pychological, special educational and didactical aspects of a given discipline. System of obligatory optional courses should further develop individual and professional interest of students and deepen their knowledge obtained during previous, mostly bachelors, studies. The field of the biological education is designed to emphasize synthetic and generally integrating understanding of biological education. Carefully monitored, guided and reflected continuous pedagogical practice on lower and upper secondary schools is very important part of the master biological teacher studies.
Přijímací zkouška má 3 části:
1) Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 30 b.
2) Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 30 b.
3) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy (maior), max. 30 b.
Celkem max. 90 b.
1) Učitelství chemie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Přijímací zkouška je ústní. Při přijímací zkoušce jsou ověřovány teoretické i praktické znalosti z chemie a základů didaktiky chemie. Z chemie jde o znalosti z obecné a anorganické chemie a z organické chemie a biochemie v rozsahu učiva bakalářského studijního programu Specializace v pedagogice, studijního oboru Chemie se zaměřením na vzdělávání.
V rámci obecné a anorganické chemie se vyžaduje znalost a praktické aplikace základních pojmů z tematických okruhů jako např. stavba atomu, molekul, chemická vazba, teorie kyselin a zásad, termodynamika a reakční kinetika, vlastnosti prvků a jejich sloučenin ve vztahu k jejich umístění v periodické soustavě chemických prvků, včetně prvků přechodných.
V rámci organické chemie a biochemie se vyžaduje schopnost odvozovat chemické a fyzikální vlastnosti ze struktury jednotlivých tříd sloučenin (uhlovodíků, halogenderivátů uhlovodíků, alkoholů a fenolů, aldehydů a ketonů, karboxylových kyselin a jejich funkčních i substitučních derivátů, organických sloučenin dusíku a síry, přírodních látek (např. sacharidů) a heterocyklických sloučenin. Vyžaduje se rovněž vyjadřování jejich struktury konstitučními, konformačními a konfiguračními vzorci a znalost mechanismů základních typů reakcí.
Část zaměřená na didaktiku chemie se týká znalostí základních kategorií a principů obecné didaktiky a didaktiky chemie včetně základní orientace v otázkách přírodovědného vzdělávání v ČR i v zahraničí. Uchazeči dále prezentují své dosavadní aktivity v oblasti školního a mimoškolního přírodovědného/chemického vzdělávání (praxe, zájmová činnost, výukové materiály apod.).
Bodové hodnocení:
1) Část chemická 20 bodů
2) Část didakticko-chemická 10 bodů
Celkem max. 30 b.
2) Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Přijímací zkouška je pouze písemná, a to formou testu. Test ověřuje oborové znalosti z povinných předmětů studijního programu Biologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání a obsahuje otázky z okruhu biologických, geologických a environmentálních disciplín. Maximální bodový zisk z testu je 30 bodů. Délka testu je max. 45 minut.
3) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy
Maximální počet bodů 30 b. Test trvá 30 minut.
Didaktický test prověřuje znalosti z povinných předmětů pedagogicko-psychologické přípravy (pedagogika, psychologie, speciální pedagogika, základy didaktiky) zařazených do tzv. společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku na úrovni výstupních požadavků pro bakalářské studium se zaměřením na vzdělávání. Kromě základních znalostí (terminologie, poznatky) jde i o schopnost aplikovat teoretické znalosti do řešení modelových situací v pedagogické praxi.
Studijní plán společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku v aktuálním akademickém roce je dostupný na http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/).
Admission to Master's studies is conditioned by completed secondary education confirmed by a school-leaving certificate. Admission to Post-Bachelor studies (Master's programme) is likewise conditioned by completed education in any type of study programme.
Verification method: | entrance exam | ||
---|---|---|---|
Confirmation date (of entrance exam) from: | 06.06.2022 | Until: | 21.06.2022 |
Alternative date (of entrance exam): | 27.06.2022 | Until: | 28.06.2022 |
Základní podmínkou přijetí ke studiu je ukončené bakalářské studium stejného nebo příbuzného studijního programu. Ve shodě s koncepcí dvoustupňové učitelské přípravy dle Rámcových požadavků na studijní programy, jejichž absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků (MŠMT), bude posuzováno splnění minimálních požadavků na bakalářské programy se zaměřením na vzdělávání dle příslušných složek učitelské přípravy, na základě posouzení doložených dokumentů. Toto posouzení se ve stejném rozsahu týká jak absolventů bakalářských studijních programů se zaměřením na vzdělávání, tak absolventů ostatních bakalářských studijních programů.
Uchazeč doloží výpis předmětů absolvovaných v předchozím bakalářském studiu, včetně jejich výsledků, spolu s dokladem o dosaženém vzdělání, popřípadě potvrzením o studiu, pokud ještě nebylo studium zakončeno, do 28. 02. 2022.
