Application submission date: | 28.02.2021 |
---|
Faculty: | Faculty of Education |
---|---|
Study programme: | History for Teacher Education (B0114A120003) |
Form of study: | full-time |
Type of study: | Bachelor's |
Language of instruction: | Czech |
Expected minimum number of accepted students Expected number of accepted students: | 5 |
Standard length of study: | 3 years |
Application type: | Online |
Application submission date: | 28.02.2021 |
---|
The study programme History Oriented at Education is a Bachelorʼs degree that provides vocational competence in history and history didactics. The newly introduced courses Didactics of History and Teaching Practice enable the graduates of the Bachelor’s degree programme to work as assistant teachers at elementary and secondary schools, educators at memory institutions or instructors in leisure-time activities and summer camps for children and young adults. Together with the follow-up Masterʼs programme Training History Teachers for Lower and Higher Secondary Schools, for which it serves as preparatory, it represents a full-scale university study curriculum for future history teachers. The Bachelor´s degree study programme meets all qualification requirements for educators at museums, galleries and memory institutions. If the graduate is interested in improving his qualification, he can continue in the follow-up Master program Education and Interpretation in the Field of Cultural Heritage.The bachelor study program continues a graduated secondary education. It intertwines the fields of art and its theory with Art Pedagogy and Art Education´s Didactics, with basics of teaching propedeutics. The bachelor program focuses on developing students’ reflective practice and visual communication. It focuses on developing visual literacy of the students, their acquiring knowledge of theory and history of art, the elementary knowledge of Art Education´s didactics and reflective art practice. The aim of the study program is to develop visual literacy in the students and to promote their ability to use visual art in the context of today´s visually biased culture, while reflecting expert knowledge of their art and cultural education, which represents a potential in further development of cultivation and democratization of the society.
Přijímací zkouška má dvě části:
1. Zkouška z 1. oboru max. 40 b.
2. Zkouška z 2. oboru max. 40 b.
Celkem max. 80 b.
Dějepis se zaměřením na vzdělávání
Písemná zkouška - test z dějepisu v rozsahu gymnaziálního učiva. V testu se ověřují schopnosti chronologického, logického a historického myšlení a dobrá orientace v českých a světových dějinách, zároveň se předpokládá rozhled po kulturně-společenském dění.
Modelový test naleznete na: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.htm
Délka trvání testu je 60 min.
Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání
Přijímací řízení do studia je jednokolové a prověřuje:
-orientaci uchazeček/uchazečů ve vývoji, proměnách a současnosti výtvarného umění a vizuální kultury
-vizuální gramotnost uchazeček/uchazečů
-schopnost využít výtvarných prostředků k autorskému vyjádření
Maximální počet dosažených bodů celkem: 40 bodů
Minimální počet bodů pro úspěšné složení testu je 12 bodů. Pokud uchazeč této hranice nedosáhne je jeho výsledek stanoven na 0 bodů.
Oborový test
Prověří orientaci uchazeče v historii českého i světového výtvarného umění (s důrazem na 20. století a současnost). Předpokládá se základní informovanost o aktuálním dění v současném výtvarném umění a vizuální kultuře. Očekává se úroveň znalostí a dovedností, které by měl/a podle rámcových vzdělávacích programů dosahovat absolvent/ka SŠ. Obsahové rámce a obrazový materiál otázek této části zkoušky budou čerpány převážně z publikací uvedených v doporučené literatuře. Součástí testu jsou úkoly prověřující schopnost verbálně i malířsky interpretovat předložená umělecká díla.
Oborový test má tyto části:
1) Historie a současnost výtvarného umění (0–10 bodů)
2) Verbální interpretace uměleckého díla (0-6 bodů)
Uchazeč/ka napíše na maximálně šest řádek odpovědi na otázky k předložené reprodukci uměleckého díla. Kritéria hodnocení: věcnost, poučenost, komplexnost a odborná jazyková úroveň, to vše měřeno s ohledem na předepsané studijní zdroje.
3) Malířská interpretace uměleckého díla (0-12 bodů)
Uchazeč/ka volně zpracuje téma předloženého uměleckého díla. Předloženou reprodukci uměleckého díla malířsky interpretuje, přičemž použije dostupné výtvarné prostředky (pastelky, tužka, fixa). Kritéria hodnocení:
-míra interpretace obsahové a formální roviny díla
-smysl pro barevné řešení v logice návaznosti k předloženému dílu
-použití výtvarných prostředků a obrazová jednota celku
4) Kresebná studie podle skutečnosti: (0-12 bodů)
Kresba tužkou – kresebné vyjádření tvarových, světelných a prostorových jevů a vztahů skupiny předmětů, které každý uchazeč obdrží a sám uspořádá. Kritéria hodnocení:
-rozvržení kresby v ploše formátu spolu s originálním využitím modelů
-vyjádření prostorovosti a vztahu mezi předměty kreslířskými prostředky, kvalita linie a kontrastu
-vystižení jedinečnosti materiálu a proporce jednotlivých předmětů předmětů
K praktické oborové zkoušce si přineste: měkkou tužku, plastickou pryž, pastelky, olejové pastely, fixy.
