| Application submission date: | 28.02.2021 |
|---|
| Faculty: | Faculty of Education |
|---|---|
| Study programme: | English Language for Teacher Education (B0114A090013) |
| Form of study: | full-time |
| Type of study: | Bachelor's |
| Language of instruction: | Czech |
| Expected minimum number of accepted students Expected number of accepted students: | 8 |
| Standard length of study: | 3 years |
| Application type: | Online |
| Possibility of exemption from entrance examination: | yes |
| Application submission date: | 28.02.2021 |
|---|
The content of the study towards the Bachelor degree includes the completion of a complex of linguistic and literary scholarly disciplines and the passing of a course in teaching methodology with emphasis on the resulting language skills of the graduate. The linguistic disciplines aim at creating in the students a complex of knowledge about the contemporary English language system. The objective of literary scholarly disciplines is the cultivation of the perception of literary texts and of the ability to relevantly analyze and interpret them. This also involves the development of the students´ ability to formulate their ideas, as well as to present them in a well-argued way. The literary disciplines and cultural studies also aim at increasing the students´ awareness of the variety of cultures and acceptation of their otherness. The objective of the introductory course in the methodology of teaching English is to acquaint the students with the foundations of teaching methodology. In the area of teaching the language, the stress will be on a systematic development of all four language skills so that the graduate of the Bachelor study shall achieve the higher advanced level (at least the C1+ level) and shall be able to express himself/herself in correct, fluent and cultivated English both in the written and spoken form. The study programme is designed as a first step in preparation for the teacher’s profession. By means of the teachers propedeutics, didactics and orientation practise and its reflection, it motivates the graduates of the B.A. study programme to choose the follow-up M.A. programme intended for future teachers.The goal of bachelor degree in Mathematics aimed at education is to ensure that students acquire wide general education in mathematics within a wider context of university education including basics of pedagogy and psychology, to develop students’ mathematical culture and to prepare them for practical applications of acquired knowledge in their future jobs, mainly within out-of-school education of children, youth and adults and in public administration when handling data. The bachelor degree in Mathematics aimed at education has been prepared in such a way that the expected priority of its graduates is to continue in master studies to become lower and upper secondary mathematics teachers. With regard to the structure of a single-subject study, the graduates are also prepared to continue in master studies in other fields such as economy or financial mathematics.
Přijímací zkouška má dvě části:
1. Zkouška z 1. oboru max. 40 b.
2. Zkouška z 2. oboru max. 40 b.
Celkem max. 80 b.
Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání
Zkouška má písemnou formu a sestává ze čtyř následujících částí:
1. Gramatický test - prověřuje znalost mluvnických struktur v jednotlivých větách.
2. Lexikální test – prověřuje znalost slovní zásoby formou doplňování slov v kratším originálním novinovém textu.
3. Test čtení s porozuměním – prověřuje schopnost porozumět smyslu delšího originálního textu.
4. Lingvistický test – prověřuje jazykové znalosti v oblasti gramatiky, slovní zásoby a výslovnosti formou rozmanitých úkolů, např. doplňování a transformace vět; identifikace chyby; výběr vhodného idiomu, frázového slovesa, ustáleného výrazu; určování synonym a antonym, rozpoznání správné výslovnosti slova, určování slovního druhu apod.
Všechny čtyři části jsou ve formě otázek s výběrem odpovědí („multiple choice“).
Vyžaduje se velmi dobrá znalost mluvnice, rozsáhlé vědomosti v oblasti slovní zásoby a velmi dobrá dovednost číst s porozuměním a orientovat se v původním (nebo lehce upraveném) textu. Předpokládají se celkové vstupní jazykové dovednosti na úrovni B2 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.
Délka trvání testu max. 45 min.
