Application submission date: | 28.02.2021 |
---|
Faculty: | Faculty of Education |
---|---|
Study programme: | Czech Language for Teacher Education (B0114A090014) |
Form of study: | full-time |
Type of study: | Bachelor's |
Language of instruction: | Czech |
Expected minimum number of accepted students Expected number of accepted students: | 20 |
Standard length of study: | 3 years |
Application type: | Online |
Application submission date: | 28.02.2021 |
---|
Přijímací zkouška má dvě části:
1. Zkouška z 1. oboru max. 40 b.
2. Zkouška z 2. oboru max. 40 b.
Celkem max. 80 b.
Český jazyk se zaměřením na vzdělávání
Přijímací zkouška pro obor český jazyk se zaměřením na vzdělávání je písemná a má dvě rovnocenné části, které se konají společně. Uchazeč získává max. 40 bodů, délka trvání testu (obou částí) max. 60 minut.
1. Test z českého jazyka, sestávající z oblasti normativní, z oblasti ověřující porozumění textu a schopnost práce s ním a z oblasti obecných poznatků o jazyce a jazykovědě. (10 otázek, max. 20 bodů).
2. Test z dějin české literatury a literární teorie (10 otázek, max. 20 bodů).
Ad 1) Budou prověřovány:
(i) bezpečné ovládání pravidel českého pravopisu a morfologické a syntaktické normy spisovné češtiny;
(ii) znalost učiva českého jazyka v rozsahu učebnic pro střední školy (podle publikací uvedených v kapitole Doporučená literatura);
(iii) schopnost jazykové analýzy a práce s textem, které mají ukázat uchazečovu orientaci v jazykovém systému češtiny a schopnost řešit jazykové problémy vyskytující se v textu.
Uchazeč v této části může získat maximálně 20 bodů.
Ad 2) Písemný test slouží k prověření znalostí uchazečů z dějin literatury od nejstarších dob po současnost, znalosti základních pojmů z literární teorie a celkový kulturní přehled z hlediska současnosti i historie.
Uchazeč v této části může získat maximálně 20 bodů.
Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání
Písemný test: Jde o test středoškolských znalostí z oblastí relevantních pro studium speciální pedagogiky (biologie člověka, humanitní vědy). Test se skládá ze 40 otázek, trvá 20 minut, maximální možný počet získaných bodů je 40. Test slouží k prověření znalostí nutných pro pochopení biologické podstaty zdravotního postižení a sociálního kontextu života člověka se znevýhodněním. Náročnost znalostního testu vychází z učebních osnov výukových předmětů Biologie pro čtyřletá gymnázia a Základy společenských věd pro střední školy. Test je připravován Katedrou speciální pedagogiky PedF UK.
Test trvá 20 min.
Test je shodný s testem pro programy Speciální pedagogika a Speciální pedagogika/Logopedie.
Verification method: | entrance exam | ||
---|---|---|---|
Confirmation date (of entrance exam) from: | 07.06.2021 | Until: | 18.06.2021 |
Alternative date (of entrance exam): | 28.06.2021 | Until: | 29.06.2021 |
Změna termínu ověření pro všechny studijní programy:
Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 07. 06. 2021 do: 09. 07. 2021
Náhradní termín (přijímací zkoušky) od: 12. 06. 2021 do: 14. 07. 2021
(náhradní termín vždy alespoň 5 dní po řádném termínu)
Český jazyk se zaměřením na vzdělávání
ČECHOVÁ, M. et al. Český jazyk pro 1. ročník středních škol. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2007.
ČECHOVÁ, M. et al. Český jazyk pro 2. ročník středních škol. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2010.
ČECHOVÁ, M. et al. Český jazyk pro 3. ročník středních škol. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2013.
ČECHOVÁ, M. et al. Český jazyk pro 4. ročník středních škol. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2014.
HAVRÁNEK, B., JEDLIČKA, A. Stručná mluvnice česká. Praha: Fortuna, 1998.
KOSTEČKA, J. Český jazyk pro 1. ročník gymnázií. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2009.
KOSTEČKA, J. Český jazyk pro 2. ročník gymnázií. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2014.
KOSTEČKA, J. Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2002. (příp. novější vydání)
KOSTEČKA, J. Český jazyk pro 4. ročník gymnázií: zpracováno podle Katalogu požadavků ke společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2003. (příp. novější vydání)
Pravidla českého pravopisu. (s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR). Praha: Academia, 2005.
BRUKNER J., FILIP, J. Malý poetický slovník, Praha 1984
LEHÁR, J., STICH, A., JANÁČKOVÁ, J., HOLÝ, J. Česká literatura od počátků k dnešku, Praha 2006
Modelový test naleznete na: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.htm
Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání
NOVOTNÝ, Ivan a HRUŠKA, Michal. Biologie člověka. 5., rozšířené a upravené vydání. Praha: Fortuna, 2015. ISBN 978-80-7373-128-1.
DENGLEROVÁ, Denisa et al. Společenské vědy pro střední školy. 1. díl. Brno: Didaktis, 2009. ISBN 978-80-7358-144-2.
DUFEK, Pavel et al. Společenské vědy pro střední školy. 2. díl. Brno: Didaktis, 2010. ISBN 978-80-7358-152-7.
DOBEŠOVÁ, Lenka et al. Společenské vědy pro střední školy. 3. díl. 2. vyd., aktualiz. a dopl. v souladu s novým občanským zákoníkem. Brno: Didaktis, 2014. ISBN 978-80-7358-233-3.
BRÁZDA, Radim et al. Společenské vědy pro střední školy. 4. díl. Brno: Didaktis, 2011. ISBN 978-80-7358-175-6.
Pro přípravu na přijímací zkoušku mohou uchazeči využít zveřejněného modelového testu. http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.html.