Posuzovány jsou složky učitelské přípravy: 1a) pedagogicko-psychologická příprava, 1b) oborová didaktika, 2) obor, 3) praxe. Vyžadované kredity pro jednotlivé složky:
I. Učitelské studijní programy s plnými studijními plány - dříve tzv. jednoobor
• 1a) pedagogicko-psychologická příprava 6 kreditů
• 1b) oborová didaktika 4 kredity,
• 2) obor 60 kreditů,
• 3) praxe 2 kredity
II. Učitelské studijní programy ve sdruženém studiu, se studijními plány maior (hlavní studijní plán) a minor (přidružený studijní plán) – dříve tzv. dvouobor
Za studijní program „maior“ i za studijní program „minor“ ve sdruženém studiu, do kterého se uchazeč hlásí, se vyžadují kredity pro jednotlivé složky učitelské přípravy za oba programy takto:
• 1b) oborová didaktika 4 kredity,
• 2) obor 60 kreditů,
• 3) praxe 2 kredity.
Pro program „maior“ se navíc vyžaduje složka 1a) pedagogicko-psychologická příprava v rozsahu 6 kreditů.
Uchazeči z ostatních bakalářských studijních oborů/programů mohou být přijati při posouzení příbuznosti navazujícího magisterského studijního programu s absolvovaným bakalářským studiem z hlediska složek učitelské přípravy dle Rámcových požadavků MŠMT (viz výše) a složení přijímacích zkoušek zahrnujících jednotlivé složky učitelské přípravy.
Příbuznost absolvovaného studia posuzují na základě podkladů dodaných s přihláškou (do 28. 02. 2022) po přijetí přihlášky garanti příslušných navazujících magisterských programů prostřednictvím studijního oddělení fakulty, nejpozději k 30. 4. 2022, uchazeči budou vyrozuměni do 31. 5. 2022. Ten, kdo splní podmínku příbuznosti programu, bude pozván k přijímací zkoušce. Při nesplnění podmínky příbuznosti programu nemůže být uchazeč ke studiu přijat, a proto nebude dále pozván k přijímací zkoušce.
Učitelství chemie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Chemie
BANÝR, J. Chemie kovových prvků. Praha: PedF UK, 2002
BLAŽEK, J. a kol. Přehled chemického názvosloví. Praha: SPN, 2006
ČERVINKA, O. a kol. Mechanismy organických reakcí. Praha: VŠCHT, 1981
ČERVINKA, O., DĚDEK, V., FERLES, M. Organická chemie. Praha: SNTL, 1982
GREENWOOD, N., N., EARNSHAW, A. Chemie prvků. Praha: Informatorium 1992
HOLZBECHER, Z. a kol. Analytická chemie. Praha: SNTL, 1987
HOUSECROFT, C., E., SHARPE, A.,G. Anorganická chemie. Praha: VŠCHT, 2014
KLIKORKA, J., HÁJEK, B., VOTINSKÝ, J. Obecná a anorganická chemie. Praha: SNTL, 1985
LIŠKA, F. Konstituce, konformace, konfigurace v názvech organických sloučenin. Praha: VŠCHT, 2008
McMURRY, J., E. Organická chemie. Brno-Praha: VUT-VŠCHT, 2007
VACÍK, J. Obecná chemie. Praha: PřF UK, 2017
VULTERIN, J., ŠVECOVÁ, J. Příručka analytické chemie. Praha: PedF UK, 2002
Didaktika chemie
BLAŽEK, R., JANOTOVÁ, Z., POTUŽNÍKOVÁ, E. a BASL, J. Výsledky českých žáků v PISA 2018: Národní zpráva. Praha: ČŠI, 2019.
ČTRNÁCTOVÁ, H. a BÍLEK, M. Didaktika chemie. In STUCHLÍKOVÁ, I a T JANÍK. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015, s. 189-224.
LIN, T.-J., LIN, T.-C., POTVIN, P. a TSAI, C.-C. Research trends in science education from 2013 to 2017: a systematic content analysis of publications in selected journals. International Journal of Science Education. 2018, s. 1-21.
PACHMANN, E., HOFMANN, V. Obecná didaktika chemie. Praha: SPN, 1981
PACHMANN, E., a kol. Speciální didaktika chemie. Praha: SPN, 1986
TEO, T. W., GOH, M. T. a YEO, L. W. Chemistry education research trends: 2004-2013. Chemistry Education Research and Practice. 2014, roč. 15, č. 4, s. 470-487.
Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Obecná biologie, genetika, mikrobiologie
ALBERTS, B. a kol. Základy buněčné biologie. Úvod do molekulární biologie buňky. Ústí nad Labem: Espero Publishing, 1998.
SNUSTAD, P., SIMMONS, M. J. Genetika. Brno: Masarykova Univerzita, 2009.
