Application submission date: | 28.02.2019 |
---|
Faculty: | Faculty of Education |
---|---|
Study programme: | Special Education (N7506) |
Form of study: | full-time |
Type of study: | Master's (post-Bachelor) |
Language of instruction: | Czech |
Expected minimum number of accepted students Expected number of accepted students: | 30 |
Standard length of study: | 2 years |
Application type: | Online |
Rate of admitted and total applicants in the past academic year
45 / 181Application submission date: | 28.02.2019 |
---|
Obor je zaměřen na speciální pedagogiku v jednotlivých obdobích života člověka se zdravotním postižením nebo sociálním znevýhodněním. Obor je zaměřen na speciální pedagogiku v jednotlivých obdobích života člověka se zdravotním postižením nebo sociálním znevýhodněním. Student si volí jeden ze dvou modulů studia, které jsou otevírány dle možností Katedry speciální pedagogiky. 1. Zaměření na diagnostiku a poradenství - studium přináší poznatky speciálně pedagogické diagnostiky a poradenství a speciálně pedagogické podpory pro období raného, školního a dospělého věku v oblasti edukace, zdravotní, pracovní i sociální sféry. Studijní program je koncipován tak, aby teoretické poznatky byly propojeny s praktickými zkušenostmi v zařízeních praxe. 2. Zaměření na logopedii a surdopedii. Studium zahrnuje přípravu speciálních pedagogů – logopedů pro speciálně pedagogickou činnost v resortu školství i v resortu zdravotnictví dle předpisů příslušných resortů. Je zaměřeno na přípravu pro logopedickou intervenci u osob se speciálními potřebami, u nichž se projevuje narušení komunikační schopnosti ve všech obdobích života (v raném a předškolním věku, ve školním věku i v dospělosti). Program studia poskytuje specializované poznatky v oboru surdopedie. Velký důraz je kladen především na rozvoj komunikačních strategií osob se sluchovým postižením – neslyšících, nedoslýchavých, ohluchlých a osob s kochleárním implantátem v období raného, předškolního, školního a dospělého věku.
Pro akademický rok 2019/2020 budou v prezenční formě studia otevřeny oba studijní moduly.
Studijní plán oboru najdete na adrese http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/
Písemný test ze speciální pedagogiky v rozsahu vědomostí bakalářského studijního programu Speciální pedagogika, oboru Speciální pedagogika na PedF UK (viz http://pages.pedf.cuni.cz/ksppg/szz-bakalarske). Maximální počet bodů z testu 30. Délka testu 15 - 20 minut, přesný časový limit bude oznámen před zahájením konání testu.
Písemný test je shodný s testem na navazující magisterský obor Speciální pedagogika, studijní program Učitelství VVP pro ZŠ a SŠ.
Verification method: | entrance exam | ||
---|---|---|---|
Confirmation date (of entrance exam) from: | 06.06.2019 | Until: | 14.06.2019 |
Alternative date (of entrance exam): | 24.06.2019 | Until: | 25.06.2019 |
ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení. Praha: Portál 2008.
ČERNÁ, Marie a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015.
DOLEŽAL, R., VÍTKOVÁ, M. (ed.): Zaměstnávání osob se zdravotním postižením. Brno. Paido 2007
FIALOVÁ, I., OPATŘILOVÁ,D., PROCHÁZKOVÁ,L.: Somatopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012.
FRIEDLOVÁ, K.: Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha, Grada, 2007.
JELÍNKOVÁ, M.: Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha. Pedagogická fakulta 2001.
HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: 2016.
HAMADOVA,P. KVĚTOŇOVÁ L. NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Brno:Paido,2007.
KALEJA, M., Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrvava, Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L.(ed). Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido.
KLENKOVÁ, J.: Logopedie. Praha. Grada. 2006
HRUBÝ, J.: Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých. Praha. FRPSP, 2007.
KALEJLA , M.: Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava. Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta 2014
KALINA, K.: Drogy a drogové závislosti: mezioborový přístup, Svazek 1. Úřad vlády České republiky, 2003.
KLENKOVÁ, J., BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Kapitoly pro studenty logopedie. Texty k distančímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012.
KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie, patlavost. Beakra 2007.
KOUKOLÍK, F.: Mozek a jeho duše. Praha. Galén 2008
LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2002.
LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003.
KRYKORKOVÁ, H., VÁŇOVÁ, R. a kol. Učitel v současné škole. Praha: Univerzita Karlova 2010.
LECHTA, V. Koktavost. Komplexní přístup. Praha: Portál, 2004.
MACHU E., KOČVAROVÁ, I. a kol. Kvalita školy z hlediska péče o nadané žáky. Zlín“ Univerzita Tomáše Bati 2013.
MUŽÁKOVÁ, M.: Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti k rodičům a jejich dětem s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha, Pedagogická fakulta, 2016,
OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ,D.: Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2008,
PATŘILOVÁ,D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno, MU, 2005.
PIPEKOVÁ, J.(ed) : Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno. Paido 2006.
SLOWÍK, J.: Speciální pedagogika. Praha. Grada 2007
SLOWÍK, J.: Komunikace s lidmi s postižením. Praha. Portál 2010
ŠIŠKA, J.: Mimořádná dospělost..Praha. Karolinum 2005.
VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006.
OPATŘILOVÁ, Dagmar: Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. Brno, 2013,.
VALENTA, M. et al. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. Praha: Parta, 2013.
VALENTA, M., MICHALÍK. J., LEČBYCH, M a kol. Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada 2012.
VODÁČKOVÁ, D. a kol. Krizová intervence. Praha:Portál 2002.
ZGOLA, J., M. Úspěšná péče o člověka s demencí. Praha: Grada 2003.
BENEŠ, P., VRUBEL M.,: Oftalmologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 2017.
Modelový test naleznete na: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.htm