Language selection
  • čeština
  • english
User
  • Anonym

    Branch programme/details

    Mathematics for Teacher Education (0114RA170007)

    Faculty: Faculty of Education
    Study programme: Mathematics for Teacher Education (B0114A170007)
    Form of study: full-time
    Type of study: Bachelor's
    Language of instruction: Czech
    Expected minimum number of accepted students Expected number of accepted students: 30
    Standard length of study: 3 years
    Application type: Online
    Possibility of exemption from entrance examination: yes

    • You cannot apply for study of this programme/branch now.

    • shrink expand
      Application submission date: 28.02.2021
    • shrink expand
      The goal of bachelor degree in Mathematics aimed at education is to ensure that students acquire wide general education in mathematics within a wider context of university education including basics of pedagogy and psychology, to develop students’ mathematical culture and to prepare them for practical applications of acquired knowledge in their future jobs, mainly within out-of-school education of children, youth and adults and in public administration when handling data. The bachelor degree in Mathematics aimed at education has been prepared in such a way that the expected priority of its graduates is to continue in master studies to become lower and upper secondary mathematics teachers. With regard to the structure of a single-subject study, the graduates are also prepared to continue in master studies in other fields such as economy or financial mathematics.
    • shrink expand

      Uchazeč má v písemném testu projevit znalosti a dovednosti z matematiky odpovídající úrovni gymnázia. Test obsahuje 20 úloh, z nichž každá je hodnocena dvěma body. Minimální počet bodů pro úspěšné složení písemného testu je 10 bodů – pokud uchazeč této hranice nedosáhne, je jeho výsledek stanoven na 0 bodů. U přijímacích zkoušek není dovoleno používat žádné technické prostředky (jako kalkulačky nebo mobilní telefony) ani písemné materiály (včetně tabulek). 

      Délka trvání testu je 60 minut.

      Modelový test naleznete na: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.htm

      Přijímací zkouška z matematiky je stejná u programu s plány maior/minor i plného studijního plánu. Pokud se student přihlásí na maior/minor i plný studijní plán, koná přijímací zkoušku jen jednou.

    • shrink expand
      Admission to Bachelor's studies is conditioned by completed secondary education confirmed by a school-leaving certificate.

      Verification method: entrance exam
      Confirmation date (of entrance exam) from: 07.06.2021 Until: 18.06.2021
      Alternative date (of entrance exam): 28.06.2021 Until: 29.06.2021
    • shrink expand

      Změna termínu ověření pro všechny studijní programy:

      Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 07. 06. 2021 do: 09. 07. 2021

      Náhradní termín (přijímací zkoušky) od: 12. 06. 2021 do: 14. 07. 2021
      (náhradní termín vždy alespoň 5 dní po řádném termínu)

    • shrink expand

      Matematika se zaměřením na vzdělávání 

      Uchazeč může požádat děkana fakulty o upuštění od přijímací zkoušky z oboru Matematika se zaměřením na vzdělávání. Ve druhém oboru, do kterého se uchazeč hlásí, musí zkoušku vykonat, není-li od ní upuštěno.

      Žádost se podává písemně v listinné formě nejpozději do 28. 2. 2021. Součástí žádosti je potvrzení, že uchazeč byl účastníkem krajského kola matematické olympiády kategorie A nebo úspěšným řešitelem krajského kola kategorie B nebo C nebo získal v soutěži Matematický klokan aspoň 80 bodů v kategoriích Junior nebo Student nebo potvrzení, že absolvoval Národní srovnávací zkoušky SCIO z matematiky a umístil se mezi 40 % nejlepšími, nebo potvrzení, že uspěl ve společné části maturitní zkoušky z matematiky a umístil se mezi 40 % nejlepšími, nebo potvrzení, že uspěl v didaktickém testu nepovinné zkoušky profilové části maturitní zkoušky Matematika+.

      V případě, že bude podmínka pro upuštění od přijímací zkoušky splněna až po výše uvedeném termínu podání žádosti, je možno příslušný certifikát podat nejpozději do 31. 5. 2021. Samotnou žádost je však i v tomto případě nutno podat do 28. 2. 2021. Pokud děkan žádosti vyhoví, obdrží uchazeč rozhodnutí o upuštění od přijímací zkoušky a započte se mu maximální počet bodů uvedený v kritériích hodnocení daného oboru. Pokud nebude žádosti o upuštění od přijímací zkoušky vyhověno, obdrží uchazeč taktéž rozhodnutí a platí pro něj termín přijímací zkoušky uvedený v pozvánce. Pokud uchazeč nedoloží požadovaný certifikát do 31. 5. 2021, dostaví se v den konání přijímací zkoušky a přijímací zkoušku vykoná.

    • shrink expand

      Série učebnic matematiky pro gymnázia: 
      Autorský kolektiv. Matematika pro gymnázia. Praha: Nakladatelství Prometheus.

      Testy z předchozích let naleznete na: http://kmdm.pedf.cuni.cz/prilohy/prijimaci_zkousky.zip

    • shrink expand
      The graduate is able to apply theoretical knowledge in solving mathematical problems and practical problems, solvable by mathematical tools, including informational technology. He/she is equipped with skills which can be applied in the elaboration of data, writing a mathematical text, etc. He/she is prepared to work with children, youth and adults in extra-curricular activities, mainly aimed at mathematics, including the preparation and organisation of events connected to mathematics (such as competitions and after-school clubs). Thanks to the knowledge of mathematics, he/she is able to adapt to the changing work conditions mainly in the area of handling data and to an extent, in informational technologies. He/she is prepared to develop his/her knowledge and practical skills in courses of further education. The graduate can do qualified jobs at bureaus and institutions in private and state sectors, e.g., the employment office, social security bureaus, charities and civil societies oriented at after-school activities, clubs for children, youth and adults and active spending of free time. The graduate has enough knowledge of and experience with the e-learning form of study, he/she is able to use it for his/her own further education and to prepare support materials for it. The graduate has sufficient pre-requisites to continue with his/her education at the master's level, in the programme of teaching mathematics at the lower and upper secondary school.