Language selection
  • čeština
  • english
User
  • Anonym

    Branch programme/details

    Teacher Education of Physics for Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Computer Science for Upper Secondary Schools (0114TA110003 / 0114TA300065) - double subject study

    Faculty: Faculty of Mathematics and Physics
    Study programme: Teacher Education of Physics for Upper Secondary Schools (N0114A110003)
    Form of study: full-time
    Type of study: Master's (post-Bachelor)
    Language of instruction: Czech
    Standard length of study: 2 years
    Application type: Online, Paper

    • You cannot apply for study of this programme/branch now.

    • shrink expand
      Application submission date: 28.02.2026
    • shrink expand
      Charge for an on-line application: 940 CZK
      Charge for a paper application: 990 CZK
    • shrink expand
      The study program prepares physics teachers for upper and lower secondary school. It extends the bachelor studies where the student got the fundamental expertise needed to teach physics in upper and lower secondary school. It includes some of the more challenging aspects of physics as well as a professional preparation and training (e.g., pedagogical and psychological sciences, management of school, didactics of physics, problem solving methods, practical courses in school experiments and teaching practice). A wide range of optional courses and a choice of thesis topic enables the students to expand their knowledge in areas that interest them and where they want to specialised.
    • shrink expand
      **V případě sdružených programů**
      Učitelství matematiky pro střední školy,
      Učitelství fyziky pro střední školy,
      Učitelství informatiky pro střední školy
      Učitelství deskriptivní geometrie pro střední školy
      uskutečňovaných plně na MFF UK má tato zkouška dvě části, písemnou a ústní.
      Písemnou část tvoří 4 úlohy. Na vypracování zkoušky je 75 minut. Za každou úlohu bude možné získat nejvýše 20 bodů. V případě, že vypracované řešení bude neúplné, bude přidělen pouze alikvotní počet bodů.

      V ústní části zkoušky uchazeči prokazují základní znalosti a dovednosti z učitelské propedeutiky v rozsahu předmětů Úvod do psychologie a Pedagogická propedeutika ze studijního plánu maior studijního programu Matematika se zaměřením na vzdělávání a schopnosti aplikovat teoretické znalosti při řešení modelových situací z pedagogické praxe. Maximální počet bodů za ústní část zkoušky je 20.

      Body z obou částí zkoušky se sčítají, maximální celkový počet bodů je 100. Bodová hranice pro přijetí na základě přijímací zkoušky (pokud uchazeč splní ostatní podmínky požadované v přijímacím řízení) je 50 bodů ze 100 možných.

      Uchazeči o studium v českém jazyce, kteří nedoloží absolvování vysokoškolského vzdělání v České nebo Slovenské republice na školách s českým nebo slovenským jazykem výuky, musejí doložit dostatečnou znalost českého nebo slovenského jazyka:

      - buď dokladem o absolvování alespoň dvouletého souvislého studia na základní, střední nebo vysoké škole v ČR nebo SR vyučující v českém nebo slovenském jazyce, nebo
      - dokladem o vykonání zkoušky z českého jazyka úrovně B2 nebo C1 na Ústavu jazykové a odborné přípravy Univerzity Karlovy (ÚJOP UK), nebo
      - doložením vykonání státní jazykové zkoušky nebo zkoušky z českého nebo slovenského jazyka úrovně B2, C1 nebo C2 na jazykové škole s právem státní jazykové zkoušky.

      Tento úředně ověřený doklad je nutno zaslat poštou na studijní oddělení MFF UK nejpozději do 31. 7. 2026 (platí pro všechny výše uvedené možnosti doložení jazykových schopností).

      Ke každé podané přihlášce do magisterského studijního programu uchazeč doručí poštou co nejdříve po podání přihlášky, nejpozději však do 30. 9. 2026, úředně ověřenou kopii bakalářského nebo magisterského diplomu, případně potvrzení fakulty či vysoké školy o absolvování vysokoškolského studia. Tento požadavek se netýká posluchačů, resp. absolventů bakalářského nebo magisterského studia na MFF UK.
    • shrink expand
      Admission to Master's studies is conditioned by completed secondary education confirmed by a school-leaving certificate. Admission to Post-Bachelor studies (Master's programme) is likewise conditioned by completed education in any type of study programme.

      Verification method: entrance exam
      Confirmation date (of entrance exam) from: 03.06.2026 Until: 03.06.2026
      Alternative date (of entrance exam): 23.06.2026 Until: 23.06.2026
    • shrink expand
      Graduates are fully qualified physics teachers for upper and lower secondary school. Their knowledge of physics is sufficiently broad and deep to work with talented students. They are able to apply their knowledge to problem solving, to experiments and discussions concerning modern technologies as well as every day life. They have a high level of computer literacy and ICT usage. They can transmit knowledge and skills in physics. They have developed skills necessary to motivate students, to direct their work and they use various pedagogical and psychological methods to teach and educate students successfully in a real school environment. They have sufficient practical teaching experience and they have obtained basic knowledge of the organization of the school. During the work on their thesis (in the case of programme maior) they gained a deeper knowledge of some parts of physics and its education, or of a second certified subject (in the case of minor programme). This allows them to communicate with specialists and it can be the starting point of their further education.