Modelový test naleznete na: https://kvv.pedf.cuni.cz/
Část přijímací zkoušky „Oborový test z výtvarné výchovy“ je shodná pro všechny studijní programy Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání minor/maior a v plném plánu. Uchazeč ji tak vykoná pouze jednou.
Admission to Bachelor's studies is conditioned by completed secondary education confirmed by a school-leaving certificate.
Verification method: | entrance exam | ||
---|---|---|---|
Confirmation date (of entrance exam) from: | 07.06.2021 | Until: | 18.06.2021 |
Alternative date (of entrance exam): | 28.06.2021 | Until: | 29.06.2021 |
Změna termínu ověření pro všechny studijní programy:
Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 07. 06. 2021 do: 09. 07. 2021
Náhradní termín (přijímací zkoušky) od: 12. 06. 2021 do: 14. 07. 2021
(náhradní termín vždy alespoň 5 dní po řádném termínu)
Přijímací zkouška má 1 část.
Část zkoušky Dějepis zrušena.
Dějepis se zaměřením na vzdělávání
Učebnice dějepisu pro střední školy vydané po roce 1990. (Nakl. Práce, SPN a Fortuna. U všech uvedených učebnic je uvedeno datum 1. vydání, platná jsou i následující další, a jsou MŠMT ČR zařazeny do seznamu učebnic.
HARNA, J., FIŠER, J. Dějiny českých zemí I., Fortuna, 1995.
HARNA, J., FIŠER, J. Dějiny českých zemí II., Fortuna, 1998.
SOUČEK J. Dějiny pravěku a starověku, SPL, 1995.
BENEŠ, Z., PETRÁŇ, J. České dějiny I., SPL, 1997.
KVAČEK, R. České dějiny II., SPL, 2002.
BENEŠ, Z. Dějiny středověku a prvního století raného novověku., SPL, 1994.
HROCH, M. Dějiny novověku, SPL, 1994.
KUKLÍK, J., KUKLÍK, J. Dějiny 20. století, SPL, 1995.
POPELKA, M., VÁLKOVÁ, V. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 1. Pravěk a starověk, SPN, 2001.
ČORNEJ, P., ČORNEJOVÁ, I., PARKAN, F. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 2., Středověk a raný novověk, SPN, 2001.
HLAVAČKA, M. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 3, Novověk, SPN, 2001.
KUKLÍK, J., KUKLÍK, J. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 4, Nejnovější dějiny, SPN, 2002
Modelový test naleznete na: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.html
Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání
BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997 a další vyd.
GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1991.
CHALUPECKÝ, J. Nové umění v Čechách. Praha: H&H, 1994.
LINDAUROVÁ, L. a kol. Mezera - Mladé umění v Česku 1990-2014. Praha: Společnost Jindřicha Chalupeckého, 2014.
MORGANOVÁ, P. ed. Začátek století/Beginning of the Century. Praha. Arbor vitae, 2012.
ŠAMŠULA, P., ADAMEC, J., BLÁHA, J., HIRSCHOVÁ, J. Průvodce výtvarným uměním I - IV. Praha, SPL, Práce 1994 - 1996 a další vyd.
The study programme History Oriented at Education is a Bachelorʼs degree that provides vocational competence in history. As a stand-alone study programme, it is designed for future assistant teachers at elementary and secondary schools and educators at memory institutions. The courses Didactics of History and Teaching Practice enable the graduates to work at education departments and as instructors in leisure-time activities for children and young adults including summer camps. Together with the follow-up Masterʼs programme Training History Teachers for Lower and Higher Secondary Schools, for which it serves as preparatory, it represents a full-scale university study curriculum for future history teachers. If the graduate is interested in improving his qualification, he can continue in the follow-up Master program Education and Interpretation in the Field of Cultural Heritage.The graduates are personalities with specialized knowledge of theory and history of visual art, with focus on education. They are able of intertwining theoretical work with artistic practice and of developing art as a way of communicating and understanding. They are able to utilize visual art´s activities in concord with the other subject that they specialize in, as means of developing a creative personality and as a specific means of cultivating of the social space.