Application submission date: | 28.02.2021 |
---|
Faculty: | Faculty of Education |
---|---|
Study programme: | Education (B0111A190018) |
Form of study: | full-time |
Type of study: | Bachelor's |
Language of instruction: | Czech |
Expected minimum number of accepted students Expected number of accepted students: | 5 |
Standard length of study: | 3 years |
Application type: | Online |
Application submission date: | 28.02.2021 |
---|
Přijímací zkouška má dvě části:
1. Zkouška z 1. oboru max. 40 b.
2. Zkouška z 2. oboru max. 40 b.
Celkem max. 80 b.
Pedagogika
Přijímací zkouška se skládá z písemného testu (max. 40 bodů). Test obsahuje otázky zaměřené na důkladné porozumění odbornému textu (10 položek) a dále otázky znalostní (10 položek). Znalostní otázky se týkají základů společenských věd (především filozofie, psychologie a sociologie) v rozsahu učiva gymnázia a dále přehledu uchazeče o současném školství. Celkem test obsahuje 20 uzavřených otázek s nabídkou čtyř možností, z nichž jen jedna je správná. Maximální doba písemného testu je 25 min.
Informační technologie se zaměřením na vzdělávání
Přijímací zkouška je písemná. Má charakter testu, v jehož rámci bude uchazeč odpovídat na otázky s výběrovou nebo tvořenou odpovědí a řešit úlohy. Orientuje se na ověření schopností logicky uvažovat a zjištění úrovně znalostí a dovedností v rozsahu středoškolského přehledu v oblasti informačních technologií a jejich aplikací, přičemž pro řešení úloh se předpokládá použití základního matematického aparátu.
Maximální počet za písemný test je 40 bodů. Délka trvání testu je 60 min.
Verification method: | entrance exam | ||
---|---|---|---|
Confirmation date (of entrance exam) from: | 07.06.2021 | Until: | 18.06.2021 |
Alternative date (of entrance exam): | 28.06.2021 | Until: | 29.06.2021 |
Změna termínu ověření pro všechny studijní programy:
Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 07. 06. 2021 do: 09. 07. 2021
Náhradní termín (přijímací zkoušky) od: 12. 06. 2021 do: 14. 07. 2021
(náhradní termín vždy alespoň 5 dní po řádném termínu)
Pedagogika
ADAMOVÁ, L., DUDÁK, V., VENTURA, V. Základy filosofie, etiky: Základy společenských věd III. Praha: Fortuna, 2001.
BENDL, S. a kol. Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada, 2015.
GILLERNOVÁ, I., BURIÁNEK, J. Základy psychologie, sociologie: Základy společenských věd I. Praha: Fortuna, 2001.
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2015.
Odborné časopisy o výchově a školství (např. Rodina a škola, Informatorium 3-8, Učitelské noviny apod.).
Informační technologie se zaměřením na vzdělávání
Učebnice matematiky, fyziky a IT pro střední školy gymnaziálního typu. Z publikací lze uvést například:
BROOKSHEAR, G. Informatika. Brno: Computer Press, 2013.
PETÁKOVÁ, J. Matematika: příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na vysoké školy. Praha: Prometheus, 1998.
ROUBAL, P. Informatika a výpočetní technika pro střední školy: teoretická učebnice. Brno: Computer Press, 2019.
SKALKA, J. Informatika. Nitra: Enigma, 2019.
SVOBODA, E. Přehled středoškolské fyziky. Praha: Prometheus, 2014.
Modelový test naleznete na: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.htm
Graduates of the bachelor study of pedagogy acquire knowledge and skills of both general as well as specifically professional nature; above all they are able to apply knowledge of educational disciplines in real pedagogical situations: to plan, put into practice and evaluate leisure-time education, to participate in children and youth school education under the leadership of an expert teacher, to apply adequate forms of communication while in interaction with both children and adults. Furthermore, graduates can apply and adequately propagate principles of healthy lifestyle and prevention of risk behaviour both in their professional and private life. Graduates can utilize the bases of general university education in the lifelong cultivation of their personalities and during their educational work with various types of clients.
The graduate of the bachelor study programme Information and Communication Technology for Teacher Education is familiarized with the basics of disciplines that are related to teachers’ professional training – pedagogy, psychology, and didactics. The graduate is also equipped with professional competencies in the field of information and communication technology. The graduate thus possesses knowledge of informatics, algorithmization and programming, architecture of computer systems, operating systems, database and information systems, web technologies, computer graphics, and multimedia. The graduate is further equipped with skills in installation and maintenance of operating systems and computer networks, creation of information systems including implementation of their database solutions, and utilisation of application software while processing data and information. The graduate can apply the obtained education, including a set of competencies that facilitate his or her profession adaptability, in a varied field of professions and functions in educational institutions and also in companies or institutions that deal in data and information processing, commerce, or in providing services in information and communication technology.