Modelový test naleznete na: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.htm
Matematika se zaměřením na vzdělávání
Uchazeč má v písemném testu projevit znalosti a dovednosti z matematiky odpovídající úrovni gymnázia. Test obsahuje 20 úloh, z nichž každá je hodnocena dvěma body. Minimální počet bodů pro úspěšné složení písemného testu je 10 bodů – pokud uchazeč této hranice nedosáhne, je jeho výsledek stanoven na 0 bodů. U přijímacích zkoušek není dovoleno používat žádné technické prostředky (jako kalkulačky nebo mobilní telefony) ani písemné materiály (včetně tabulek).
Délka trvání testu je 60 minut.
Modelový test naleznete na: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.htm
Přijímací zkouška z matematiky je stejná u programu s plány maior/minor i plného studijního plánu. Pokud se student přihlásí na maior/minor i plný studijní plán, koná přijímací zkoušku jen jednou.
Admission to Bachelor's studies is conditioned by completed secondary education confirmed by a school-leaving certificate.
| Verification method: | entrance exam | ||
|---|---|---|---|
| Confirmation date (of entrance exam) from: | 07.06.2021 | Until: | 18.06.2021 |
| Alternative date (of entrance exam): | 28.06.2021 | Until: | 29.06.2021 |
Změna termínu ověření pro všechny studijní programy:
Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 07. 06. 2021 do: 09. 07. 2021
Náhradní termín (přijímací zkoušky) od: 12. 06. 2021 do: 14. 07. 2021
(náhradní termín vždy alespoň 5 dní po řádném termínu)
Přijímací zkouška má 1 část.
Část zkoušky Matematika zrušena
Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání
Uchazeč může požádat děkana fakulty o upuštění od přijímací zkoušky v programu Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání. Ve druhém programu, do kterého se uchazeč hlásí, musí zkoušku vykonat, není-li od ní upuštěno.
Žádost se podává v listinné podobě nejpozději do 28. 2. 2021. Součástí žádosti je doklad (certifikát) ne starší 2 let k datu podání přihlášky k přijímacímu řízení o úspěšném složení některé z níže uvedených zkoušek:
Cambridgeské zkoušky:
- Cambridge English: First – hodnocení A
- Cambridge English: Advanced – hodnocení A, B, C
- Cambridge English: Proficiency – hodnocení A, B, C
IELTS - minimálně skóre 5,5
TOEFL iBT - minimálně 72 bodů
Popřípadě i jiná osvědčení, která na základě složené zkoušky certifikují jazykovou úroveň uchazeče jako B2+ a vyšší.
V případě, že bude podmínka pro upuštění od přijímací zkoušky splněna až po výše uvedeném termínu podání žádosti, je možno příslušný certifikát podat nejpozději do 31. 5. 2021. Samotnou žádost je však i v tomto případě nutno podat do 28. 2. 2021. Pokud děkan žádosti vyhoví, obdrží uchazeč rozhodnutí o upuštění od přijímací zkoušky a započte se mu maximální počet bodů uvedený v kritériích hodnocení daného oboru. Pokud nebude žádosti o upuštění od přijímací zkoušky vyhověno, obdrží uchazeč taktéž rozhodnutí a platí pro něj termín přijímací zkoušky uvedený v pozvánce. Pokud uchazeč nedoloží požadovaný certifikát do 31. 5. 2021, dostaví se v den konání přijímací zkoušky a přijímací zkoušku vykoná.
Matematika se zaměřením na vzdělávání
Uchazeč může požádat děkana fakulty o upuštění od přijímací zkoušky z programu Matematika se zaměřením na vzdělávání. Ve druhém programu, do kterého se uchazeč hlásí, musí zkoušku vykonat, není-li od ní upuštěno.
Žádost se podává písemně v listinné formě nejpozději do 28. 2. 2021. Součástí žádosti je potvrzení, že uchazeč byl účastníkem krajského kola matematické olympiády kategorie A nebo úspěšným řešitelem krajského kola kategorie B nebo C nebo získal v soutěži Matematický klokan aspoň 80 bodů v kategoriích Junior nebo Student nebo potvrzení, že absolvoval Národní srovnávací zkoušky SCIO z matematiky a umístil se mezi 40 % nejlepšími, nebo potvrzení, že uspěl ve společné části maturitní zkoušky z matematiky a umístil se mezi 40 % nejlepšími, nebo potvrzení, že uspěl v didaktickém testu nepovinné zkoušky profilové části maturitní zkoušky Matematika+.