VOET, D., VOETOVÁ, J. Biochemie. Praha: Victoria Publishing, 1995.
PAVLASOVÁ, L. Mikrobiologie pro učitele přírodopisu a biologie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2009.
Botanika
SKÝBOVÁ, J. Vybrané kapitoly ze systému a ekologie vyšších semenných rostlin. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2007.
DOSTÁL, P. Evoluce a systém stélkatých organismů a cévnatých výtrusných rostlin. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005.
DOSTÁL, P. Anatomie a morfologie rostlin v pojmech a nákresech. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2003.
PROCHÁZKA, S. a kol. Fyziologie rostlin. Praha: Academia, 1998.
Zoologie
BUCHAR, J. a kol. Klíč k určování bezobratlých. Praha: Scientia, 1995.
DUNGEL, J., GAISLER, J. Atlas savců České a Slovenské republiky. Praha: Academia, 2002.
DUNGEL, J., ŘEHÁK, Z. Atlas ryb, obojživelníků a plazů České a Slovenské republiky. Praha: Academia, 2005.
GAISLER, J., ZIMA, J. Zoologie obratlovců. Praha: Academia, 2007.
HANEL, L., LUSK, S. Ryby a mihule České republiky. Rozšíření a ochrana. ČSOP Vlašim, 2005.
HUDEC, K. Atlas ptáků České a Slovenské republiky. Praha: Academia, 2001.
HUDEC, K. a kol. Příroda České republiky. Průvodce faunou. Praha: Academia, 2007.
HANEL, L., LIŠKOVÁ, E. Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2003.
KOVAŘÍK, F. a kol. Hmyz. Chov, morfologie. Jihlava: Madagaskar, 2000.
MACEK, J. Bezobratlí 2. Praha: Albatros, 2001.
MOTYČKA, V., ROLLER, Z. Bezobratlí 1. Praha: Albatros, 2001.
Ekologie a environmentalistika
ANDRESKA, J., HANEL, L. Vybrané kapitoly z autekologie a demekologie živočichů. Praha: Univerzita Karlova, 2009.
JENÍK, J. Ekosystémy. Úvod do organizace zonálních a azonálních biomů. Praha: Univerzita Karlova, 1995.
MÍCHAL, I. Ekologická stabilita. Praha: Ministerstvo životního prostředí České republiky, 1992.
STORCH, D., MIHULKA, S. Úvod do současné ekologie. Praha: Portál, 2000.
WILSON, E. O. Rozmanitost života. Praha: Lidové noviny, 1992.
BRANIŠ, M. Základy ekologie a životního prostředí. Informatorium, Praha, 1997.
MOLDAN, B. Příroda a civilizace. SPN, Praha, 1997.
MOLDAN, B. (Ne)udržitelný rozvoj? Ekologie, hrozba i naděje. Karolinum, Praha, 2001.
Antropologie
ROKYTA, R. a kol. Fyziologie (druhé přepracované vydání). Praha: Nakladatelství ISV, 2008.
ČIHÁK, R. Anatomie 1, 2, 3 (druhé přepracované vydání). Praha: Grada, 2002.
DYLEVSKÝ, I. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: Epava, 1995.
DYLEVSKÝ, I., DRUGA, R., Mrázková, O. Funkční anatomie člověka. Praha: Grada, 2000.
Geologie
CHLUPÁČ, I. Geologická minulost České republiky. Praha: Academia, 2002.
Studijní literatura k testu z pedagogicko-psychologické přípravy je dostupná na webových stránkách:
- katedry pedagogiky, viz http://pages.pedf.cuni.cz/kssp/pro-uchazece/
- katedry psychologie, viz http://kpsold.pedf.cuni.cz/index.php?p=5
- katedry speciální pedagogiky, https://pages.pedf.cuni.cz/ksppg/prijimaci-rizeni
Graduates of the Master's program Teacher Education of Chemistry for Lower and Upper Secondary Schools are fully qualified chemistry teachers as a general education subject at lower and upper-secondary schools. However, their studies will allow them to work outside the education sector, for example, in the state administration or youth facilities where they can work as leisure-time educators. Graduates interested in research in pedagogical disciplines can continue to doctoral studies with a focus on didactics of chemistry and related fields.The graduate of the master's degree in biology teaching has deep and up-to-date knowledge in biology and pedagogy including knowledge and skills in geology and environmental studies. At the same time, his pedagogical and psychological and especially didactic competencies are developed in such a way that all the components of his study are closely interconnected at the theoretical and practical level. A graduate of this master's degree is fully qualified as a teacher of science and biology for lower and upper secondary schools (ISCED 2 and ICSED 3). He/she is also prepared to PhD study of didactics of biology and geology in the Czech Republic and abroad.