V případě, že bude podmínka pro upuštění od přijímací zkoušky splněna až po výše uvedeném termínu podání žádosti, je možno příslušný certifikát podat nejpozději do 31. 5. 2021. Samotnou žádost je však i v tomto případě nutno podat do 28. 2. 2021. Pokud děkan žádosti vyhoví, obdrží uchazeč rozhodnutí o upuštění od přijímací zkoušky a započte se mu maximální počet bodů uvedený v kritériích hodnocení daného oboru. Pokud nebude žádosti o upuštění od přijímací zkoušky vyhověno, obdrží uchazeč taktéž rozhodnutí a platí pro něj termín přijímací zkoušky uvedený v pozvánce. Pokud uchazeč nedoloží požadovaný certifikát do 31. 5. 2021, dostaví se v den konání přijímací zkoušky a přijímací zkoušku vykoná.
Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání
MURPHY, R. English Grammar in Use. Cambridge University Press, 1998.
MCCARTHY, M., O’DELL, F. English Vocabulary in Use. Cambridge University Press, 1994.
SWAN, M., WALTER, C. How English Works. OUP, 1997.
THOMPSON, A. J., MARTINET, A. V. A practical English Grammar. OUP, 1987.
EASTWOOD, J. Oxford Practice Grammar. Intermediate. OUP, 2008.
Longman Language Activator. The World’s First Production Dictionary. Longman, 1993.
SWAN, M. Practical English Usage. Oxford, 1995.
CUNNINGHAM, S., MOOR, P., Cutting Edge. Intermediate. Student’s Book, Workbook and Self-Study Book. Pearson Education, 2005.
(nebo jakákoli další vydání výše zmíněných publikací)
Učebnice anglického jazyka na úrovni střední a vyšší pokročilosti, např. New Headway, Opportunities, Face2Face, Language in Use, Inside Out, Matrix, Cambridge English for Schhols, New Hotline, Natural English, English in Mind, True to Life, Landmark, Progress to First Certificate, New First Certificate Gold aj.
Modelový test naleznete na: http://webkajl.pedf.cuni.cz/sample-entrance-tests-b-a/
Matematika se zaměřením na vzdělávání
Série učebnic matematiky pro gymnázia:
Autorský kolektiv. Matematika pro gymnázia. Praha: Nakladatelství Prometheus.
Testy z předchozích let naleznete na: http://kmdm.pedf.cuni.cz/prilohy/prijimaci_zkousky.zip
Bližší informace na ivana.jancovicova@pedf.cuni.cz
The graduate of the English Language with Specialiyation in Education subject of study has profound knowledge of English language system, English and American literary history, and a good command of all language skills (C1+). He/she has basic knowledge of terminology in the area of teaching English, and is able to apply theoretical principles to the teaching practice.The graduate is able to apply theoretical knowledge in solving mathematical problems and practical problems, solvable by mathematical tools, including informational technology. He/she is equipped with skills which can be applied in the elaboration of data, writing a mathematical text, etc. He/she is prepared to work with children, youth and adults in extra-curricular activities, mainly aimed at mathematics, including the preparation and organisation of events connected to mathematics (such as competitions and after-school clubs). Thanks to the knowledge of mathematics, he/she is able to adapt to the changing work conditions mainly in the area of handling data and to an extent, in informational technologies. He/she is prepared to develop his/her knowledge and practical skills in courses of further education. The graduate can do qualified jobs at bureaus and institutions in private and state sectors, e.g., the employment office, social security bureaus, charities and civil societies oriented at after-school activities, clubs for children, youth and adults and active spending of free time. The graduate has enough knowledge of and experience with the e-learning form of study, he/she is able to use it for his/her own further education and to prepare support materials for it. The graduate has sufficient pre-requisites to continue with his/her education at the master's level, in the programme of teaching mathematics at the lower and upper secondary school.